Průšvihové mýto

Další mýtná zakázka v časové tísni. Tentokrát na auditora

13. říjen 2016 četba na 4 minuty

Foto: www.itsinternational.com

Resort dopravy se chystá vypsat další veřejnou zakázku, která souvisí s výběrem mýta na českých dálnicích po skončení roku 2016, kdy vyprší desetiletý kontrakt s rakouskou firmou Kapsch. Tentokrát jde o tendr na technického auditora mýtného systému.

Tento auditor bude kontrolovat efektivitu výběru mýta a tak jako v minulých letech i nepřímo rozhodovat, jak vysoké bude firma Kapsch dostávat od státu prémie. V posledních letech šlo vždy o stamiliony korun, a toto se nemá změnit. Zakázka na auditora je vypisována – tak jak se u mýta stává již pravidlem – v časové tísni.

Dříve to prý nešlo

„Tuto zakázku nebylo možné vypsat dříve. Museli jsme čekat, jak dopadne jednání s firmou Kapsch," říká pro magazín Dotyk Václav Nestrašil, který na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vede úsek, jenž se zabývá fungováním mýtného systému. Připomíná, že ministerstvo dopravy podepsalo s firmou Kapsch dodatky, které řeší výběr mýta v letech 2017–2019, až na konci srpna. ŘSD pak 8. září vyvěsilo na Věstníku veřejných zakázek předběžnou informaci o vypsání tendru na auditora. Samotná soutěž má být zahájena do konce října.

Václav Nestrašil přitom připouští, že nový auditor už nestihne zahájit práce 1. ledna, jak by okolnosti vyžadovaly. „Předpokládám, že budeme muset kvůli časové tísni na měsíc či dva prodloužit kontrakt se současným auditorem," naznačuje Nestrašil, že kolem mýta se odehraje další tzv. jednací řízení bez uveřejnění.

Václav Nestrašil připouští, že nový auditor už nestihne zahájit své práce 1. ledna, jak by okolnosti vyžadovaly.

V tomto režimu dostala novou zakázku na provozovatele systému už firma Kapsch a loni si takto ministerstvo vybralo za poradce pro mýto firmu Deloitte. Šéf mýtného úseku ale ujišťuje, že tentokrát to bude jen na „nezbytně nutnou dobu".

Kdo porazí firmu CGI?

Auditorem mýtného systému je nyní firma CGI (bývalá Logica). Také ta – stejně jako Kapsch a Deloitte – se točí kolem českého mýtného systému již téměř deset let.

Své služby začala poskytovat na počátku roku 2007, přičemž v prvních měsících šlo o několik zakázek malého rozsahu. Posléze ji na pár měsíců vystřídala pražská firma Eltodo. V září 2007 Logica vyhrála tendr (kterého se ale už nikdo jiný nezúčastnil) a takto pokračovala v práci nezávislého znalce až do roku 2012.

V tom roce se odehrála další soutěž na auditora, která sice měla už dva účastníky, ale kvůli nepatrně nižší ceně vyhrála a zhruba stomilionový kontrakt do konce roku 2016 zase získala Logica (CGI).

Očekává se, že firma CGI se zúčastní i nového tendru, přičemž nelze předpokládat, že by měla příliš konkurentů.

Očekává se, že firma CGI se zúčastní i nového tendru, přičemž nelze předpokládat, že by měla příliš konkurentů. A už teď je favoritem.

Omezujícím faktorem pro účast v soutěži a případnou porážku CGI, která ve stejné roli působí i na Slovensku, je například to, že nový auditor musí být schopen v budoucnu na dálnicích umět rozeznat kamiony s evropskou palubní jednotkou (služba EETS). S jedinou takovou jednotkou bude možné cestovat napříč starým kontinentem a autodopravce pak dostane jedinou „mýtnou fakturu" (po vzoru mobilního roamingu).

Ceny jsou uvedeny bez DPHCeny jsou uvedeny bez DPHAutor: Dotyk

Informace Václava Nestrašila z ŘSD dodatečně potvrdil i tiskový odbor ministerstva dopravy. Na dotaz magazínu Dotyk zároveň sdělil, kolik peněz mýtný auditor za své služby doposud dostal. Během deseti let CGI (Logica) obdržela zhruba 220 milionů korun, přičemž odměny v čase pozvolna rostou a nyní se pohybují na úrovni 30 milionů korun ročně (viz graf).  

Otazníky kolem českého mýtného systému se zabýváme i v aktuálním vydání týdeníku Dotyk, které vychází ve čtvrtek 13. října večer. Text se týká nové zakázky na poradce, kterou v pondělí 10. října od ministerstva opět získala firma Deloitte.