Doprava

Parkování v Praze: Místopředsedkyně ODS má podezření na „odklánění peněz"

3. listopad 2016 četba na 5 minut
Modrá je dobrá?  V Praze si to již mnoho lidí nemyslí.

Modrá je dobrá? V Praze si to již mnoho lidí nemyslí.

Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Nově zřízené parkovací zóny v Praze jsou výhodné hlavně pro firmy, které na jejich provozu vydělávají, daleko méně vycházejí vstříc potřebám občanů. Myslí si to Alexandra Udženija, první místopředsedkyně ODS a zároveň předsedkyně zastupitelů této strany na pražském magistrátě.

„Celé to na mne dělá dojem, že někdo část peněz, které měly být použity na řešení pro Pražany, odklání někam jinam," reagovala opoziční politička poté, co magazín Dotyk zveřejnil informace o některých firmách, jež se na budování parkovacích zón podílejí v roli subdodavatelů hlavního dodavatele – firmy Eltodo.

Jde například o firmu Cortec se sídlem v bytovém domě v pražské Hostivaři, která má zajišťovat veškerý monitoring aut parkujících v ulicích, a potom poněkud záhadnou silničářskou firmu z Rumunska, jež zase získala v hlavním městě kontrakt na poradce pro parkovací zóny.

Udženija je zároveň přesvědčena, že zásadní problémy je třeba hledat jinde. „Pokud začínáme dostávat informace, že se na neprůhledné zakázce podílí firma z Temešváru nebo garážová firma z Hostivaře a inkasuje za to desítky milionů, je to jen horká třešinka na dortu. Nás nejvíce trápí nesystémové řešení parkovacích zón jako takové, protože místo opravdového řešení toto přináší Pražanům jen problémy a komplikace," uvádí pro Dotyk žena, které je i místostarostkou Prahy 2.

Alexandra UdženijaAlexandra UdženijaAutor: DENÍK/Martin Divíšek

„V dnešní době, kdy většina evropských metropolí zavádí komplexní řešení za použití moderních technologii, v Praze zavádíme zastaralé systémy z minulého století," kritizuje Udženija pražský model, napadaný nejčastěji kvůli pravidlům pro rezidentní modré zóny a také kvůli absolutnímu nedostatku odstavných parkovišť na okraji metropole.

Zatím žádný problém nebyl

Současná „vládní" garnitura na magistrátě v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) se však celého systému, který se již stal i předmětem hromadné žaloby, zastává. Byť připouští, že ho bude třeba dále „vylepšovat". Nevidí problém ani ve struktuře dodavatelských firem vedených Eltodem. Klíčové prý je, že požadavky veřejné zakázky jsou plněny.

„Dodavatel i prostřednictvím svých subdodavatelů, za jejichž výběr a činnost plně odpovídá, plní své povinnosti ze smlouvy řádně a v dohodnutých termínech. V případě neplnění smlouvy budou vůči němu uplatněny příslušné sankce," reaguje Vít Hofman, tiskový mluvčí magistrátu.

Proti názoru, že nově vytvořené zóny placeného stání na Praze 5, 6, 8 a 3 jsou výhodné jen pro dodavatelské firmy, se v České televizi ohradil pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Tvrdí například, že neexistuje závislost mezi rozsahem zón a odměnou pro dodavatele. Ze smlouvy a jejích příloh přitom jasně vyplývá, že tato závislost existuje.

Čím budou zóny rozsáhlejší, čím více v nich bude parkovacích míst a parkovacích automatů, tím více peněz Eltodo a jeho subdodavatelé nakonec získají (jak už Dotyk upozornil, 15 korun měsíčně za správu a údržbu každého z desítek tisíc parkovacích míst a asi tisícovku měsíčně za každý automat). Kdyby se zóny vybudovaly v menším rozsahu, odměna firem nepochybně klesne.

Dolínek poněkud alibisticky zdůrazňuje, že zóny si vynutily jednotlivé městské části.

Dolínek ale také poněkud alibisticky zdůrazňuje, že zóny si vynutily jednotlivé městské části, magistrát jim pro to prý „pouze udělal zázemí". A vše navíc bylo naplánováno ještě před jeho příchodem.

Pokud jde o výběr dodavatele, i v tomto směru poukazuje radní pro dopravu na to, že zakázka byla vypsána v době, kdy tuto oblast měla na starosti TOP 09. „Já jsem zadání výběrového řízení pouze zdědil," brání se zástupce ČSSD.

Do toho nám nic není

Však také i Dolínkův předchůdce ve funkci Jiří Nouza, nyní sedící za TOP 09 v opozičních lavicích, striktně odmítá, že by struktura dodavatelských firem byla nějak pochybná a měla by se podrobněji zkoumat.

„Upřímně řečeno si myslím, že nám do toho ani nic není, jaké má Eltodo subdodavatele. Pokud splnilo kvalifikační předpoklady, není co řešit. Já to nikdy nezkoumal," říká pro Dotyk bývalý radní pro dopravu, který byl přitom členem hodnotící komise, která Eltodo za dodavatele pro zóny vybrala.

Nouzovi nepřipadá divné, že poradcem Eltoda pro budování pražských zón je zmíněná silničářská firma z rumunského Temešváru, která jistě nepatří mezi experty v oblasti parkovacích systémů.

Kdyby vyhrála polská firma, tak si třeba vezme za poradce někoho z Poznaně.

„Když má Eltodo v čele ženu z Rumunska, tak mi nepřijde divné, že si vezme rumunské poradce. Kdyby vyhrála polská firma, tak si třeba vezme za poradce někoho z Poznaně. A Rumunsko je v Evropské unii, tak přece nemůžeme tamní firmy nijak diskriminovat," brání výsledky tendru na provozovatele parkovacích zón nynější člen magistrátní opozice.

Zajímavé ale je, že samo Eltodo odmítá, že by současná předsedkyně představenstva rumunského původu Harlicia Mona Sandescu měla se zmíněnou subdodavatelskou firmou osobně cokoliv společného. Je to prý věcí bývalého managementu a bývalých majitelů.