Inspirace

Mladý režisér Jan Švejkar dobývá světový reklamní trh

17. červenec 2017 četba na 3 minuty
Jan Švejkar

Jan Švejkar

Foto: Savage

Jak na nedávném mezinárodním festivalu reklamy Cannes Lions, tak třeba na velkém svátku americké reklamy, jímž je finále Národní ligy v americkém fotbalu Super Bowl, zabodovaly filmové reklamy na Playstation, vytvořené v Česku. Režíroval je Čech. Jmenuje se Jan Švejkar.

Jak se nedávno vyznal v rozhovoru pro nadaci Dobrý anděl, pro niž také točí, vyrostl Jan Švejkar na filmech Oldřicha Lipského a už jako dítě dokázal přeříkat většinu replik Limonádového Joea. Možná právě z tohoto filmu si odnesl lásku k detailu a k vycizelování určitého prostředí, které projevil i v reklamách Playstationu. Jedna z nich získala koncem června v Cannes Lions bronzového lva.


V raném dětství se chtěl stát florbalovou hvězdou. Když ale dostal první kameru Hi-8, jeho ambice se okamžitě přesměrovaly na filmovou tvorbu. Florbalovou hůl tak nahradil kamerový jeřáb, hráčský deník storyboard a spoluhráče filmový štáb a herci. Nějakou dobu hltavě analyzoval všechny filmy, které viděl, posléze získal i formální akademické vzdělání v oblasti režie, nejdřív na katedře filmových studií Univerzity Karlovy, později klasicky na FAMU. 

Ještě coby student začal spolupracovat s produkční společností Savage, kterou zhruba před sedmi lety založila v Praze producentka Pavla Burgetová Callegari, jež dřív působila jako působila jako generální manažerka produkce Stillking Films, v níž měla na starosti evropský, jihoamerický, africký a asijský region. Savage se od začátku soustředila nejen na český, ale i na mezinárodní trh a Švejkar díky tomu získal přístup k zajímavým zakázkám od předních značek. Vedle Playstationu tak má za sebou například reklamy pro Budweiser, ČSOB Pojišťovnu, Raiffeisen stavební spořitelnu, Komerční banku, Pilsner Urquell, IBM a řadu dalších.

Také pro už zmiňovaného Dobrého anděla, na něhož vzpomínal jako na nejpříjemnější natáčení, které kdy zažil. "Vždycky, když natáčím, čekám na moment, který všechny uklidní a nasměruje natáčení tou správnou cestou. V ideálním případě to je jeden z prvních povedených záběrů, od kterého se můžete odrazit, dodá vám jistotu a všechno se pak dělá s trochu klidnější hlavou. Tady pro mě přišel ten moment hned ve chvíli, kdy Anička přijela poprvé na plac. V šest hodin ráno s vědomím, že půjde do bazénu, rozesmátá od ucha k uchu, plná energie. Poprvé v životě jsem věděl, že to bude dobrý, ještě dřív, než jsme vůbec zapnuli kameru," vzpomínal Švejkar. (Osmiletá Anička, která byla protagonistkou spotu, bojovala úspěšně s akutní leukémií.)

Díky svému současnému úspěchu v Cannes tak Švejkar rozšířil nepříliš početné řady českých režisérů, kteří si dokázali odvézt z tohoto festivalu některou z hlavních cen.

Nejúspěšnějším mezi nimi je jednoznačně Ivan Zachariáš, který už lvy z Cannes ani nepočítá (jejich počet jde do desítek). Současný čtyřicátník Zachariáš se začal reklamě věnovat podobně jako Švejkar ještě jako student v polovině 90. let pod křídly společnosti Stillking Films a brzy se dostal na naprostou světovou špičku. Mezinárodně žádaný je také režisér Martin Krejčí, mimo jiné držitel stříbrného lva z festivalu Cannes Lions za reklamu pro Lurpak. Oba tyto tvůrce dnes zastupuje produkce Stink, která je mezinárodním partnerem Stillking Films.