Sedmého listopadu schválil Sobotkův kabinet „koncepci zpoplatnění pozemních komunikací v ČR" předloženou Danem Ťokem. Platit se má nově i za silnice v celkovém rozsahu 850 až 3000 kilometrů. Kolik to bude přesně, má být ministerstvem řečeno do 31. prosince.

Kde se onen koridor vlastně vzal, nikdo netuší – v žádném resortním materiálu tato dvě čísla zmíněna nebyla. Podle všeho jde pouze o výsledek dohody „dopravních expertů" vládní koalice, kteří o koncepci vícekrát jednali (viz Kdo z koalice rozhoduje o mýtu).

Ke zpoplatnění mají být vybrány hlavně některé úseky státních silnic I. třídy, ale v listopadu byla vládou připuštěna i možnost zařazení některých krajských silnic II. třídy, pokud to bude technicky možné a kraje odsouhlasí převod na stát (bez převodu to možné není, jelikož současná legislativa umožňuje výběr mýta jen na dálnicích a „jedničkách").

V listopadu byla vládou připuštěna i možnost zpoplatnění některých krajských silnic II. třídy.

Neoficiální zdroje ale hovoří o tom, že se „dvojkami" nyní nikdo ani nepočítá. „Nic jiného než jedničky zpoplatnit stejně nelze. A to hlavně z časových důvodů, převod na stát by byl příliš náročný," uvádí dopravní expert obeznámený s přípravou koncepce zpoplatnění.

Připomíná zároveň, že rozsah zpoplatnění je jeden z klíčových parametrů nyní připravovaného tendru na nového provozovatele mýtného systému. Vítěz soutěže by měl po roce 2019 vystřídat rakouskou firmu Kapsch a pokračovat v práci pro stát dalších deset let. Rakušanům byla nedávno zakázka zcela nestandardně o tři roky prodloužena a ministerstvo za to dostalo milionovou pokutu od antimonopolního úřadu.

Kdo z koalice rozhoduje o mýtu

ANO
Dan Ťok (ministr dopravy), Milan Feranec (náměstek ministra dopravy), Jaroslav Faltýnek (předseda poslaneckého klubu a první místopředseda hnutí), Jan Volný (poslanec a místopředseda hnutí)

ČSSD
Jan Birke (poslanec a starosta města Náchod), Pavel Švagr (předseda Správy státních hmotných rezerv), Karel Březina (předseda klubu ČSSD v pražském zastupitelstvu)

KDU-ČSL

Jan Kasal (bývalý předseda strany a dlouholetý místopředseda Poslanecké sněmovny), David Čermák (někdejší generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic)

Bez odborné debaty

Zadávací podmínky k novému tendru by měly být hotovy zhruba do dubna příštího roku a soutěž samotná má být vyhlášena v červnu.

Kdyby se o mýtu rozhodovalo stejně jako třeba v Rakousku nebo Německu, musela by nejdříve proběhnout řádná odborná debata, která by dala odpověď na otázku, zda účelem mýta je vydělat co nejvíce peněz, či hlavně regulovat dopravu. Definovala by, kde ještě má smysl mýto vybírat a kde už ne.

V Česku ale do dnešního dne žádná takováto debata neproběhla. Čísla o rozsahu zpoplatnění nejsou výsledkem práce dopravních expertů a makroekonomů, nýbrž jen politiků, kteří víceméně „střílejí od boku".

I Jan Kasal, jenž při jednáních zastupuje lidovce, připouští, že celá věc by si zasloužila daleko důkladnější výměnu názorů, na což už ale nezbývá čas. „Já bych uvítal nějaký materiál odborníků z vysokých škol," uvedl Kasal nedávno pro Dotyk. Nevylučuje přitom, že se stát opět může dostat do časové tísně, která nakonec znovu povede k zakonzervování současných poměrů.

Čísla o rozsahu zpoplatnění nejsou výsledkem práce dopravních expertů a makroekonomů, nýbrž jen politiků, kteří víceméně „střílejí od boku".

Resort dopravy si za posledních šest let objednal za miliony korun už asi sedm studií ohledně dalšího rozvoje mýtného systému. Každá z nich došla k jiným závěrům ohledně zpoplatňování, přičemž se jimi stejně nikdo neřídí.

Také firma Deloitte, která s přípravou tendru ministerstvu radí, na některých z nich pracovala. Její doporučení z letošního května směřovalo k tomu, že ekonomický smysl dává plošné zpoplatnění všech „jedniček" i „dvojek" s pomocí satelitní technologie.

K tomu už určitě nedojde, protože by se nejdříve musel změnit zákon. Otázkou je, co dělalo celé roky ministerstvo, když legislativa není na žádnou změnu připravena.

Aby se nikdo neurazil

Že by se mělo mýto rozšířit o minimálně 700 až 800 kilometrů silnic, nevyplývá z žádných národohospodářských potřeb, ale jen z potřeb dodavatelů mýtných technologií.

Má jít o jakousi hranici, na níž se stírají rozdíly mezi mikrovlnným způsobem výběru mýta (nynější model Kapsch, jenž se hodí hlavně na dálnice) a satelitním (s nímž se prezentuje hlavně konkurenční slovenský SkyToll, který zase uplatňuje své výhody při velkém rozsahu sítě). Když tedy stát zpoplatní dalších cca 1000 kilometrů silnic, má právě tím být garantována technologická neutralita tendru.

Otázkou ale také je, nakolik to prospěje České republice, co na to budou říkat lidé v krajích, když jsou silnice vybírány ke zpoplatnění jak králíci z klobouku. A to s jediným cílem – aby se naplnila zmíněná neformální kvóta.

V rámci koalice již delší dobou probíhá tvrdý boj mezi Babišovým ANO, kterému rozšiřování mýta vůbec nefandí, a Sobotkovou ČSSD, jež je naopak prosazuje. Zatímco u Babiše to vypadá, že hájí i zájmy výrobních a obchodních firem svého koncernu Agrofert, u Sobotky zase, že nahrává slovenskému SkyTollu. Výsledkem jejich střetu je ale spíše paskvil než skutečná koncepce.

V rámci koalice již delší dobou probíhá tvrdý boj mezi Babišovým ANO, kterému rozšiřování mýta vůbec nefandí, a Sobotkovou ČSSD, jež je naopak prosazuje.

Již teď je jisté, že takto nesystematicky koncipované mýto povede hlavně k vytváření dalších objízdných tras na „dvojkách" a „trojkách", k nelibosti mnoha obyvatel ČR. A zavádění mýta mimo dálnice budou vnímat negativně i mnozí menší podnikatelé, podobně jako EET. Pro ně totiž nejde o nic jiného než o další dodatečné zdanění. Ustojí to vláda před volbami, nebo nakonec couvne?