Doprava

S polským subdodavatelem nových „espézetek" obchoduje Ťokův poradce

9. prosinec 2016 četba na 5 minut

Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Ministerstvo dopravy boří jeden velmi podezřelý monopol. Končí letitou spolupráci s firmou Hicon, která státu exkluzivně dodává registrační značky pro automobily. A to za ceny, jež většina odborníků hodnotí jako vysoce předražené. Nově bude státní poznávací značky dodávat pražská firma SPM – Security Paper Mill, která od ministerstva řízeného Danem Ťokem (ANO) získala čtyřletý kontrakt. Polotovary pro miliony značek zabezpečí subdodavatel z Polska, s nímž spolupracuje Ťokův poradce, podnikatel Zbyněk Pařízek.

SPM prodává „espézetky" o poznání levněji než dosavadní dodavatel Hicon. První značky by měla státu doručit zhruba do tří měsíců. Hlavním důvodem čtvrtletní lhůty je výroba tzv. master hologramu, který je k zabezpečení značek nezbytný.

Na dotaz magazínu Dotyk firma sdělila, že jejím subdodavatelem bude polská firma Utal. Tato společnost sídlící v Poznani je ve svém oboru považována za klíčového hráče v Polsku i za jednoho z největších v Evropě (viz její prezentace na YouTube).

České firmě SPM má Utal dodávat základní plechový polotovar. Finalizace výroby bude probíhat v severočeském Štětí, kde má SPM (jinak též klíčový český producent ceninových papírů a kartonů) svůj výrobní závod. „Jde o to, že náš závod ve Štětí má potřebná oprávnění a také vybavení k práci se zabezpečenými dokumenty, jako jsou například hologramy," uvádí ředitel SPM Zdeněk Kůstka.

Jak ale magazín Dotyk zjistil, s polskou subdodavatelskou firmou Utal spolupracuje i podnikatel Zbyněk Pařízek, dlouholetý kritik českého „espézetkového" monopolu, kterého si za poradce pro tendr vybral ministr Ťok.

Je třeba připomenout, že než tendr začal, ministerstvo deklarovalo, že Pařízek se jej nesmí účastnit, a to ani jako subdodavatel. Tyto podmínky splněny sice byly, přesto lze Pařízkovy vazby na vítěze tendru vystopovat.

Zemanova nadílka

Starý dodavatel, jihomoravská firma Hicon ve vlastnictví podnikatelů Romana Holomka a Jiřího Palínka, měl exkluzivitu na SPZ od roku 1994. Společnost nejdříve spolupracovala s ministerstvem vnitra, po převodu agendy s ministerstvem dopravy. Tento resort v éře vlády Miloše Zemana „přihrál" Hiconu bez soutěže obří zakázku na 12 milionů SPZ v ceně cca 2 miliardy korun.
Podezřelý kontrakt nakonec „přežil" i po vyčerpání zmíněné kvóty, a po několika předchozích neúspěšných pokusech o zrušení končí až nyní. Podle některých odhadů Hicon doposud na obchodu s českým státem utržil asi 4 miliardy korun.

S Poláky spolupracuji, ale…

Sám Zbyněk Pařízek, majitel pražské firmy Bamaz (zaměřena na autodoplňky), potvrzuje, že má s polským Utalem obchodní vztah. Odebírá prý od něj plastové reklamní tabulky pod registrační značky.

„Ano, já s polským Utalem spolupracuji, ale podobným způsobem spolupracuji s desítkami dalších firem. Troufám si tvrdit, že v tomto oboru není v Evropě nikdo, koho bych osobně neznal," bagatelizuje Pařízek své vazby na Poláky.

Vyvrací hypotézu, že spolupráci vítězné SPM s firmou z Poznaně jako poradce „napomohl". „Rozumím vašemu zájmu, taková otázka je asi logická, ale já jsem se o tom, že Utal bude na této zakázce participovat, dozvěděl až po vyhodnocení tendru. Rozhodně s tím nemám nic společného," stojí si na svém Pařízek.

Jak také podotýká, cena jedné značky ve výši 45 Kč, s níž SPM letošní soutěž vyhrála, je tak nízká, že na „nějaké provize už ani není prostor".

Rittigovo dědictví

Nový dodavatel značek, pražská firma SPM – Security Paper Mill, zvítězila v nedávném tendru, jehož se zúčastnily ještě společnosti Samdi, Eltodo a Státní tiskárna cenin. Jako výrobce ceninového papíru je více známa pod svým původním názvem Neograph. Nechvalně proslula vazbami na pražského lobbistu Ivo Rittiga (kauza s předraženými jízdenkami pro pražský dopravní podnik).
Dnes SPM patří do investiční skupiny Delta Capital Michaela Brody. I ten byl svého času v souvislosti s Rittigem zmiňován, dnes ale tvrdí, že se s ním prakticky nezná, do podniku přišel jako krizový manažer. „Se zmiňovanou etapou nemáme nic společného," prohlašuje vedení firmy dnes.

Jeden monopol nahrazen druhým

V tom má ministerský poradce nejspíše pravdu. I jiní účastníci nedávné soutěže mají za to, že nová cena značky je až extrémně nízká, na hranici výrobních nákladů. Vždyť ve „zlatých časech" firmy Hicon se pohybovala kolem 170 Kč za kus (!), po zlevnění nedávno klesla „jen" na 77 Kč.

SPM svou „podseknutou" nabídkovou cenu 45 Kč za značku vysvětluje tím, že nutně potřebuje získat reference z domácího trhu, aby s novým produktem v budoucnu mohla soutěžit v dalších zemích. Management podotýká, že s jinými svými produkty a službami nyní už působí ve 40 zemích světa.

Sám ministr Dan Ťok v médiích prohlašuje, že monopol s příchodem nového dodavatele padl. Z čeho tak ale soudí, není známo.

Ministerstvo dopravy se každopádně momentálně může chlubit vysokými úsporami v řádu stamilionů korun. V příštích čtyřech letech by se přitom nákupní cena zvyšovat neměla. Zda registrační značky zůstanou levné i v budoucnu, ukáže čas.

Zajímavé ale je, že se neuskutečnila vize – prezentovaná ministerstvem dopravy už před lety –, že bude výrobu zajišťovat vícero dodavatelů (podle krajů), tak jak je to některých jiných zemích. „Kdyby to tak bylo, výrazného snížení ceny by se určitě nedosáhlo," brání nynější řešení poradce Pařízek.

Sám ministr Dan Ťok v médiích prohlašuje, že letitý monopol s příchodem nového dodavatele padl. Z čeho tak soudí, není známo. Vše totiž nasvědčuje tomu, že byl vybudován monopol nový.