Příběh Netflixu začíná rokem 1996. V tento rok totiž přichází na trh první DVD. A právě v něm objevují zakladatelé Netflixu produkt, se kterým by mohli podnikat. Ačkoli hardware potřebný pro přehrávání DVD byl poměrně drahý a vlastnilo ho poměrně málo Američanů, pánové Reed Hastings a Marc Randolph si mysleli, že disk s vyšším rozlišením má jasný potenciál nahradit objemnější videokazetu, jako formát spotřebitelské volby. A jejich předpověď vyšla.

DVD do schánky
Jednoho dne je ale Reed Hastings donucen zaplatit 40 dolarů za pozdní vrácení kazety s filmem Apollo 13. Společně s Marcem Randolphem tak zakládá Netflix – internetovou společnost s úplně novou službou DVD-by-mail. „Koupili jsme si použité CD a poté i obálku, ve které se posílají přáníčka. Zabalili jsme CD a hodili jej do schránky s adresou Reedova domu. Druhý den, se balík vrátil a v něm bylo nepoškozené album. V ten moment jsme se na sebe podívali a řekli si, že to může fungovat," popisuje Randolph počátky společnosti.

Zdroj: Youtube

Netflix se naplno rozjel v roce 1998 a DVD posílal svým zákazníkům přímo domů. Díky své velikosti a malé hmotnosti, mohli být disky odeslány velmi levně. Po zhlédnutí filmu pak pouze stačilo film dát do obálky a poslat zpět. „V podstatě jsme ty disky prodávali. Teda, my jsme DVD půjčovali, ale půjčovali jsme je s datem splatnosti. Měli jsme také poplatky za pozdní vrácení. Na to, že jsme společnost, která údajné vznikla kvůli frustraci za 40 dolarový poplatek, jsme ihned rozjeli jak data vrácení, tak pozdní poplatky," hodnotí začátky podnikání Randolph.

S tím jak postupně narůstala sbírka filmů, roste i celá společnost. Netflix ihned od počátků nabízí 925 DVD titulů, to tehdy znamená celý trh. Postupně jej také začínají podporovat firmy jako Sony nebo Toshiba, které tím chtějí podporovat a propagovat své nové přehrávače. Netflix za začátku nabízel půjčení filmů na týden za cenu 6 dolarů. Od roku 1999 přidal i měsíční předplatné. Rok na to bylo jednorázové půjčování zrušeno.

Prvním CEO společnosti se stává Randolph, zatímco Hastings si původně plánuje fungovat jako investor (již zpočátku do firmy vložil 2,5 milionu dolarů), být ve správní radě a občas do práce „fušovat", ale jinak se chce soustředit na vzdělávací iniciativy. To ale Hastingse pořádně nebaví a do Netflixu chodí více a více. Randolph mu dává ve firmě stále více prostoru, až pak nakonec pro rozjetého Hastingse uvolňuje místo CEO.

Blockbuster na lopatkách
Netflix se na přelomu tisíciletí stává důležitým hráčem na trhu a toho si začínají všímat konkurenti. V roce 2000 tak přichází Netflixu nabídka na odkoupení. Síť videopůjčoven Blockbuster LLC nabízí 50 mil. dolarů. Vedení Netflixu se rozhodne nabídku odmítnout a ač o tom tehdy nikdo nemá vůbec žádné tušení, odsoudí společnost Blockbuster k zániku.

Blockbuster vůbec nestíhá dobu a své vlastní DVD-by-mail rozjíždí až v roce 2004. To už je Netflix značně etablovanou značkou a ostatní společnosti v čele s Blockbusterem se mu koukají na záda. Blockbuster postupně zavírá i své kamenné videopůjčovny. Bylo jich téměř deset tisíc, dnes by daly spočítat v desítkách na prstech jedné ruky. Naproti tomu si Netflix již v roce 2003, rok po nástupu na burzu, může odškrtnout miliontého odběratele.

Zlomovým rokem většiny firem je ten desátý. Zde se láme chleba a ukazuje se, kam společnost vyspěla. Netflix tak nejprve oslaví kulaté výročí vzniku a k tomu také přesně miliardu odeslaných DVD. Především ovšem přichází zlom ve smýšlení celé společnosti a nový směr podnikání. Vlajkovou lodí společnosti se stává streamovací online videopůjčovna.

Netflix tak na trh zavádí další dový pojem. Tentokrát to je video-on-demand neboli česky video na vyžádání. Od teď si předplatitel může filmy pouštět přímo v počítači. Netflixu díky tomu opět stoupá počet předplatitelů a během pár měsíců se z největší zásilkové služby stává největším zdrojem internetového provozu ve večerních hodinách.

Produkuj si sám
Zasílání DVD do domácností nebo sledování filmů přímo v počítači bez žádného pohybu byla úspěšná věc, ale Netflix přichází ještě s jednou novinkou. A to když si materiál začal sám vytvářet. První takto uvedeným seriálem byla v roce 2013 oceňovaná série House of Cards. Nejenže si ji Netflix celou sám zafinancoval, on ji i vypustil na internet v jediný den. Žádné čekání každý týden na novou epizodu.

Netflix díky tomu rozjel celé jedno spektrum filmového a televizního byznysu. V jeho stopách se s vlastní internetovou podobou televizní tvorby vydal Amazon, Hulu nebo vlastně i český Stream. A i díky Netflixu se velké televizní sítě nebojí vytvářet obsah primárně distribuovaný na internetu.
Netflix zkrátka vždy chtěl udávat tempo doby a z velké části se mu to daří dodnes. Můžeme tedy jen čekat, čím nás zase překvapí. Každopádně se z něj stal velký hráč filmového a televizního trhu a jeho síla bude stále růst.