Zdání, které vyvolávají plná parkoviště před velkými akvaparky, neklame. O platící klienty zde nemají nouzi. Například čestlický Aquapalace loni napočítal přes 820 tisíc návštěvníků, byl tak pátou nejvyhledávanější atrakcí v Česku. Termální Aqualand Moravia u Novomlýnských nádrží navštívilo 710 tisíc lidí.

Soukromým investorům sázka na dříve málo pokrytý trh „vodní zábavy" vyšla. Základem úspěchu je nabídnout úroveň služeb, kterou si kryté bazény v majetku měst nemohou dovolit. Na druhou stranu je prostor pro nové projekty omezený, neboť nejlukrativnější lokality – tedy v blízkosti Prahy a Brna – jsou již obsazené.

Zájem lidí neodrazuje ani poměrně vysoká cena vstupenek, která odpovídá cenám podobných zařízení v Německu a Rakousku. Rodina s dětmi za tříhodinovou návštěvu zaplatí minimálně tisíc korun, o letních prázdninách bývá vstupné ještě vyšší. Naopak mimo hlavní sezonu není těžké najít výrazně zlevněné vstupenky v nabídce slevových portálů.

Úspěch s příchutí eurofondů

Jako nejziskovější vychází ze srovnání firma ŽS Real, která provozuje termální akvapark Aqualand Moravia v Pasohlávkách na jihu Moravy. Loňský rok uzavřela s čistým ziskem 29,6 milionu korun. V předchozích dvou letech, kdy se areál teprve dokončoval a zabíhal, však bylo hospodaření firmy ztrátové.

Rozsáhlý komplex, zahrnující 12 bazénů a 18 toboganů či skluzavek, se má dále rozšiřovat. „V současné době pokračujeme v zadání architektonické studie na dostavbu další části parku na přilehlém pozemku. Tato nová část má nabídnout rozšíření aktivit pro děti a také vodní atrakce," zmínil ředitel akvaparku Petr Pavlacký.

Aqualand Moravia sází na kombinaci vnitřního a venkovního koupání v termální vodě.Autor: Aqualand Moravia

Ekonomiku jednoho z největších tuzemských vodních rájů značně vylepšila mohutná dotace z evropských fondů. Firma ŽS Real získala z regionálního operačního programu celkem 344 milionů korun a patřila tak mezi největší soukromé příjemce evropských peněz.

Poměrně vysoké částky z eurofondů v minulých letech směřovaly také do stavby městských bazénů v Mladé Boleslavi (123 milionů korun) a v Karlových Varech (178 milionů). V dalších případech se jednalo řádově o desítky milionů korun.

Pro příští roky však mohou zájemci na dotace zapomenout. V programovém období let 2014–2020 se vláda rozhodla projekty v oblasti cestovního ruchu výrazně přiškrtit. Nové akvaparky, podobně jako wellness centra a golfová hřiště, již na unijní peníze nedosáhnou.

Černá nula čestlického akvaparku

Jediný, kdo může v Česku velikostí a nabídkou služeb tři roky starému areálu v Pasohlávkách konkurovat, je Aquapalace v Čestlicích u Prahy. Aquapalace je zatím nejdražším zařízením svého druhu u nás. Podle starších informací dosáhly náklady na jeho výstavbu 2,8 miliardy korun. Celý komplex včetně hotelu a parkovacích domů vyšel na zhruba čtyři miliardy.

Čestlický akvapark má za sebou složitou historii. Nejprve jej stavěl ruský investor, kterému však v roce 2004 došly peníze a zanechal po sobě nedostavěné torzo. To později koupila investiční skupina SPGroup miliardáře Pavla Sehnala. V provozu je od května roku 2008.

Čestlický vodní svět se sice chlubí vysokou návštěvností, blížící se jednomu milionu příchozích za rok, jeho zisky jsou však poměrně hubené. Provozuje jej společnost GMF Aquapark Prague, což je společný podnik SPGroup a německého GMF. Podle posledních známých údajů z předminulého roku hospodařila se ziskem 2,4 milionu korun po zdanění.

Vyšší zisk tvoří vlastník čestlického komplexu Aquapalace, který inkasuje od provozovatelů nájemné za akvapark a sousední hotel. Jeho čistý zisk za loňský rok dosáhl bezmála 21 milionů korun.

Ztrátový Babylon v naději

Jízdu po divokém toboganu naopak připomínají výsledky Centra Babylon, který vlastní rodina Vajnerů. Liberecký areál kromě akvaparku zahrnuje také hotel, wellness centrum, lunapark a zábavně-vzdělávací centrum pro děti IQpark. Ani tak rozsáhlá diverzifikace aktivit mu však nepřináší zisk.

