Přes pětatřicet miliard kilometrů najezdí tuzemské domácnosti auty v součtu za rok. Průměrný rodinný vůz tak zvládne přes osm tisíc kilometrů.

Jednoznačnými premianty v cestování po českých silnicích jsou Středočeši, kteří nacestují skoro deset tisíc kilometrů ročně.

Tamní domácnosti zároveň dominují i v počtu aut. A to nejen prvních, ale i druhých. Dva vozy má skoro pětina rodin.

Není se co divit. Mnoho Středočechů si postavilo domy v satelitech, kam autobusy veřejné dopravy zajíždějí jen sporadicky, chybějí v nich školy, školky i obchody.

Rodiče tak nejenže denně dojíždějí do metropole či bližších okresních měst za prací, ale musejí rozvážet po kraji i děti do škol a na kroužky.

„Nutno přihlédnout i k tomu, že mnohými občany je preferován vyšší komfort cestování poskytovaný automobilem," podotýká nezávislý analytik automobilového trhu Antonín Šípek.

Pražané bez aut

Středočeskou zálibu v cestování po tuzemských silnicích lze pozorovat každé ráno na příjezdových cestách do metropole i v jejích ulicích, kde se dá jen stěží najít místo k zaparkování.

Z čísel Českého statistického úřadu přitom – možná překvapivě – vyplývá, že samotní Pražané po autech až tolik netouží.

Zatímco v Česku používá osobní vůz v průměru 66 procent rodin, v Praze je to jen 56 procent – nejméně ze všech krajů. „Ve městech je výrazně vyšší koncentrace dopravních služeb (síť MHD, cyklostezky) a zároveň se v nich cestuje na kratší vzdálenosti," komentuje to Marek Tögl z Centra dopravního výzkumu. „Proto si domácnosti mohou dovolit nevlastnit vozidlo."

Kdo nemá na benzín

Málo auta využívají i rodiny na Ústecku a Karlovarsku. Ostatně v druhém jmenovaném regionu se lidem cestování vlastním vozem nejvíce prodraží, vyplývá z „Benzín indexu", který spočítal Deník a server Dotyk.cz.

Ten srovnává, kolik si řidiči v jednotlivých krajích mohou koupit litrů paliva za tamní průměrnou mzdu.
Právě lidem na Karlovarsku plat vystačí jen na necelých osm set litrů benzínu měsíčně. Naopak například zmínění Středočeši si mohou u pump načerpat o sto litrů víc.

Cena naturalu je přitom pro většinu domácností, které vlastní vozy, zásadní. „Z téměř 64 procent u nich převládají auta na benzin," říká Zbyněk Štech z oddělení statistiky energetiky Českého statistického úřadu.

Nejméně po republice najezdí lidé z Ústecka, Zlínska a Moravskoslezského kraje, zjistili statistici. Jak se ale ukazuje, dá se i na „málu" postavit celkem výdělečný byznys.

Na majitele vozů, kteří neřídí často, se loni jako první zaměřila pojišťovna Allianz, která začala účtovat autopojištění na základě naježděných kilometrů.

V pondělí oznámila, že se jí i díky tomu podařilo v druhém pololetí loňského roku přilákat čtyřicet tisíc nových klientů.