Průšvihové mýto

Technologická neutralita? Kdepak. I velký tendr na mýto zvýhodní Kapsch

27. červenec 2016 četba na 6 minut

Foto: Deník

Ministerstvo dopravy začalo vybírat poradce pro velký mýtný tendr. O práci se uchází pět zájemců. Poradenská firma má ale pracovat tak, aby v Česku zůstalo vše při starém. S žádnými zásadními změnami ve zpoplatnění dálniční a silniční sítě se nepočítá.

V době, kdy se vládní koalice hádá o to, jak by mělo být v Česku vybíráno mýto v příštích třech letech (2017–2019) a část ministrů se nemůže smířit s tím, že by zakázku měla získat bez soutěže rakouská firma Kapsch, panuje chlácholivé přesvědčení, že pro období od roku 2020 již budou nastaveny skutečně férové podmínky. Tedy, že bude vytvořen prostor pro technologicky neutrální tendr, jak o tom neustále hovoří odpovědní politici. Tím způsobem, aby se o lukrativní zakázky mohly ucházet i všechny konkurenční firmy a byl nalezen nejefektivnější způsob výběru mýta.

A hlavně, aby nový (či inovovaný) mýtný systém umožňoval státu flexibilněji reagovat na aktuální potřeby domácí dopravní politiky i nové požadavky EU. Jenže chyba lávky. Tak, jak se celá věc zatím vyvíjí, to podle informací magazínu Dotyk vypadá, že se ani do budoucna v Česku nic podstatného nezmění. A opět bude zvýhodněna firma Kapsch.

ANO proti ČSSD: mýto i na okreskách?

Takový názor lze dovodit z aktuálně probíhající soutěže na projektového manažera pro nové mýto, která byla fakticky odstartována 30. června. Pětice firem, které mají o tuto zakázku zájem, v ten den podala na ministerstvo dopravy své závazné nabídky.

Kdo se chce stát projektovým manažerem pro nové mýto

  1. Sdružení KPMG ČR/Tempest Czech/AK Volopich, Tomšíček & spol.
  2. Cetag
  3. BDO IT
  4. Arthur D. Little
  5. Deloitte Advisory

Úkolem vítězné poradenské firmy bude navrhnout ministerstvu tarifní politiku, podle níž budou nastaveny nové mýtné sazby. Vybraný poradce zároveň připraví zadávací podmínky pro onu „technologicky neutrální soutěž" na nového provozovatele mýta pro období 2020–2030.

Celé věci se zatím u nás nepřikládá zásadní význam, jelikož je třeba nejdříve vyřešit akutní problémy, kdy reálně hrozí, že se od příštího roku mýto nebude vybírat vůbec a zahraniční kamiony ucpou české dálnice. Absenci soutěže chce napadnout firma Skytoll, provozující slovenský mýtný systém, přičemž resort dopravy v krátícím se čase musí s firmou Kapsch řešit třeba i problémy ohledně vysokých nákladů na provoz současného mýtného systému a přemrštěných odměn.

Nejdříve je třeba vyřešit akutní problémy, kdy reálně hrozí, že se od příštího roku mýto nebude vybírat vůbec a zahraniční kamiony ucpou české dálnice.

V zákulisí ale byl už sveden i poměrně tvrdý politický boj o onen budoucí mýtný systém. Jde hlavně o to, zda bude po roce 2019 možné vybírat poplatky i ze silnic nižších tříd, tedy nejen z dálnic a vybraných komunikací I. tříd, jak je tomu dnes. Zatímco Babišovo hnutí ANO, jehož zájmy hájí i současný ministr dopravy Dan Ťok, nechce o zpoplatnění regionálních komunikací ani slyšet (s argumentem, že by to zatížilo hlavně výrobce českého zboží, třeba potravin), Sobotkova ČSSD tlačí na to, aby tato možnost zůstala do budoucna zachována. Tedy aby nový mýtný systém tuto variantu umožnil a jakákoliv příští vláda se mohla rozhodnout, zda k rozšíření zpoplatnění skutečně přistoupí, či nikoliv.

Satelit opět mimo hru

Nakonec ale zvítězil názor prosazovaný hnutím ANO, i kvůli údajné napjatosti harmonogramu (pokud by měla být nějaké změna, musely by se totiž nejdříve „přepsat" příslušné zákony a to by znamenalo i odklad celé velké soutěže). To podle zdrojů magazínu Dotyk znamená, že projektový manažer bude pro ministerstvo dopravy připravovat zadávací dokumentaci přesně v souladu s nynější legislativou a s nynějším rozsahem zpoplatnění. Možnost rozšíření mýta na „okresky" se v zadávací dokumentaci vůbec neobjeví.

Projektový manažer bude nejspíš pro ministerstvo dopravy připravovat zadávací dokumentaci přesně v souladu s nynější legislativou.

Co to bude znamenat? Že ani příští velký tendr technologicky neutrální nejspíše nebude, jelikož znevýhodněni budou provozovatelé satelitních mýtných systémů (jako je zmíněný slovenský Skytoll), pro které je z hlediska cenové nabídky ideální, když si stát objedná možnost zpoplatnění celé silniční sítě, což pak výrazně sníží jejich jednotkové náklady (přičemž ale na Slovensku jsou nyní na regionálních komunikacích nulové sazby). Zvýhodněna tak nejspíše opět bude firma Kapsch se svou mikrovlnnou technologií, která je vhodná pro výběr mýtného jen na hlavních tazích.

Aby se rozsah zpoplatnění nijak neměnil údajně doporučuje i poradenská firma Deloitte, kterou si ministerstvo dopravy vybralo za poradce loni pro řešení aktuálních problémů. I ta upozorňuje, že jakákoliv změna by si nejdříve žádala novely zákonů. O celé záležitosti jedná i vláda.

O poradci rozhodne soutěž krásy

„Mýtný tendr, který bude otevřen všem zájemcům s libovolnou technologií, ministerstvo vypíše v příštím roce," slibuje Ťokův resort. Brzy se ale jasně ukáže, zda teze o libovolné technologii skutečně platí, či je (opět) pouhou chimérou. Naplno se to ale pravděpodobně projeví až po vyhodnocení zmíněného tendru na projektového manažera a zahájení velkého tendru.

Cenově nejvýhodnější nabídku mělo dát sdružení KPMG ČR/Tempest Czech/AK Volopich, Tomšíček & spol. Ale nikde není psáno, že zrovna ono zvítězí. Zdroje týdeníku Dotyk hovoří o tom, že nabídky všech poradenských firem jsou v zásadě velmi vyrovnané a pohybují se mezi 29 až 40 miliony korun. Nabídky první trojice se přitom mají lišit v zásadě jen ve statisících. O vítězi a poradci pro nové mýto tak patrně rozhodnou jiná kritéria, než je cena. Jde tak spíše o klasickou „soutěž krásy", v níž jdou exaktní kritéria stranou.

Články, věnující se problémům kolem tendru na výběr mýta na českých dálnicích, najdete v tématu Průšvihové mýto.