Deset filmů, které měly získat Oscara

26. únor 2017 četba na 7 minut
Soška Oskara-111

Soška Oskara-111

Foto: REUTERS

Největším poctou, jaké se může filmařovi dostat, je bezpochyby Cena Akademie neboli Oscar. Letos se bude konat již 89. ročník. O rozdělení cen rozhoduje americká Akademie filmového umění a věd, předávání poté obvykle probíhá koncem února v hollywoodském Dolby theatre. Hlavní cenu si během let odnesly slavné snímky jako Lawrence z Arábie, Kmotr nebo Titanic. Najdou se ale úspěšné filmy, které takové štěstí neměly. Dotyk.cz vybral deset z nich, které si sošku Oscara určitě zasloužily.

1. Zkrocená hora (2005)

Zdálo se to být téměř jasné, že si ocenění za rok 2005 převezme Zkrocená hora, film o lásce dvou mužů – rančera a kovboje. To se však usedlým akademikům pravděpodobně zdálo příliš kontroverzní a Oscar tak putoval do rukou tvůrců filmu Crash. Dodnes téměř neznámé dílo je mozaikou několika mini příběhů spojených motivem rasismu. Zkrocená hora získala aspoň cenu útěchy pro nejlepší režiséra Anga Lee.

2. Zachraňte vojína Ryana (1998)

O druhé světové válce bylo natočeno několik filmů. Málokterý z nich ovšem popisuje válku tak surově a naturalisticky jako Zachraňte vojína Ryana. Úvodní scéna vylodění v Normandii dodnes patří mezi nejúchvatnější scény filmového plátna. K tomu ještě výborné obsazení v čele s přesným Tomem Hanksem. Vojínu Ryanovi jde opravdu máloco vytknout. Steven Spielberg si díky němu vysloužil druhého režisérského Oscara. Samotný film byl ale poražen romantikou Zamilovaný Shakespeare. Variace příběhu o Romeovi a Julii byla pro akademiky asi snesitelnější. Svou mírou pravděpodobně přispěli i (tehdejší) producenti společnosti Miramax bratři Harvey a Bob Weinsteinovi. Ti za svého působení ve studiu dokázali pomoci k Oscaru třem filmům (kromě Shakespeara ještě Anglický pacient a Chicago) a pokaždé to neslo aspoň malý nádech kontroverze.

 

3. Mafiáni (1990)

Podle renomovaného magazínu Empire se jedná o jeden z nejlepších film všech dob. S tím souhlasí i mnoho kritiků a diváků. Vysoké postavení si totiž Mafiáni drží i na databázi IMDb. Gangsterská freska od Martina Scorseseho popisuje vzestup a pád mladého Henryho Hilla, který co si jen pamatuje, chtěl být mafiánem. Vše navíc podle skutečných událostí. Ray Liotta, oscarový Joe Pesci a tradiční De Niro. Filmu ale uškodila velká míra násilí a častá kadence sprostých slov. V roce 1990 se tak radoval Kevin Costner, který natočil indiánské drama Tanec s vlky.

4. Apokalypsa (1979)

Režisér Francis Ford Coppola triumfoval v sedmdesátých letech filmem Kmotr a poté i jeho stejně kvalitním pokračováním. Na konci dekády se vrhl na adaptaci knihy Srdce temnoty a zasadil ji do válečného Vietnamu. Film pojednává o úkolu kapitána Willarda, který se po řece vydává do nitra Vietnamu najít a zabít zběhlého plukovníka Kurtze. Samotné natáčení se změnilo v noční můru a historky z něj se staly legendární. Mimo jiné představitel hlavní role Martin Sheen protrpěl infarkt, přírodní podmínky zničili kulisy a Marlona Branda nadváha. Niterné pojednání o těžkosti války a postupném úpadku lidské mysli u Akademie opět nenašlo pochopení. Slavilo soudní drama Kramerová vs. Kramer s Dustinem Hoffmanem.

