Buzerace státu

Pražský magistrát nechce v ulicích Prahy SUV, spustil proti nim kampaň

18. květen 2017 četba na 3 minuty
Praha spustila kampaň proti SUV

Praha spustila kampaň proti SUV

Foto: Repro Youtube

Magistrát hlavního města Prahy spustil novou reklamní kampaň, nazvanou Čistou stopou Prahou. Hned v prvním zveřejněném videu se vymezil proti SUV vozům v městských ulicích. Podle reklamy hledají v Praze jen těžko parkování, některými ulicemi téměř neprojedou a ohrožují děti.

„V žádném případě nechceme nikomu diktovat, jaké si má koupit auto. Chceme jen lidem poskytnout informace i o odvrácené straně fenoménu SUV, aby do rozhodování mohli zahrnout více argumentů," tvrdí náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek. 

Ke startu kampaně zveřejnil pražský magistrát video s nahranou scénkou, jež má dokumentovat onu údajnou "odvrácenou stranu", tedy potíže, s nimiž se v Praze potýkají řidiči SUV. Ve spotu tak vystupuje rozčilený řidič SUV, jehož reklama prezentuje coby svalovce v černých brýlích a s řetízky kolem krku a zápěstí. Řidič nestíhá schůzku se svou dívkou, protože se mu nedaří zaparkovat ani se promotat pražskými ulicemi. Málem také porazí malého chlapce, kterého přes vysoký nárazník nevidí.

Kontrast s ním má vytvářet mladý, pohodově vyhlížející cyklista bez přilby, jemuž cesta nedělá žádné problémy a na svém bicyklu mimo jiné v klidu přejíždí z ulice na chodník. Kampaň přitom ukazuje Prahu výhradně jako město s "vodorovnými ulicemi", kde nejsou nikde patrná žádná stoupání. Dívka, čekající na řidiče, dá tedy nakonec přednost cyklistovi a pošle řidiči SMS, že už nečeká. Konec reklamy pak provází slogan: "Velkou károu ve městě nezaboduješ".

Souběžně s reklamou byly spuštěny webové stránky Čistou stopou a jejich facebooková obdoba Čistou stopou Prahou. Až do konce června by zde měly být zveřejňovány články a videa na dané téma.

Podle pražského magistrátu jsou auta obecně největším znečišťovatelem pražského ovzduší a SUV mezi nimi patří z hlediska ekologie k těm nejhorším, protože mají horší aerodynamiku i "obvykle vyšší" objem motoru. "Po nedávných skandálech hned několika automobilek je navíc zřejmé, že výrobci automobilů se snaží problémy spíše zakrývat, než řešit. Praha se proto chce obrátit na potenciální kupce automobilu a bude na ně apelovat, aby zvážili, zda skutečně potřebují SUV," prohlašuje magistrát v tiskové zprávě.

Podle Dolínka nejsou problémem SUV ve městě jenom emise. „Přes vysoký nárazník SUV nevidíte, zda vám před auto nevběhlo malé dítě, obtížně hledáte parkovací místo a váš vůz v ulicích zabírá více místa, než klasický automobil combi, který má navíc často větší kufr," tvrdí Dolínek. 

Kampaň už vyvolala kritickou reakci u politické opozice, konkrétně u šéfa pražské ODS Filipa Humplíka, který podle svých slov rodinnou dodávku používá. "Sedmičlenná rodina se jinam nevejde."

Humplík na svém facebookovém profilu zpochybnil jednak informace o údajné neekologičnosti všech SUV - dodávka podle něj má nižší emise než běžná Škoda Octavia, jednak úroveň natočené reklamy: "Koukám na to jako blázen. Kampaň za peníze nás všech jede stereotypy jak z devadesátek: máš v Praze teréňáka? Tak nosíš řetízky, sluneční brejle, holka chce radši cyklistu, pravděpodobně přejíždíš děti, a navíc nemáš v Praze kde zaparkovat. Od vedení Prahy, která nám nadělila chaotické parkovací zońy, bych čekal víc sebereflexe," uvedl Humplík.