Od roku 1972 uděluje americká Akademie filmového umění a věd nejvýraznějším světovým absolventským filmařským počinům cenu studentský Oscar. Dosud na něj bylo nominováno osm českých filmařů, získal jej však pouze Jan Svěrák v roce 1989 za snímek Ropáci. Letos bude české barvy v boji o studetského Oscara hájit režisérka Marie Dvořáková.

Zdroj: Youtube

"Tonda, mladý trombonista z dechové kapely, vede fádní život. S kapelou hraje na tanečních zábavách stále stejnou muziku. Jednoho večera při jeho sólovém výstupu divoce křepčící dívka ztratí rovnováhu a omdlí. Tonda ji nakonec musí odvést domů. Vynese opilou tanečnici na zádech do čtvrtého patra, odloží ji na kanape v její zaprášené garsonce. To si žádá doušek vína. Láhev stojí na stole, ale chybí mu vývrtka. Jakmile Tonda vývrtku najde, zatuchlý pokojík začne žít svým životem a Tondovi se doslova obrátí život vzhůru nohama. Octne se na kongresu mykologických expertů minulého století, opilou slečnu pohltí rychle rostoucí plíseň, která svými tvary a barvami začne svádět i Tondu. Tonda se tak vydává na dobrodružnou cestu sexuálního objevování, které mu malý zatuchlý pokoj nabízí. Když je po všem, musí prokázat odvahu a odhodlat se ke skutečnému činu."

Tak zní synopse surrealistické hříčky Kdo je kdo v mykologii. Snímek, který po vzoru českého filmového surrealismu kombinuje animovanou tvorbu s hereckou akcí, se rodil řadu let (od obdržení prvního grantu do dokončení snímku uběhlo pět let), přičemž jen víc než rok trvalo pěstování a natáčení zmíněné rychle rostoucí plísně, jež v něm hraje důležitou roli. Autorka svůj snímek začala připravovat ještě jako studentka režie a produkce na Tisch School of the Arts, New York University coby svůj absolventský film (díky tomu může film soutěžit o studentského Oscara).

Točilo se na zbytky filmu z natáčení o sériovém vrahovi

"Chtěla jsem odvyprávět příběh, který by se odehrávál v malé místnosti, ale přitom by šlo o velkolepé dobrodružství. Již od dětství mě fascinovaly filmy, které využívaly klasického filmového triku a iluze. Český filmový trik má dlouholetou tradici a nové filmy, které by na ní stavěly, v současné české produkci chybí. Tahle tvorba měla jedinečnou filmovou kvalitu, působila opravdově a to díky tomu, že její filmový svět fyzicky existoval, i když jen po dobu natáčení. Někdo ho musel vyrobit, někdo se ho dotýkal. Dnes se dotýkáme počítačové myši a přemýšlíme ve složitých algoritmech. Prostě mi chyběl půvab klasického filmového čarování," uvedla pro Dotyk režisérka.

Natáčení samo se potýkalo s řadou problémů charakteristických pro studentské projekty, jež neoplývají financemi. Víc než rok trvalo například shánění potřebného pětatřicetimilimetrového filmu, který režisérka sbírala po kouscích od jiných tvůrců v Evropě i ve Spojených státech, protože na nákup nového materiálu neměla peníze. Mimo jiné odkoupila prošlou surovinu, která v Praze zbyla po natáčení snímku Dítě 44, který vznikal v produkci Ridleyho Scotta. Šlo o film, inspirovaný případem ruského sériového vraha Andreje Čikatila. Režisérka získala surovinu zhruba dva roky po jeho natočení od české produkční společnosti, která pro tento film zajišťovala servis. Další zbytky filmového pásu sehnala režisérka ve Spojených státech.

"Znamenalo to, že někdo z mé rodiny nebo přátel musel vyrazit do New Yorku s extra kufrem, vyzvednout staré plechové kotouče s filmovým pásem a přivézt je zpátky do Prahy, kde se film točil," vzpomíná režisérka.

Začarovaný pokoj vznikl v bývalých ateliérech Krátkého filmu na Barrandově. Na vytvoření hýbající se "oživlé" plísně se podíleli mykologové z Mikrobiologického ústavu Alena Nováková a Miroslav Kolařík a český vědec a vědecký popularizátor Petr Jan Juračka.

"Ztvárnit ve filmu růst plísně bylo nejtěžší. Zvažovali jsme různé postupy, včetně stoptrikové nebo 3D animace. Ale nakonec jsme se rozhodli pro nasnímání časosběrů různých druhů plísní přímo v Petriho misce. Záběry se pak vložily do hlavního obrazu, kde plísně porůstaly stěny pokoje, nábytek i jednu z postav příběhu," popisuje režisérka.

Mykologové Alena Nováková a Miroslav Kolařík dodávali různé kultury plísní ke snímání časosběrů, jehož se pak ujal Petr Jan Juračka, jenž se mimo jiné věnuje i experimentům s fotografií.

"Rok snímal plísně na dva fotoaparáty ve sklepě svého domu. Dokonce se mu podařilo ve spolupráci s jedním kolegou sestrojit mechanismus, který Petriho miskou otáčel, čímž jsme docílili efektu, jako by kamera nad rostoucími plísněmi plula," vypráví režisérka.

Spoluautorem scénáře byl americký režisér a scénárista Micah Schaffer. Produkce se ujala Marta a Milan Kuchynkovi ze společnosti Negativ. Za kamerou stál Martin Žiaran, který například natočil filmy Čára, Učitelka a další. Za zvuk zodpovídal Roman Čadek a vyráběl se v New Yorku pod dohledem amerického zvukaře Skipa Lievsaye. Hudbu složil Phil Servati, nahrána byla rovněž v New Yorku. Realizaci filmových triků supervizoval Boris Masník, trikovou postprodukci měli na starosti ve společnosti RUR, konkrétně Michal Mocňák.

Hlavní roli trombonisty ztvárnil americký herec Joel Brady. Který se v minulosti objevil mimojiné ve filmu Muži v černém 3. Roli dívky v červeném ztvárnila Johanka Schmidtmajerová. Snímek finančně podpořil americký režisér Spike Lee, nadace Sloan Foundation a Jerome Foundation. V Česku pak Státní fond české kinematografie. Film koprodukovala Česká televize a velkou měrou přispěla filmová společnost Wilma Film a postprodukce UPP.

"Bez velké vstřícnosti lidí, kteří nám zdarma nebo jen za symbolický poplatek nabídli své schopnosti a dovednosti, bychom to nikdy nedokázali. I díky tomu se stalo natáčení tohoto filmu jedním z mých nejkrásnějších životních zážitků. Našla jsem řadu nových přátel a jejich solidarita a ochota pomoci - bez toho, že by za to něco očekávali - byla dojemná," uzavírá režisérka.

Marie Dvořáková

Marie Dvořáková vystudovala FAMU a ve studiích režie pokračovala na Tisch School of the Arts na univerzitě v New Yorku. Její hrané a dokumentární krátké snímky se promítaly a získaly ocenění na mnoha světových filmových festivalech. Marie také získala 16. výroční cenu Director's Guild of America pro studenty režie. V roce 2011 pak byla oceněna fondem Spike Lee Production Fund a v roce 2010 získala granty Sloan Film Production a Jerome Foundation Production. Její filmy byly vybrány do prvního výběru AICP Show v New Yorku a do sekce mladých režiséru na MFF v Cannes v roce 2010. Ve stejném roce se umístila na třetí pozici na International Advertising Awards v Šanghaji, a získala první místo na Porsche Awards v Německu. Momentálně působí jako programová ředitelka Českého centra v New Yorku.