Průšvihové mýto

Luxusní odměny pro Kapsch zůstanou zachovány

7. září 2016 četba na 3 minuty

Foto: Deník/Libor Plíhal

Ministerstvo dopravy se chlubí tím, že se mu podařilo s firmou Kapsch vyjednat téměř třetinové zlevnění provozu dálničního mýtného systému pro nadcházející období (2017–2019). Nikde se už ale nehovoří o tom, že rakouská firma bude i nadále od českého státu pobírat v nezměněné výši stamilionové odměny, které jsou jí již deset let vypláceny „bokem" za takzvanou účinnost výběru mýta.

Zachování vysokých bonusů je možné vyčíst ze smluvních dodatků, prodlužujících bez soutěže kontrakt o další až tři roky, které poslední srpnový víkend za nestandardních okolností dojednal a podepsal Jakub Kopřiva, náměstek ministra dopravy Dan Ťoka. A potvrzují je i někteří účastníci jednání.

Hranice je 95 procent

Firma Kapsch je odměňována podle úspěšnosti předepsání (vyměření) mýta. Tedy nakolik se jí daří identifikovat vozidla podléhající mýtné povinnosti. Pokud je úspěšnost nad 95 %, dostává Kapsch bonusy, pokud by byla pod 95 %, bude zatížena malusy. To se ale zatím nikdy nestalo. Standardně se Kapsch pohybuje nad 99 %. Hodnocení v roli nezávislého znalce provádí firma CGI (někdejší Logica).

Jak před časem upozornil magazín Dotyk, stát firmě Kapsch skrze „luxusní" bonusy vyplatil už téměř 1,4 miliardy korun. Teoreticky firmě sice hrozí i sankční malusy, ovšem kritéria jsou tak měkká, že za deset let se ani jedinkrát nestalo, že by jimi Rakušané byli byť jen ohroženi.

Až na konci letošního roku vyprší desetiletá smlouva, celkové odměny s největší pravděpodobností přesáhnou hranici 1,6 miliardy korun.

Bez bonusů nižší sleva

V současné době se částka, kterou Kapsch ročně na odměnách dostává, přibližuje hranici čtvrt miliardy korun a neustále – v návaznosti na dálničním provozu – narůstá. Během příštích tří let si tak Kapsch s největší pravděpodobností přijde na další tři čtvrtě miliardy korun.

Tuto cifru je třeba přičíst k částce 5,27 miliardy korun, kterou Ťokovo ministerstvo dopravy prezentovalo veřejnosti jako mezní pro platby státu za provoz, údržbu a rozšiřování mýtného systému o nové funkcionality v onom přechodném tříletém období, než bude nalezen nový provozovatel v „technologicky neutrálním" tendru.

Nad výší „skrytých" bonusů se v minulosti pozastavil Nejvyšší kontrolní úřad, nedávno je kritizoval na TV Nova třeba i bývalý ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura. Možné snížení připustil i ministr Dan Ťok.

Podle informací magazínu Dotyk se během jednání o smluvních dodatcích o snížení bonusů (resp. o zpřísnění parametrů pro jejich vyplácení) skutečně jednalo, a to poměrně obšírně, ve vícero variantách. Mluvilo se prý i o možnosti úplného zrušení.

Firma Kapsch však také měla dát jasně najevo, že pokud se jí odměny sníží, nebude ochotna v takové míře slevit z cen za provoz mýtného systému. „A tak bylo nakonec dohodnuto, že bude pro stát výhodnější odměny zachovat. Hrozilo totiž také, že by Kapsch ztratil motivaci vybírat mýtné v maximální možné míře, což by se pak nepříznivě odrazilo v celkových výnosech," říká k tomu jeden z účastníků jednání.

Více o tématu čtěte ZDE.