Digitalizace státu

Babiš je twitterový král české politiky, jeho koruna ale má prý kazy

18. květen 2017 četba na 11 minut
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Foto: Deník/Martin Divíšek

Kdyby se charisma politika mělo měřit podle počtu followerů na Twitteru, byl by Andrej Babiš jednoznačně nejcharismatičtějším politickým lídrem v současné sněmovně. I ti nejúspěšnější konkurenti mají sledovatelů zhruba desetkrát méně. Teď mu to ale přináší problémy.

V závodu nejsledovanějších politiků na Twitteru by Andrej Babiš konkurenta nenašel. Alespoň při současném složení Poslanecké sněmovny ne. Minulý týden ovšem zahýbala českým internetem zpráva, že ve svůj prospěch používá také takzvané falešné followery (follower je za normálních okolností majitel twitterového účtu, který sleduje jiný twitterový účet - je tedy jeho sledovatelem neboli followerem).

FOTOGALERIE

Logo sociální sítě Twitter Twitter, ilustrační foto Logo a ikony sítě Twitter

Argumentem proti Babišovi bylo mimo jiné to, že mezi twitterovými uživateli, kteří ho na této sociální síti sledují, někteří nevykazovali žádnou jinou aktivitu, a jejich účty navíc vznikly nedávno. Celá věc vyvolává hned několik otázek. Například, proč by politik mohl mít zájem po falešných účtech sáhnout. Pak samozřejmě také, zda šlo skutečně o falešné účty. Zajímavá je i otázka, jak vlastně politici s Twitterem pracují.

Babiš s desetinásobným náskokem

Lídři politických stran nepatří právě mezi výjimečně sledované osobnosti českého internetu. Předsedu sociálních demokratů a současně českého premiéra sleduje zhruba 33,7 tisíce "followerů". Předsedu Top 09 Karla Schwarzenberga 38,9 tisíce a přes třicet tisíc se přehoupl ještě místopředseda "Top nula devítky" Miroslav Kalousek (37,3 tisíce).

Dva další předsedové politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně se už pohybují oproti této trojce jen na polovičních číslech: Pavel Bělobrádek (KDÚ-ČSL) má 18,6 tisíce sledovatelů, Petr Fiala (ODS) 15,5 tisíce. 

Zbylí mají ještě méně: Tomia Okamuru, lídra hnutí Úsvit, sleduje něco přes tři tisíce lidí a předsedu Starostů a nezávislých Petra Gazdíka něco přes 2500 lidí. Komunistický předseda Vojtěch Filip se k datu 17. května pyšnil celými 52 sledovateli.

Existuje pouze jedna jediná výjimka mezi českými politiky, která se může řadit co do počtu fanoušků mezi největší hvězdy českého Twitteru. A tou je Andrej Babiš: V současnosti ho sleduje 315 tisíc uživatelů Twitteru. 

Buduje si image

Pro srovnání: například moderátora Leoše Mareše, který patří mezi uznávané komunikátory v oblasti sociálních médií, sleduje na Twitteru 250 tisíc lidí. Jirku Krále, který je zřejmě nejznámějším českým youtuberem, 92,5 tisíce lidí (nezapomínejme ovšem přitom na fakt, že tyto fenomény mají další statisíce i miliony sledujících v dalších sociálních médiích). 

Proč je Babiš na rozdíl od ostatních politiků v sociální komunikaci tak úspěšný? Odhlédněme na chvíli od toho, že v současnosti už ji reálně netvoří on, ale jeho marketingový tým, který si ještě představíme. Díky čemu tato komunikace funguje?

Babiš (respektive jeho tým) je za prvé na Twitteru hodně aktivní a komentuje všechno, co ho zaujme. Na rozdíl od řady jiných politiků používají jeho tweety neformální lidový jazyk, podobně jako kdysi jeho volební kampaň. Důsledně také udržují politikovu image jako "člověka z lidu", který se liší od "tradičních politiků". 

"Babiš si na sociálních sítích systematicky buduje svoji image: Osobní přístup nepolitika a dříče, kterému jde o obecné dobro lidí," poznamenal server Hlídací pes, který se pokusil analyzovat twitterové účty čelných českých politiků.

Dlužno dodat, že Babiš měl k tomuto způsobu komunikace dispozice od začátku, kdy na Twitter vstoupil - stalo se to 14. ledna 2013. "Kdyby byl Babiš Američan, měl by už statisíce followerů (do uzávěrky tohoto vydání Ekonomu jich měl 2977). Nabízí se srovnání s investorem Warrenem Buffettem, jehož vstup na Twitter letos 2. května sledovala média celého světa. Získal skoro půl milionu fanoušků, byť od té doby už další tweet nenapsal," napsal o Babišovi v červnu téhož roku komentátor Hospodářských novin Miloš Čermák.

Babiš je schopen vyjadřování pod vlivem okamžitých nápadů a emocí, které ne vždy drží pevně pod kontrolou. To má efekt v tom, že na rozdíl od ostatních politiků jeho příspěvky na Twitteru nenudí. Navíc jeho tweety působily autenticky v tom smyslu, že skutečně nechávaly nahlédnout do toho, co se tomuto miliardáři nejspíš honí v hlavě. (Dodnes je patrné, že Babiš občas dřív komunikuje, než myslí - jinak by se pravděpodobně neuřekl, že kdyby dopředu věděl, že premiér bude místo koaliční smlouvy respektovat ústavu, nešel by s ním do koalice.) 

I když se zdálo, že na Twitter píše sám, podílel se na příspěvcích pravděpodobně od začátku jeho marketingový tým, který si sestavil při vstupu do aktivní politiky. Mezi jeho stěžejní osobnosti patří dva Markové, konkrétně marketér Marek Prchal, působící také jako občasný glosátor marketingového dění a spolutvůrce podcastů o mediálním a marketingovém světě, a Marek Hanč, majitel agentury PR Laboratory (známé spíš jako PRLab), zaměřené na vztahy s veřejností včetně krizové komunikace a na tvorbu korporátní identity.

"Po jedné schůzce s Andrejem Babišem víte, že ten člověk je neskutečně vtipný. Měli jsme myšlenku, že by ty své hlášky mohl dávat na Twitter. On pak za námi začal sám chodit a říkal, tohle dejte na Twitter. Na obsluhování Twitteru nemá čas. Andrej Babiš je esemeskový," řekl k tomu v roce 2013 v rozhovoru pro Lupu Prchal.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/2
DALŠÍ ČÁST