Chytrá auta začínají být ještě chytřejší, vývojáři jim totiž přidávají další mozek – stejný, jako funguje v tabletech nebo telefonech. Nové systémy v podstatě umožní vyhodit papírovou automapu, navigaci nebo sbírku cédéček na první benzince. Ze starých artefaktů přežije nástup digitálních technologií jen vonící stromeček. Google svůj Android do řady multimediálních autosystémů dokázal vpašovat už v minulosti, Apple to zkouší až teď. Na autosalonu v Ženevě představil svůj systém CarPlay, který by měl být k dispozici ještě letos. Do svých modelů ho jako první adaptují Ferrari, Mercedes-Benz a Volvo. V jednání je dalších třináct automobilek.

Zájem Apple testuje mezi všemi automobilovými hegemony. A to i mezi těmi, kteří se připojili k Open Automotive Alliance, která tlačí hlavně operační systém od Googlu. Dokonce se objevily spekulace o tom, že firma založená Stevem Jobsem a Stevem Wozniakem by měla zájem i o výrobce elektrických designových vozidel Tesla. Ta už totiž v podstatě takovým mobilem na čtyřech kolech jsou.

Užvaněné auto

Auto blízké budoucnosti si bude s řidičem povídat. A zatímco na Davida Hasselhoffa mluvil jeho KIT hlasem mužským, z aut prolezlých Applem se bude ozývat něžný alt mobilní asistentky Siri, respektive Američanky Susan Bennettové, která virtuální duši věnovala svůj hlas. Umí přečíst e-mail, vybraný článek nebo vytáčet čísla podle přání. Stačí jí zadat úkol. A navíc se učí.

Proměnou projde i autorádio. Cédéčka už v autě nebudou potřeba, protože systém vozidla se propojí třeba s aplikací Spotify nebo jinou hudební službou, kterou lze využívat i v mobilním telefonu. Hudba podle přání pak pojede až do vyčerpání datového limitu, který má řidič u svého operátora.

Možná trochu děsivá, ale na druhou stranu i vysoce praktická může být budoucnost autonavigací. Propojení auta s telefonem, ve kterém jsou informace o tom, komu řidič volá, kam nejčastěji jezdí, které stránky sleduje a třeba i co mu kdo píše v e-mailech, dává navigaci cenná data. Díky tomu si auto najde často cíl cesty samo a bude v podstatě žít se svým řidičem. „Přineseme řidičům úplně nový zážitek z řízení," tvrdí zástupci Volva.

Zmizí i volant?

Novinka má zvýšit bezpečnost na silnicích. Řidiči si totiž s telefony neustále hrají i za jízdy. A to i přes to, že jsou za to pokutováni. Jen ve Spojených státech kvůli nepozornosti zaviněné mobilem zemřou na silnici víc než tři tisíce lidí. „Umožníme řidičům používat telefon, aniž by byli nějak výrazně rozptylováni," tvrdí Greg Joswiak z Applu.

Google je ještě dál a experimentuje s chytrými auty, které aktivního řidiče vlastně nepotřebují. Tím by se problém vyřešil a v autě už by si s mobilem mohli hrát opravdu všichni. Jedním z dalších možných využití robotických aut by bylo vytvoření taxikářské flotily. Google ale musí srazit výrobní náklady. Jeden prototyp momentálně vychází podle odhadů přibližně na tři miliony korun. A jak se řízení promění s masovým nástupem chytrých brýlí? To se nechme překvapit.