Pondělí 11. července se může zapsat do historie internetu. V ten den totiž výraz „porn“, který se dlouhodobě drží na předních pozicích toho, co uživatelé po celém světě přes vyhledávač Google hledají, našel nového přemožitele. Je jím žlutý „zajíček“ Pikachu, respektive spolu s ním celá banda ostatních pokémonů.

O pouhé čtyři dny dříve vypustila japonská společnost Nintendo ve spolupráci s americkou firmou Niantic mobilní hru Pokémon GO. Ačkoli byla první verze k dispozici pouze pro uživatele na území Spojených států amerických, Austrálie a Nového Zélandu, pobláznila celý svět. Mimo jiné i proto, že jinde včetně České republiky ji lze snadno „hacknout“ a hrát taky.

V pilotních zemích ihned obsadila první pozice v žebříčcích stahovaných aplikací. Ve USA si hru nainstalovalo již nejméně šest procent všech majitelů mobilu s androidím operačním systémem a v počtu denně aktivních uživatelů už se Pokémon GO dostal na dohled Twitteru. Několikadenní mobilní hra versus sociální síť se čtyřmi tisícovkami zaměstnanců a desetiletou historií.

Co lidé hledají na internetu přes Google: Pokémon GO, nebo porno? Autor: Google Trends

Mít vlastní příšerku!

Postavičky pokémonů neboli kapesních příšerek (název vznikl složením slov „pocket monsters“) zahájily svou invazi do lidského světa v roce 1996. Proč tedy po dvou dekádách znovu takový humbuk?

Mobilní aplikace velmi chytře a inovativně využívá koncept rozšířené (augmentované) reality, kdy k okolnímu světu, jenž můžete sledovat přes kameru telefonu, přidává novou vrstvu herních informací.
V případě hry Pokémon GO je základní princip jednoduchý – na mapě se vám ukáže, kde jsou schovaní pokémoni, a vy si pro ně musíte za pomoci GPS ve smartphonu dojít po svých. Na displeji telefonu je pak můžete ulovit, jako by opravdu stáli před vámi u kašny, na zápraží hasičské zbrojnice nebo u lůžka v porodnici. Připomíná to geocaching jen přenesený do chytrých mobilů.

Vždyť sen mojí generace bylo mít vlastního pokémona!

Jedním z vášnivých polooficiálních lovců v Česku je i zpěvák a youtuber Johny Machette (vlastním jménem Jonáš Čumrik). „Vždyť sen mojí generace bylo mít vlastního pokémona!“ vysvětluje svou čerstvou závislost. Podle něj teď „prostě člověk tráví spoustu času venku a doopravdy chodí a hledá vlastní pokémony“.

Ostatně ve středu dopoledne si Johny Machette poznamenal na Twitter: „3 dny jsem neotevřel e-mail. Chodil jsme po městě a lovil pokémony... Achjo. Špatná zpráva? Je toho teď moc. Dobrá zpráva? Psalo Nintendo.“ Jeho láska k pokémonům by tak mohla brzy vyústit i v obchodní spolupráci. „Stejně už na žádné sociální síti neřeším s lidmi jiné téma než otázky ohledně pokémonů,“ uzavírá třiadvacetiletý mladík.

Americký časopis Time však připomíná, že jedním z důvodů velkého mediálního zájmu, kterému se hra Go těší, může být prostý fakt, že jsou hráči v ulicích zkrátka víc vidět ve srovnání s „pařmeny“ například posledního dílu Call of Duty. Zároveň letní počasí bez školních povinností je rovněž příznivé k častějšímu pobíhání venku.

Zdroj: Youtube

Miliardový růst

Pro Nintendo je globální a raketový úspěch nové mobilní aplikace jako posun o deset levelů kupředu v počítačové hře. Výrobce herních konzolí Game Boy a Wii a taky duchovní otec série arkádových videoher Super Mario Bros v posledních letech nepřišel s žádnou výraznou novinkou.

Fenomén Pokémon GO už přitom vytlačil akcie mateřské firmy Nintendo o 24 procent a tržní kapitalizace vzrostla za několik dní po vydání aplikace o devět miliard dolarů. Japonská společnost dříve všechny své hry držela striktně pouze na vlastních platformách, pokémoni jsou vnímaní jako první (po)krok směrem k větší otevřenosti.

Nintendo nicméně bude muset najít nástroj, jak stamiliony uživatelů lidově řečeno zkasírovat. Aplikace pro iPhony i přístroje s Androidem je nyní dostupná zcela zdarma. Hráčům nicméně umožňuje připlatit si za další rozšíření nebo pořízení nových virtuálních předmětů. Část hráčské komunity možná investuje do koupě originálních a plnohodnotných her od japonské firmy. Zároveň může Nintendo profitovat z prodeje merchandisingu, pokud se mu podaří restartovat mánii po kreslených příšerkách, jež na konci 90. let opanovaly dětský svět televizními seriály nebo sběratelskými kartičkami.

Jak nová hra Pokémon GO zahýbala s akciemi firmy NintendoAutor: The Wall Street Journal

Aplikace proti obezitě

Podle prvních ohlasů udělala hra Pokémon GO údajně pro rozpohybování mládeže už teď mnohem více než nejrůznější vládní programy na boj proti dětské obezitě. Stejné zásluhy lze ovšem přičíst i herním systémům, jako je Xbox, nebo helmám pro virtuální realitu, které rovněž po hráči vyžadují vyšší aktivitu než pouhé bušení do klávesnice.

Jak upozorňuje ve svém textu pro Newsweek Mauro Vallati z britské University of Huddersfield, hráči této hry mají možnost zažít pocit, jako by byli přímo součástí herního světa, nejsou jen vzdáleným pozorovatelem před displejem či monitorem. Právě to z aplikace dělá cosi výjimečného.

