Průšvihové mýto

Ťokův úřad nakoupí od firmy Kapsch čtvrt milionu předražených „krabiček“

8. září 2016 četba na 6 minut

Foto: www.itsinternational.com

Ministerstvo dopravy uzavřelo s rakouskou firmou Kapsch velmi nestandardní obchod. Nákup palubních jednotech pro kamiony se odehrává ve stylu povídek Šimka a Grossmanna a jejich slavného „Nechci slevu zadarmo".

Resort ministra Dana Ťoka nakoupí do konce roku 2019 od firmy Kapsch pro autodopravce, kteří využívají české dálnice a český elektronický mýtný systém, až 240 tisíc nových palubních jednotek (tzv. OBU). Zaplatí za ně přes 313 milionů korun, každou za 1305 Kč bez DPH.

Potíž je v tom, že krabičky, které se umísťují za čelní sklo kamionu a jsou jedním z klíčových prvků mýtného systému, jsou výrazně předražené, právnickým jazykem řečeno jejich cena není v místě a čase obvyklá. Jak připouštějí i odpovědní úředníci, v současné době by je bylo možné na trhu nakoupit i za poloviční cenu.

Prý to ale jinak nešlo. Resort dopravy údajně nemohl jakoukoliv slevu využít, jinak by se dostal do výrazných finančních a technických potíží.

Neukojitelná poptávka řešená JŘBU

Celý tento absurdní obchod je součástí nového kontraktu s rakouskou firmou Kapsch, který formou dvou dodatků k deset let starým smlouvám uzavřel Ťokův náměstek Jakub Kopřiva. A to v hektickém spěchu poslední srpnový víkend v rámci takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU), kdy vůbec nebyla dána příležitost k porovnání s obchodními nabídkami konkurenčních firem. Přitom jde o obří státní zakázku za téměř šest miliard korun, jednu z největších, jakou kdy stát uzavřel.

Zmíněný problém s OBU jednotkami se táhne již několik let. Na samém počátku, když elektronické mýto v Česku začínalo, si jich stát od Kapsche objednal kolem 300 tisíc. To ale zdaleka nestačilo, a tak byly v dalších letech objednávány další, pokaždé formou JŘBU. Momentálně je jich v systému zaregistrováno už kolem 900 tisíc.

Mohlo by jich být patrně výrazně méně, ale kauce 1550 korun (odvozená od pořizovací ceny OBU a 21 % DPH), kterou autodopravci při převzetí na distribučním místě skládají, mnohé – hlavně zahraniční – řidiče zřejmě nemotivuje krabičky vracet. A tak je stále vysoká poptávka, na každý rok je třeba zhruba 60 tisíc nových jednotek.

Palubní jednotka od firmy KapschPalubní jednotka od firmy KapschAutor: www.mytocz.eu

Vládní kabinet i Rada vlády pro informační společnost (která kromě jiného zkoumá, nakolik je opodstatněné při technologických zakázkách stále „populárnější" JŘBU využívat) už ale nechtěly dávat svolení k dalším „bezsoutěžním" nákupům za ceny, o nichž nikdo nepochybuje, že jsou vysoce nadsazené.

Zásoby OBU jednotek se tak v posledních měsících začaly povážlivě tenčit. „Kdyby náměstek Kopřiva dodatky nepodepsal, během září by OBU jednotky už došly a kamiony by začaly jezdit po českých dálnicích zadarmo. Byl to jeden z hlavních důvodů, proč ministerstvo s uzavřením dodatků tak spěchalo," vysvětluje jeden z odborníků, který se na vyjednávání smluvních dokumentů s firmou Kapsch podílel.

Hlavní problém prý spočívá v tom, že kdyby stát nakupil palubní jednotky levněji, musela by se adekvátně k tomu snížit i kauce.

Výsledkem nového ministerského kontraktu mimo jiné je, že se ono odmítané a kritizované JŘBU na palubní jednotky tentokrát ukrylo do jednoho velkého JŘBU (v rámci něhož se řeší i další problémy mýtného systému), aniž by se hnulo dlouhá léta udržovanou vysokou cenou.

Chtěli by je všichni

Že by nákupní cena OBU jednotek mohla být výrazně nižší, připouštějí i odpovědní státní úřednici. „My jsme samozřejmě velmi vážně zvažovali, jak nakoupit palubní jednotky levněji. I firma Kapsch byla ochotna slevit, byly kolem toho nekonečné diskuse, ale všechny alternativní varianty byly nakonec zavrženy, jelikož pro stát by to ve výsledku bylo dražší, než je nyní," tvrdí Václav Nestrašil, který má na starosti mýtný úsek na Ředitelství silnic a dálnic.

Hlavní problém prý spočívá v tom, že kdyby stát nakupil palubní jednotky levněji, musela by se adekvátně k tomu snížit i kauce (dle současného znění zákona totiž nemůže být vyšší než je pořizovací hodnota jednotky). A podle Nestrašila reálně hrozilo, že statisíce autodopravců, zejména ti s většími flotilami kamionů, kteří mají „staré" OBU jednotky, budou chtít ty nové, levnější a s nižšími kaucemi, aby nemuseli mít v mýtu „utopeno" tolik peněz.

Na dva druhy jednotek, se dvěma pořizovacími cenami a dvěma různými kaucemi prý není připraven ani mýtný IT systém, nastal by problém i při vracení jednotek, hrozily by spekulace, vrácené staré (dražší) jednotky by se prý začaly hromadit na skladech…

„A tak jsme došli k závěru, že žádnou slevu vlastně dost dobře využít nemůžeme. Pokud ale vím, firma Kapsch tu relativně vysokou cenu jednotek ve své nabídce státu kompenzuje jiným způsobem," snaží se vysvětlit obchodní paradox Václav Nestrašil a zdůrazňuje, že Kapsch pro příští tříleté období snížil cenu provozování mýtného systému o „překvapivých" 28 procent.

Celková cena nového tříletého kontraktu přitom nemá přesáhnout 5,269 miliardy korun (viz infografika). Jak ovšem v minulých dnech upozornil magazín Dotyk, v této ceně nejsou vůbec započítány stamilionové odměny, které firma Kapsch s téměř stoprocentní jistotou také dostane. 

Ministertvo dopravy se chlubí úsporami. O některých okolnostech nového kontraktu s rakouskou firmou Kapsch ale pomlčelo.  Ministertvo dopravy se chlubí úsporami. O některých okolnostech nového kontraktu s rakouskou firmou Kapsch ale pomlčelo. Autor: www.mdcr.cz

A pokud jde o zmíněné palubní jednotky a nemožnosti přijmout slevu, otázkou zůstává, zda v této logice bude vůbec možné mýtnou technologii nakupovat ještě někdy levněji, za skutečné tržní ceny.