Editorial 34/2016: Stát je ten nejhorší hospodář... Nebo to už zase neplatí?

18. srpen 2016 četba na 5 minut
Eva Hanáková

Eva Hanáková

Foto: red

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, stát je ten nejhorší hospodář, říká známý citát. Je tomu 25 let, kdy se v Česku naplno rozjela privatizace. Tedy ta velká, kdy se začaly privatizovat střední a větší státní podniky. Ještě před pěti lety tehdejší vláda počítala s prodejem velkých strategických státních firem. Dnes je situace úplně opačná. A hrozí, že se naopak zase začne znárodňovat.


Prodat, či neprodat? aneb Bude se v Česku zase znárodňovat? Tak zní hlavní téma aktuálního vydání magazínu Dotyk. Letiště Praha, Budějovický Budvar, Česká pošta i České dráhy – všechny tyhle firmy dnes už mohly být (aspoň zčásti) v soukromých rukou. Soudě alespoň dle plánů tehdejší pravicové vády, která takto chtěla do státní kasy získat desítky, spíše i stovky miliard korun.

Se změnou garnitury ale došlo k zásadnímu obratu. Magazín Dotyk oslovil všechny relevantní politické strany. Výsledek „průzkumu" je jednoznačný: nic se privatizovat nebude, nejlepším byznysmenem má být stát. Více už v textu Martina Maříka.

Je lepší všechno rozprodat, nebo si má stát držet v některých firmách přinejmenším majoritní podíl? Existují odvětví, která jsou natolik strategická, že by se neměla dostat do soukromých rukou? O tom už je další text Kam státy nepouštějí soukromníky. V něm jsme se podívali, které podniky si coby klíčové drží velmoci, jako jsou USA, Velká Británie, Francie či Rusko.

A ještě jeden článek. V ekonomice přestává hrát prim vlastnictví jako takové. Se vznikem firem, jako jsou Uber či Airbnb, se totiž začíná ukazovat, že kapitalismus je u konce s dechem a že touhu vlastnit začíná nahrazovat touha po sdílení. Alespoň u mladé generace.

Peklo na českých silnicích

Kdo jel v poslední době kamkoliv po Česku autem, dá mi za pravdu, že je to naprostá noční můra. Jasně, v létě se vždy opravuje, ale tento rok je rozkopána snad celá republika.

Dostat se letos o prázdninách z Prahy na Moravu je o nervy. Pokaždé, když stojím v kolonách na D1 nebo sjíždím a objíždím další komunikace, proklínám ŘSD i ministerstvo dopravy za naprosto dementní značení a volám po proplacení dálniční známky na letošní rok.

Vtipné je však to, že nové silnice a dálnice se v Česku v posledních letech téměř nestaví. Důvod? Nejsou nachystány projekty a vykoupeny pozemky. O to víc se ale opravuje. Mnozí se shodují, že dopravní situace v tuzemsku je naprosto katastrofální a nesnese srovnání s žádným jiným státem střední Evropy. O tom už více v článku Jirky Pšeničky, který nese název Proč se Česko změnilo v zemi uzavírek a objížděk.

Mimochodem, ještě jedna zajímavost. V současné době má Česko asi 1200 kilometrů dálnic, přičemž cílový stav je zhruba 2100. Pokud by výstavba šla dnešním tempem, nebude hotova ani za 50 let…

Dáma, která pracovala pro 5 amerických prezidentů

Její dědeček, zakladatel bankovního domu Hašek, byl prezidentem burzy a zároveň jedním z hlavních akcionářů tiskového podniku Melantrich. Její otec v roce 1948 dostal pozvánku od ministra obchodu Spojených států přijet do Ameriky a pomoci rozšířit obchod s Československem. Po převzetí moci komunisty byl přinucen za oceánem již zůstat.

Seznamte se s Eliškou Haškovou Coolidge. S dámou, která pracovala pro pět amerických prezidentů a která dnes učí v Čechách etiketu. V rozhovoru, který vedla Táňa Králová, se dozvíte třeba to, proč bývalá asistentka nejmocnějších mužů světa rozhodně nebude volit Hillary Clintonovou a proč sympatizuje s Donaldem Trumpem. Více už v interview Dáma, která pracovala pro 5 amerických prezidentů.

Masakr v Etiopii

A vezmeme vás i do světa. V posledních týdnech a měsících se Etiopie stala dějištěm neustávajících protivládních protestů, které si vyžádaly už stovky mrtvých a o kterých česká média mlčí. Přitom je Etiopie zemí dvakrát větší než Francie, je sídlem Africké unie, tedy takovým africkým Bruselem, a důležitou zemí v nestabilním regionu Rohu Afriky. Co se děje v zemi, kde v roce 1991 padla vojenská diktatura a od té doby v ní vládne jedna strana, se dočtete v textu Etiopie ve varu.

První český ministr financí

A na závěr ještě jedno doporučení. Kdyby se vás někdo zeptal, kdo byl vůbec prvním českým ministrem financí, jak byste odpověděli?
Ne, nebyl to ani Alois Rašín, ani Václav Klaus. Byl to Josef Kaizl, muž, podle kterého je pojmenován park v Praze 8 u Invalidovny.

Dnes prakticky zapomenutý mladočeský politik a erudovaný profesor ekonomie věřil – na rozdíl od Masaryka – v budoucnost Rakouska-Uherska a dotáhl to až na šéfa státní kasy Předlitavska. Kaizl zemřel právě před 115 lety, 18. srpna 1901.

„Věřte, že býti českým ministrem je šeredná mise. My pořád děláme tu dvoustrannou politiku," posteskl si Kaizl při odchodu z úřadu – a i dnes to zní nadmíru aktuálně. My vám v Dotyku budeme vyprávět příběh Čecha, který vládl c. k. financím.