Život v digitální éře

Namísto cinkotu peněz dětský pláč. Drop In má herní automat proti gamblingu

15. březen 2017 četba na 3 minuty
Drop In spustil kampaň proti gamblingu

Drop In spustil kampaň proti gamblingu

Foto: OgilvyOne

Vhodili do herního automatu v baru peníze a namísto obvyklých ikonek s ovocem uviděli obrázky s pouty a s injekční stříkačkou. A když obrázky doběhly, ozval se místo cinkotu peněz dětský pláč. Právě to mohli začít hráči na automatech v jednom žižkovském baru v uplynulých dnech. Agentura OgilvyOne zde realizovala novou kampaň proti gamblingu.  

Novou kampaň pro střediska prevence a léčby drogových závislostí Drop In spustila agentura OgilvyOne. Drop In připravuje otevření nového centra pomoci gamblerům a patologickým hráčům. Kampaň se rozhodla oslovit přímo hráče, a to právě ve chvíli, kdy stojí u herního automatu.

"Řekli jsme si, že půjdeme hráčům naproti, abychom je vytrhli z jejich transu, když stojí u automatu a sypou do něho peníze. Automaty jsou totiž nastaveny tak, aby v hráčích vyvolávaly příjemné pocity, a ti pak vůbec nejsou schopni vnímat, kolik peněz v nich utopí a jak zásadně tam poškozují svůj život. Tohle jsme chtěli rozbít," řekl Dotyku kreativní ředitel OgilvyOne Marek Linhart.

Varující automat v žižkovském baru

Agentura proto koupila jeden vyřazený herní automat a upravila ho tak, aby hráčům připomínal všechny nepříjemné souvislosti, spojené s jejich hraním - namísto obrázků ovoce nebo peněz se v automatu objevovaly ikony policejních pout, injekčních stříkaček, exekučních razítek nebo smrti, namísto veselého cinkotu peněz z něj zazníval dětský pláč. "Všechny atributy jsme konzultovali s Drop Inem. Patologické hráčství je totiž často spojeno právě s rozpadem rodiny, exekucemi i kriminalitou, jejímž prostřednictvím se hráč snaží dostat k finančním prostředkům na další hraní. Aniž si to uvědomuje, propadá se postupně na dno," uvedl Linhart.

Automat agentura umístila na několik večerů do žižkovského baru a natáčela ho skrytými kamerami, které zachycovaly reakce hráčů. Oproti realitě se přitom odlišoval ještě jednou věcí: skutečné automaty bývají podle Linharta naprogramovány tak, aby člověka nechaly ze začátku vyhrát, automat od Ogilvy byl ale překódován na to, že hráč na něm prohrával od začátku a vyhrát nemohl. "Bylo zajímavé sledovat reakce hráčů, z nichž někteří s ním i cloumali, ale přitom od něj neodešli," podotýká Linhart.

Teprve, když hráč prohrál všechno, co měl u sebe, vrátil mu automat vložené peníze. Na jeho displeji se pak objevil nápis: "Nikdy není pozdě přestat" a telefonní číslo do Drop Inu.

Sestříhaný záznam z kamer umístila agentura na facebookové stránky Drop Inu, kde kampaň v současnosti pokračuje. OgilvyOne ji připravila podle svého kreativního ředitele zdarma vlastními silami, přičemž náklady na její realizaci se pohybovaly jen v rámci jednotek tisíc korun. 

Hráči na automatech jsou nejzávislejší

Patologické hráčství na herních automatech představuje v Česku dlouhodobě vážný sociální problém. Podle analýzy Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti z roku 2014 představovali hráči na automatech (elektronických herních zařízeních) 83 procent osob léčených pro patologické hráčství v roce 2013.

Podle nového hazardního zákona měly automaty od letošního ledna zmizet z běžných restaurací, nicméně mohou zůstat ve speciálních hernách. O povolování těchto heren rozhodují od letošního roku obce – pro jejich zákaz se letos rozhodl například Kolín, herny jsou také zakázány v Praze 4, v rámci celé Prahy by měly končit tak, jak jim bude dobíhat licence.