Potravinářský průmysl

Glosa: Aby nám japonský Prazdroj nezhořkl

13. prosinec 2016 četba na 1 minutu

Foto: Shutterstock

Tak je to pravda. Plzeňský Prazdroj bude mít společně s některými dalšími středoevropskými pivovary nového majitele. Největší japonský pivovar Asahi. Je to zpráva dobrá, či špatná? Určitě se není třeba bát, že by Japonci chtěli našemu pivu ublížit. Vždy k němu měli velmi dobrý vztah, stejně jako k českému chmelu, jehož jsou tradičními odběrateli.

Otázkou je, jak moc našim pivovarům Asiaté prospějí. Nebylo by nic potěšujícího, kdyby třeba značku Pilsner Urquell začali vařit mimo Plzeň, jako se to stalo v minulých letech, kdy se „plzeňské" licenčně vyrábělo i v polském pivovaru Tychy. Tuto praxi koncern SABMiller – dosavadní vlastník Prazdroje – v roce 2011 nakonec ukončil. Asi pochopil, že podstatná část konzumentů (nejen českých) bere toto jako podvod. Stejně jako když se v Polsku vyrábí tradiční české piškoty Opavia, praží káva Jihlavanka nebo nechává zrát Sedlčanský Hermelín.

Klíčové přece je, kolik lidí bude mít u nás práci a zda firma se zahraničními vlastníky bude v Česku také platit daně.

Nadnárodní koncerny chtějí ušetřit, ale ve výsledku tím značky vázané na specifický region poškozují. Věřme tedy, že pro Japonce, expandující do Evropy, bude Pilsner Urquell skutečnou vlajkovou lodí, jak si právem zaslouží. A že bude dál dělat čest této zemi, která toho jinak na chlubení moc nemá.

Koncern Asahi prý kupuje středoevropské pivovary za téměř 200 miliard korun. Není to ale nic, z čeho bychom měli padat na zadek. Je to stejné jako s tolik adorovanými čínskými investicemi. Klíčové přece je, kolik lidí bude mít u nás práci a zda firma se zahraničními vlastníky bude v Česku také platit daně. To ostatní nás ani nemusí zajímat.