Doprava

Modré zóny v Praze: „Šmírovací auta" provozuje jiná firma než Eltodo

31. říjen 2016 četba na 4 minuty
Monitorovací auto firmy Eltodo, jak jej zachytila šéfredaktorka magazínu Dotyk

Monitorovací auto firmy Eltodo, jak jej zachytila šéfredaktorka magazínu Dotyk

Foto: Eva Hanáková

Za volanty monitorovacích vozů, jež v Praze vyhledávají auta parkující v ulicích načerno, nesedí zaměstnanci firmy, která veřejnou zakázku od hlavního města získala, nýbrž malé „garážové" firmy z pražské Hostivaře. 

Pražané už si na ně začali zvykat, byť mnohým stále pijí krev. Malé bílé automobily s několika kamerami na střeše, označené logem firmy Eltodo. V pravidelných intervalech křižují některé části hlavního města a s pomocí speciální technologie skenují registrační značky, přičemž vyhledávají vozy, které v nových parkovacích zónách stojí načerno a dopouštějí se tak dopravního přestupku.

Jak se ale ukazuje, tyto monitorovací vozy ve skutečnosti provozuje úplně jiná firma než Eltodo, které je přitom oficiálním dodavatelem a provozovatelem zón placeného stání. Řidiči, které auta řídí, nejsou zaměstnanci Eltoda.

Od aut po zpracování dat

Týdeník Dotyk to zjistil, když se zajímal, kam tečou peníze určené na budování a provoz nových zón placeného stání a narazil i na malou „garážovou" firmu Cortec z pražské Hostivaře. Ta je ve smluvní dokumentaci k veřejné zakázce uvedena jako subdododavatel Eltoda, přičemž hodnota subkontraktu byla vyčíslena na 60 milionů korun.

A právě tato firma Cortec má pro Eltodo sběr veškerých dat v ulicích zajišťovat. A to „na klíč". Vyplývá to z vyjádření majitele Cortecu Daniela Zemana pro magazín Dotyk. O poměrně klíčové a senzitivní roli Cortecu v celém systému nikdy předtím nepadlo ani slovo, i představitelé hlavního města v souvislosti s touto zakázkou vždy mluvili jen o Eltodu.

Podle Zemana má jeho firma na starosti vývoj celého systému monitoringu parkování, výrobu a dodávku monitorovacích vozidel a terminálů, komplexní zajištění provozu monitoringu i kompletní zpracování dat (geografická data, dokumentace podezření na přestupek, komunikace s Centrálním informačním systémem).

„Eltodo si na tuto část zakázky udělalo interní výběrové řízení, ve kterém jsme s naším řešením zvítězili. V konečném stavu bude monitoring zajišťovat až 10 vozidel a 25 lidí obsluhy," uvádí Daniel Zeman. Na přímý dotaz také sdělil, že všichni řidiči aut jsou jeho zaměstnanci.

Magazín Dotyk se zajímal i o to, jakou zkušenost firma s touto prací má. A to i s ohledem na skutečnost, že její dosavadní účetní závěrky nesvědčí o zakázkách podobného rozsahu. Jde přitom o činnost, k níž se mnozí Pražané staví nedůvěřivě – mají strach z úniku soukromých dat a nelegálního špehování.

„Myslím, že tato zakázka je natolik unikátní, že reálné zkušenosti s ní nemá nikdo. Když odpočítám personální náklady na posádky vozidel, které činí 60 %, je to pro nás běžný typ zakázky, ke kterým se jednou za dva až tři roky dostaneme. Jsme inženýrská a technologická firma pracující s většími časovými horizonty," prohlašuje Zeman.

Jde jen o testovací provoz

Sama firma Eltodo roli subdodavatelské firmy Cortec ve svém vyjádření spíše umenšuje. Na rozdíl od Zemana nemluví třeba o tom, že by zajišťovala komplexní zpracování dat. Současný model je prý pouze dočasné řešení, v rámci testovacího provozu a dodávky systému „na klíč".

„Společnost Cortec dodává naší společnosti software a hardware pro monitorovací vozidla, která jsou ve vlastnictví společnosti Eltodo, včetně jejich vybavení. Zaměstnanci společnosti Cortec tato vozidla v rámci testovacího provozu také řídí. Po plném spuštění zón placeného stání bude i toto zajištěno našimi vlastními zaměstnanci," uvádí pro Dotyk výkonný ředitel Eltoda pro obchod a marketing Marat Saber.