Zároveň, jak upozorňuje Vallati, jsou pokémoni a potulní hráči zírající bez přestání na svůj mobil dalším příkladem invazivního pronikání virtuálního světa do off-line prostředí, se kterým se budeme muset naučit žít. Podobně jako jsme přijali selfie tyče, jako se sžíváme s poletujícími drony nad hlavou a jako se musíme připravit na samořídicí auta. „Stejně jako Pokémon GO vyvolá nové způsoby sociální interakce, budeme muset řešit nové druhy incidentů a zneužití,“ upozorňuje Mauro Vallati.

Ve spojení s lovením pokémonů už se ostatně objevily první nepříjemnosti. Tak například vniknutí na soukromý pozemek; dobývání se na policejní stanici, kde se měly příšerky ukrývat; hraní v muzeu holokaustu; velké popularity aplikace už využili také zloději.

Jedním z očekávaných vedlejších účinků při hraní jsou nejrůznější drobná zranění, která si v nepozornosti způsobí uživatelé, kteří s pohledem upřeným na displej přehlédnou třeba lavičku. Ostatně i výše zmíněná policejní stanice, konkrétně v severoaustralském přístavním městě Darwin, všechny hráče na svém Facebooku varuje: „Je taky docela dobrý nápad se rozhlédnout, když přecházíte ulici směrem k nám. Sandshrew (typ pokémona – pozn. redakce) vám nikam neuteče.“

Prozatím se pokémonům vyhnuly tragické konsekvence. Nicméně před několika týdny zemřel při hraní podobné hry Ingress, také od vývojářské společnosti Niantic, osmačtyřicetiletý Ir.

Raději živé štěňátko

Otázkou je, zda a na jak dlouho se Nintendu podaří udržet tak enormní poptávku po jeho novém produktu. V historii herního průmyslu by to ostatně nebyla první raketa, jež obletěla celou Zemi a velmi záhy pohasla. Předloni se podobně svět pomocí násobků dvou snažil dopočítat čísla 2048 (viz Mobilní hry, které zbláznily celý svět) a rok dříve poletoval s ptáčkem Flappy Bird.

Japonská firma se zároveň kvůli velkému zájmu potýká s nedostatečnou kapacitou serverů. Z tohoto důvodu bylo celosvětové vydání hry dočasně pozastaveno, ve středu bylo na mapu oficiálních herních zemí přidáno jako čtvrté Německo. To může sice uživatele třeba v Evropě nebo Asii udržovat v napětí, pokud nechtějí obcházet oficiální podmínky aplikace, zároveň i u nich hrozí, že prvotní zvědavost vyzkoušet hru, o které dnes každý mluví, velmi brzy odezní.

Vždycky jsem měl za to, že Pokémon je pro malé děti.

A pak jsou tu lidé jako například Dan Vávra z herního studia Warhorse, jenž se v minulosti podílel na vzniku legendární počítačové hry Mafia, kteří pro Pokémon GO nemají pochopení. Na otázku, proč si myslí, že je hra nyní tak úspěšná, odpověděl:

„Podobné věci mě zcela míjejí a na mém telefonu to zaplaťpánbůh nefunguje. Vždycky jsem měl za to, že Pokémon je pro malé děti, a nemíním ho začít hrát jenom proto, že ve zprávách proběhlo, že se na dálnici kvůli němu vyboural kamion, a tak si to všichni honem stáhli. Pokémon se mi vyhnul v dobách, kdy ho hrály pětileté děti na těch obstarožních digitálních udělátorech. Vyhnul se mi na Nintendu DS a nemíním na tom nic měnit i nadále. Radši si koupím opravdové štěňátko. :) Přijde mi, že je to klasický fenomén, kdy nejdřív přijde geniální PR kampaň navázaná na velmi silný brand, a pak má každý pocit, že když o tom všichni mluví, měli by to taky zkusit. A tak to zkusí, po čase zjistí, že je to vlastně nebaví a zase to opadne. Už to, že se mě ptáte, proč myslím, že je to tak úspěšné, je toho důkazem. Nemuseli byste se ptát, kdyby to bylo jasné.“

Mobilní hry, které zbláznily celý svět

2048

Matematicko-logická puzzle hra, kde musíte pohybem různých čísel po šachovnici dosáhnout jejich finálního součtu 2048. Triviální pravidla, přesto se cíl podaří splnit asi jen jednomu procentu hráčů. Jen v prvním měsíci hra oslovila 15 milionů lidí. Je to noční můra produktivity, přiznal v rozhovoru pro Dotyk italský vývojář.

Flappy Bird

Po grafické stránce dětská arkádová hra, kde bylo vaším úkolem provést letícího ptáčka spletí překážek a nástrah. Snad kvůli vysoké obtížnosti jednotlivých úrovní se mobilní aplikace stala tak populární. Svému vývojáři údajně vydělávala ze zobrazované reklamy 50 tisíc dolarů denně, až ji nakonec kvůli obavě z negativního dopadu na hráče stáhnul.

Had

Dodnes legendární hra, kterou obdržel každý majitel jako předinstalovanou výbavu v novém mobilu značky Nokia. V dobách, kdy finský výrobce kraloval mobilnímu světu, vodily hada po displeji přístroje desítky milionů uživatelů po celém světě. Původní koncept hry přitom vychází z arkádovky Blockade vyvinuté již v 70. letech minulého století.

Pokud byste si chtěli aplikaci Pokémon GO také stáhnout, tady jsou odkazy do App Storu a Play Storu pro Google. O historii Pokémonů a japonské animace vůbec si můžete přečíst v archivním článku ZDE.