Nesl jméno LuAZ 969, ale známý je také jako ZAZ 969. Auto se totiž vyrábělo ve dvou fabrikách, zkratka ZAZ patří té v Záporoží, kterou známe díky stavbě modelu Záporožec. Továrna na východě Ukrajiny ale stavěla ZAZ jen pár let, výhradně pro vojenské účely a také pouze s pohonem předních kol, protože jí plánované hospodářství nedokázalo zavčasu dodat potřebné díly. Takové auto bylo spíš k smíchu.

To LuAZ 969 vznikl v roce 1966 (první model byl označen 969 V podle města Volyň) a vydržel ve výrobě neuvěřitelně dlouho dobu. Poslední auto vyjelo na silnice v roce 2001. Jistě, během let se dočkalo řady úprav, ty ale byly jen dílčí a auto mělo stále technický základ z doby těžkého komunismu.

Vůz nebyl prvním modelem automobilky, která se dříve specializovala jen na opravy aut. Prvním se stal LuAZ 967, armádní stroj do terénu a v jedné verzi dokonce obojživelník. Z něj si LuAZ 969 vzal základní techniku a inženýři dostavěli karoserii. Šlo o lehký stroj, byl to čtyřmístný pick-up s plátěnou střechou dlouhý tři a čtvrt metru.

Dostal se i do západní Evropy

Vůz dostal k ruce čtyřválcový benzinový motor z fabriky ZAZ, který používal i Záporožec. Z objemu devíti deci se mu dařilo posílat na kola výkon 22 kW. Řadilo se manuální převodovkou se čtyřmi rychlosti. Auto bylo do terénu připraveno nejen připojitelnou zadní nápravou a tedy pohonem všech kol, ale i redukční převodovkou a docela slušnou světlou výškou, která je patrná z fotografií. Standardně měla hodnotu 300 mm.

LuAZ 969 se vyvážel dokonce do západní Evropy. Zájem o něj měli v Itálii, kde tak můžeme narazit na pár kousků, povětšinou jde ale o shnilé vraky. Pro tamní účely se do off-roadu montoval motor z Fordu. Auto bylo pověstné svým nevalným zpracováním, navíc jízdní vlastnosti na silnici byly nepopsatelně špatné. Stejně tak se při vývoji vozu nemyslelo na bezpečnost. Auto jelo maximálně 90 km/h a na tuto rychlost akcelerovalo zhruba 40 sekund.

Postupem času se auto alespoň zlepšovalo. Už v roce 1975 dostalo nový motor, tentokrát benzinovou jedna-dvojku o výkonu 29 kW. O pár let později prošla karoserie drobným faceliftem. Až na začátku devadesátých let přišla další pohonná jednotka s objemem 1,1 litru a výkonem 39 kW, opět z fabriky ZAZ. Od té doby je už ale LuAZ 969 známý jako LuAZ 1302. To jsou ty východní automobilky a jejich romantická jména...