Liberecký Babylon je ztrátový již deset let po sobě, navíc se potýkal s klesající návštěvností. V poslední době se ale zřejmě již odrazil ode dna. Rekordní ztrátu 125 milionů korun vykázal v roce 2013, v loňském roce prodělek dosáhl 37 milionů korun.

Letošní výsledky mají být ještě příznivější. „Návštěvnost Centra Babylon a jednotlivých středisek dlouhodobě stoupá. Letošní léto bylo z hlediska návštěvnosti nejvydařenější za poslední tři roky," uvedla mediální zástupkyně Centra Babylon Michaela Vrbová.

Na stavu libereckého akvaparku je znát jeho stáří – v provozu je již od roku 2000. Oproti svým konkurentům tak působí poněkud omšelým dojmem. Majitelé chtějí atraktivitu zařízení opět zvýšit za pomoci novinek, jako je třeba laser show promítaná na devět metrů širokou vodní stěnu. V příštím roce chtějí posílit nabídku atrakcí pro děti.

Jde to i za 180 milionů

Nejnovější ze soukromých akvaparků otevřel své brány veřejnosti loni v srpnu. Termální koupaliště v podhůří Jeseníků postavila firma Lázně Velké Losiny, za kterou stojí rodiny Zdeňka Zemka a nedávno zemřelého podnikatele v lázeňství Antonína Plachého.

Investoři vsadili ve Velkých Losinách na poměrně skromný projekt za 180 milionů korun, což je jedna sedmina nákladů na stavbu areálu v Pasohlávkách. Střídmý byznysplán počítá s počtem 150 tisíc návštěvníků za rok a s návratností investovaných peněz do 15 let.

Termály Velké Losiny jsou nejmladším akvaparkem, venkovní část zahájila provoz letos na konci dubna.Autor: Lázně Velké Losiny

„Termální park Velké Losiny navštívilo za prvních dvanáct měsíců provozu více než 200 tisíc návštěvníků. S touto návštěvností jsme spokojeni. Z hlediska provozních výsledků jsme také zatím spokojeni," řekl k prvním výsledkům jednatel Lázní Velké Losiny Martin Plachý.

Pětici soukromých vodních rájů doplňuje poměrně malé zařízení Aqua Park Špindlerův Mlýn. V předminulém roce hospodařilo se ziskem šest milionů korun při tržbách 46 milionů. V poměru ke své velikosti a nabízeným službám je poměrně drahé, ale vzhledem k umístění v oblíbeném krkonošském středisku tento přístup vlastníkům vychází.

Soukromé vlastníky mají také dva poměrně malé kryté bazény s několika zábavními prvky, jež vyrostly na okraji Prahy. Firma Letňany Lagoon uzavřela loňský rok s půlmilionovým ziskem, zatímco barrandovský AquaDream měl ztrátu 869 tisíc korun. Tržby obou firem se pohybují okolo 20 milionů korun ročně.

Bez dotací to nevychází

Do stavby akvaparků se nepouštějí jen soukromí investoři, ale také městské radnice a magistráty. Jejich projekty bývají o dost skromnější. Obvykle se jedná o zastřešené plavecké bazény s několika tobogany, dětským bazénkem a vířivkou. Mimo největší města se lze často setkat s kombinací zastřešeného areálu a venkovního koupaliště.

Výsledky městských akvaparků často nelze samostatně dohledat. Vlastní je totiž komunální podniky s širším portfoliem aktivit. Příkladem může být Vodní ráj Jihlava provozovaný Službami města Jihlavy. Ty v metropoli Vysočiny zajišťují současně i svoz odpadu, údržbu komunikací, provozují osvětlení i místní krematorium.

Možná nejambicióznější akvapark v režii města vyrostl v Olomouci.Autor: Aquapark Olomouc

Samostatnou společností je Aquapark Olomouc, v níž drží 95 procent akcií město. Své hospodaření v předminulém roce uzavřela s dvoumilionovou ztrátou – navzdory tomu, že město provoz akvaparku dotovalo částkou 43 milionů korun.

Navzdory vysoké návštěvnosti, která přesahuje 400 tisíc návštěvníků za rok, není finančně soběstačné ani pražské Aquacentrum Šutka. Jeho provoz je částečně financován ze strany vlastníka objektu, kterým je podnik Trade Centre Praha vlastněný hlavním městem.