Andrea del Sarto – Madona s dítětem

Komorní výstava v prvním patře Šternberského paláce představuje dílo významného florentského malíře Andrey del Sarta (1486–1530), jehož obraz Madony s dítětem je na ni zapůjčen ze zámku v Opočně. Byl vytvořen del Sartem pro jeho přítele obchodníka Giovanniho di Paula ve Florencii v březnu roku 1520.

Dlouhou dobu byl přitom obraz považován za kopii. „Restaurování dalo vyniknout některým vysoce kvalitním a malířsky živým místům jinak značně zničené malby, rehabilitovalo tento výjimečný obraz a umožnilo jej zařadit zpátky mezi díla Andrey del Sarta," uvádí kurátorka Andrea Steckerová. Obraz Madona s dítětem lze vidět v Praze až do 26. března příštího roku.

Cranach ze všech stran

Výstava s tímto názvem byla otevřena ve druhém patře Šternberského paláce už letos v červnu. Od nynějška až do 22. ledna na ní lze navíc spatřit dvojici oltářních křídel, zapůjčenou dočasně galerii z Arcibiskupství olomouckého. Na obou jednostranně malovaných deskách je zobrazena svatá panna. Vlevo Kateřina – u nohou má meč a kolo – a vpravo Barbora – vpravo za ní stojí její obvyklý atribut, věž se třemi okny a kalich, jenž odkazuje ke svatému přijímání. Jak ukazuje bohatá vegetace, jíž vévodí růžový keř rostoucí za sv. Barborou, světice jsou usazeny v Rajské zahradě. Malby jsou datovány zhruba do roku 1515.

Diptych Lucase Cranacha zapůjčilo galerii olomoucké arcibiskupství.Autor: Archiv

„Obě postavy se v bohaté zeleni až ztrácejí, je vidět, že zobrazení ráje Cranacha zaujalo či lépe řečeno pohltilo. Ještě více než bujná zeleň však dominuje erb objednavatele – v popředí levé desky Cranach umístil znak olomouckého biskupa Stanislava Thurza. Ten patřil k nejvlivnějším i nejzámožnějším osobnostem své doby. Kromě toho, že se intenzivně věnoval rozvoji olomoucké diecéze, udržoval i čilé kontakty s významnými mysliteli ze všech koutů Evropy včetně Erasma Rotterdamského," říká kurátorka Olga Kotková.