Doprava

Ostuda jménem D8. Kdysi vysmívaní Poláci ve výstavbě dálnic Čechy drtivě poráží

16. prosinec 2016 četba na 8 minut
Snímek z D8 v polovině letošního roku u Litochovic. Severočeská dálnice ve směru na Drážďany měla být hotova už před 15 lety.

Snímek z D8 v polovině letošního roku u Litochovic. Severočeská dálnice ve směru na Drážďany měla být hotova už před 15 lety.

Foto: DENÍK/Karel Pech

S velkou pompou, za účasti celé naší politické generality, bude zprovozněn poslední úsek dálnice D8. Šestnáct kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Kdyby ale byli Češi soudní, přešli by raději tuto „událost roku" mlčením. V porovnání s tím, jak rychle se rozšiřuje dálniční síť v Polsku, jde spíše o ostudu. Naši severní sousedé v posledních letech dosahují až čtyřnásobně rychlejšího tempa výstavby (i po zohlednění velikosti obou zemí). Když to takto půjde dál, Poláci svou dálniční síť dokončí zhruba za 15 let, kdežto Češi za 45.

Nejdříve pár čísel. V roce 2000 měli Poláci jen kolem 500 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Na konci letošního října to bylo již přes 3200 kilometrů (viz Síť dálnic a rychlostních silnic v Polsku), více než šestinásobek původního stavu.

Ročně se za celé období v průměru zprovoznilo téměř 170 kilometrů. V posledních letech přitom výstavba výrazně akcelerovala, a tak se v čase po roce 2010 uvádí do provozu v průměru už kolem 280 kilometrů nových polských autostrád.

Síť dálnic a rychlostních silnic v Polsku

Graf ukazuje, jak se od roku 2000 rozšiřovala polská síť dálnic a rychlostních silnic (v km, zeleně). Červená barva naznačuje, kolik dalších kilometrů je rozestavěno. Poláci mají přes 3200 kilometrů hotových a asi tisícovku rozestavěných.Graf ukazuje, jak se od roku 2000 rozšiřovala polská síť dálnic a rychlostních silnic (v km, zeleně). Červená barva naznačuje, kolik dalších kilometrů je rozestavěno. Poláci mají přes 3200 kilometrů hotových a asi tisícovku rozestavěných.Autor: pl.wikipedia.org

Česko zaznamenává zcela opačný trend. Na přelomu tisíciletí mělo dálnic a rychlostních silnic o poznání více než „chudí" Poláci – 800 kilometrů. Za 16 let k tomu ale mnoho nepřidalo – něco málo přes 400 kilometrů. Po sobotním otevření D8 u Lovosic bude mít česká dálniční síť 1227 kilometrů (viz Jak se rozšiřovala síť českých dálnic a rychlostních silnic).

Autor: Dotyk

Oproti loňskému roku je zde letos dokonce mírný propad. Ten je ale způsoben hlavně změnou kategorizace, kdy původní rychlostní silnice byly k letošnímu 1. lednu z větší části přeřazeny mezi dálnice a necelé tři desítky kilometrů mezi silnice I. třídy.

Ve výsledku se tím nic podstatného nemění. Za celé období po roce 2000 se v ČR ročně postavilo v průměru asi 27 kilometrů komunikací dálničního typu. V posledních letech, kdy můžeme naplno využívat peněz z evropských fondů, přitom došlo k propadu. Po roce 2010 se v českých zemích ročně zprovozňuje v průměru už jen asi 20 kilometrů dálnic.

Až čtyřnásobně rychlejší

Sečteno a podtrženo: pokud zohledníme velikost Polska, které je i z hlediska počtu obyvatel asi čtyřnásobné (a tudíž polské přírůstky vydělíme čtyřmi), stavělo se u našich severních sousedů po roce 2000 o téměř 60 procent rychleji než u nás. Pokud však budeme brát v potaz jen období po roce 2010, pak polská dálniční síť se rozrůstá tří- až čtyřnásobně rychlejším tempem než česká.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/3
DALŠÍ ČÁST