Naši rodiče měli jednu práci celý život, my už jsme mnohdy vystřídali šest zaměstnání a naše děti? Ty jich mohou mít šest současně. „Přichází nová generace absolventů, a ta chce dělat, co ji baví. Na což ale starý svět korporací není příliš připravený," všímá si inovační lídr Jan Mašek.

Nároky generace Z podporuje situace na trhu práce

Zatím platí, že spousta z nás odděluje, jak působí v práci a jak se přirozeně a uvolněně projevuje doma. „To je ale energeticky velmi náročné," upozorňuje psycholožka Radka Marešová, „zaděláváme si tím na syndrom vyhoření a další zdravotní strasti." Právě tomu se dnešní dvacetiletí, odkojení interaktivními a zábavními technologiemi, intuitivně vyhýbají.

Mají potřebu svobody a nezávislosti „Pro 60 procent z nich je must-have podmínkou možnost sem tam pracovat z domova nebo si rozvrhnout čas po svém," podotýká analytik pracovního trhu Tomáš Ervín Dombrovský. „30 procent chce částečné úvazky a dokonce výrazná část – zhruba 20 procent – by dala přednost projektové práci pro více zadavatelů."

Nároky generace Z podporuje situace na trhu práce, spojená s nízkou nezaměstnaností – o experty v IT nebo na sociální sítě je skutečná nouze, příznivé klima však panuje ve většině oborů. Mnozí zaměstnavatelé přesto žijí v minulosti. „Setkávám se s řadou firem, které brečí, že nemají lidi, ale zároveň nejsou ochotné udělat vůbec nic pro to, aby je dokázaly přilákat," podivuje se Dombrovský.

Možnosti home-office, chill-out zóny, ale také in-house vzdělávání, či přímá účast na realizaci projektu. To jsou benefity, o něž je zájem. Kdo si tuto poptávku uvědomí, dostane ty nejšikovnější mladé zaměstnance.
„ Prosím, zapomínejme na pojem ´uchazeč o práci´. Ucházet se totiž budou firmy," shodují se Mašek s Dombrovským.