5. Taxikář (1976)

Martin Scorsese měl u Oscarů vždy smůlu a jeho filmy se ocenění moc nedočkali. Dalším příkladem všeobecně uznávaného, ale nedoceněného filmu je Taxikář. Příběh válečného veterána trpícího nespavostí, který během projíždění New Yorkem potkává akorát násilí, nepořádek a drogy. Tento naturalismus byl ve výsledku opět na škodu. Vítězem byl toho roku prostý příběh mladého boxera jmenující se Rocky. Ano, Sylvestr Stalone se přebil přes Roberta De Nira. O pár let později De Niro a Scorsese také natočili příběh o boxerovi, tentokrát podle skutečné události, Zuřící býk. De Niro se sošky dočkal, Scorsese ani skvělý film opět ne.  

 

6. 2001: Vesmírná odysea (1968)

U Oscarů se většinou nevyplácí natáčet žánrové filmy. Natož sci-fi. Nejslavnější a nejsofistikovanější sci-fi o boji mezi lidmi a lodním počítačem však nebyla ani nominována. Přitom minimálně Stanley Kubrick by si režisérské ocenění zasloužil, ale i on patřil mezi neoblíbené režiséry. Nedočkal se tak ani u svého dalšího díla Osvícení. V roce 1968 si hlavní cenu získal muzikál Oliver!, podle příběhu z knížky Charlese Dickense. 

7. Vertigo (1958)

Stejně jako Kubrick nebo Scorsese, ani Alfred Hitchcock nepatřil mezi oblíbenci u akademiků. Jeho pravděpodobně nejlepším filmem je Vertigo. Americký filmový institut jej ve svém žebříčku nejlepších filmů zařadil do první desítky mezi filmy jako Schindlerův seznam nebo Lawrence z Arabie. Časopis Sight & Sound jej dlouhodobě uvádí jako jeden ze dvou nejlepších filmů historie. Na svou dobu byl však mysteriózní příběh přijat velmi chladně a své publikum si získával až časem. Cenu získala romantická komedie Gigi. Dnes prakticky zapomenutá. Hitchcock se sošky nedočkal ani za své další hity Na sever severozápadní linkou nebo Psycho.

8. Sunset Blvd. (1950)

Akademici rádi oceňují filmy o Hollywoodu. Z toho by letos mohl čerpat právě favorizovaný La La Land. Jenže až přehnaně krutá sebereflexe už je moc. Sunset Boulvard je trpkou satirou na hollywoodské poměry. Rýpat do vlastních řad se zkrátka nevyplácí. Tady o Oscaru nemohla být ani řeč. Snímek Billyho Wildera líčí touhy bývalé hvězdy němého filmu dostat se zpět na vrchol. Využívá k tomu mladého scénáristu, kterého nakonec nečeká nic jiného než smrt. Nebojte, to není vyzrazení děje, to je naopak začátek. Sunset získal sice ocenění za scénář, ale hlavní cena zamířila k filmu Vše o Evě, který posbíral 14 nominací. Rekod letos dorovnaný La La Landem. 

9. Občan Kane (1941)

Jaký je nejlepší film všech dob. Na tuto těžkou otázku nejde lehce odpovědět. Přesto vám dost lidí řekne Občan Kane. Opus magnum Orsona Wellese, který dílo napsal, zrežíroval i si v něm zahrál hlavní roli, poškodil především fakt, že film parafrázoval život magnáta W. R. Hearsta, který proti němu dost bojoval. Hearst udělal vše proto, aby film propadl a nevyhrál sošky. Orson Welles bývá považován za jednoho největších géniů filmu. Svůj talent ale nemohl naplno prodat. Důvodem byl právě neúspěch Kanea.

Občan Kane přinesl nový způsob vyprávění, postupné odhalování malých dílků z života miliardáře, které až nakonec vytvoří obraz jeho života. To vše pouze kvůli snaze novinářů zjistit význam posledního slova, které Kane pronesl před smrtí. Kvůli tlaku však nevyhrál přelomový Kane, ale sentimentální drama Bylo jednou zelené údolí.

10. Světla velkoměsta (1931)

Ani král grotesky Charlie Chaplin se moc Oscarů nedočkal. Přehlédnuty byly jeho díly jako Diktátor, Moderní doba nebo Světla Ramp. Cenu by si však zasloužil i za film Světla velkoměsta, kde Chaplin hraje svou typickou roli tuláka, který se tu snaží pomoci slepé květinářce. V roce 1931 se však prosazoval především zvukový film a Chaplin, který stále sázel na grotesknost němého filmu, měl smůlu. Vyhrál tak ozvučený filmový western Cimarron.