Průšvihové mýto

Tři pokuty za mýto. Ať si je odskáče Ťok, vyzývá exministr Prachař

24. listopad 2016 četba na 8 minut
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Foto: Shutterstock

Už tři pokuty v celkové hodnotě 1,26 milionu korun dostalo ministerstvo dopravy za nezákonnosti při organizaci zakázek souvisejících s výběrem mýta. Resort řízený Danem Ťokem ale nevidí důvod, proč by z finančních sankcí, vyměřených Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, měla být vyvozována osobní zodpovědnost. Argumentuje tím, že vinu mají bývalí pracovníci resortu. Dva předchozí ministři dopravy – Antonín Prachař a Zbyněk Stanjura – ovšem tvrdí, že za nelegální postup by měli být potrestáni současní funkcionáři.

Podle exministra Prachaře (ve vládě byl za ANO stejně jako současný ministr Ťok) by měl být hnán k odpovědnosti především sám ministr Dan Ťok. „Odpovědnost je vždy na vedení, to jest na ministrovi. Nevidím u něj žádnou koncepci, pouze zmatky. Pokud bych takové kroky dělal já, s největší pravděpodobností už bych byl odvolán. Bylo by dobré zvážit, zda by tím nejlepším řešením pro tuto zemi nebyla změna na postu ministra dopravy," uvádí pro Dotyk Prachař.

Exministr připomíná, že Ťok ihned po svém nástupu (v prosinci 2014) zrušil jeho soutěž na mýtného poradce, aby pak několik dalších měsíců jen přešlapoval na místě a neudělal fakticky vůbec nic. Prachařovi navíc připadají velmi „podivná" poslední rozhodnutí ÚOHS, kdy jsou nezákonnosti při sjednávání pětimiliardové státní mýtné zakázky omlouvány jen deset let starými „chybami".

Podobně to vidí i exministr dopravy a poslanec Zbyněk Stanjura (ODS). „Obecně si myslím, že když ÚOHS uděluje pokuty státním úřadům, žádné nápravy se tím nedosáhne. Je to jen přelévání peněz z jedné státní kapsy do druhé, nikoho to nebolí. Pokud nejsou nalezeni konkrétní viníci a jim vyměřena přiměřená sankce, je to úplně k ničemu. A to platí i o mýtu, kde lze zcela jistě vyvodit osobní zodpovědnost," je přesvědčen Stanjura.

FOTOGALERIE

Současný ministr dopravy Dan Ťok (ve vládě za ANO) Exministr dopravy Antonín Prachař (dříve ANO) Exministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS

Kolektivní neodpovědnost?

Resort dopravy v minulých měsících dostal nejdříve čtvrtmilionovou pokutu za nezákonné využití institutu jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU) při uzavírání poradenského kontraktu s firmou Deloitte (viz Tři pokuty pro Ťoka). Dalších symbolických 10 tisíc korun mu ÚOHS vyměřil za pozdně oznámené zrušení předchozí řádné soutěže na poradce.

Vrchol přišel na konci října, kdy Ťokovo ministerstvo dostalo „flastr" ve výši milion korun za nelegální prodloužení zakázky na výběr mýta s rakouskou firmou Kapsch, která český mýtný systém provozuje (taktéž formou JŘBU, s odkazem na údajnou technickou jedinečnost systému).

U prvního a třetího případu je pod smlouvou podepsán Ťokův náměstek Jakub Kopřiva, pozdní oznámení padá nejspíše na hlavu Václava Krumphanzla, dlouholetého šéfa mýtného oddělení v resortu dopravy.

Tři pokuty pro Ťoka


250 tisíc Kč
Pokuta za loňský poradenský kontrakt s firmou Deloitte. Ministerstvo zakázku s maximálním plněním až 52 milionů korun zadalo (aniž by to dopředu řádně oznámilo, jak mu zákon ukládá) formou jednacího řízení bez uveřejnění (v údajné časové tísni). Podle ÚOHS si ale tuto tíseň svou liknavostí způsobilo samo. Úřad smluvním stranám zakázal plnění smlouvy, kterou za ministerstvo podepsal náměstek Jakub Kopřiva.


10 tisíc Kč
Pokuta za starší řádné výběrové řízení na poradce, které bylo zahájeno v roce 2014, v éře Antonína Prachaře, a zrušeno okamžitě po nástupu Dana Ťoka. Jen symbolická pokuta byla vyměřena za to, že zrušení soutěže nebylo řádně oznámeno ve Věstníku veřejných zakázek. Vina za neoznámení padá zřejmě na Václava Krumphanzla, který je na ministerstvu dopravy dlouholetým vedoucím oddělení telematiky a zpoplatnění silniční sítě.


1 milion Kč
Aktuální pokuta za nezákonně uzavřené smluvní dodatky s firmou Kapsch (zakázka taktéž zadána formou JŘBU, během jediného prázdninového víkendu). Rozhodnutí o pokutě je už pravomocné, jelikož se ministerstvo proti ní ani neodvolalo. Konkurenční firma SkyToll požaduje i zákaz plnění smlouvy, to ale ÚOHS v první instanci zamítl, jelikož by podle něj nevybíráním mýta vznikly škody velkého rozsahu. SkyToll má možnost podat rozklad, chce také celou věc řešit před Evropskou komisí. I tento kontrakt za více než 5 miliard korun podepsal náměstek Jakub Kopřiva.

Podle vedení Ťokova resortu však skuteční viníci už v resortu nepracují, jelikož hlavní problém – kvůli němuž nebylo možné postupovat standardní cestou – prý spočívá v původní smlouvě s Kapschem, která byla uzavřena už v březnu 2006, kdy byl ministrem Milan Šimonovský z KDU-ČSL.

„Odpovědnost za porušení zákona mají ti, kteří připravili a uzavřeli původní smlouvu, a to způsobem, který státu znemožnil otevřené výběrové řízení vypsat. Ti ale na ministerstvu dopravy nyní nepracují," tlumočí stanovisko vedení ministerstva mluvčí Tomáš Neřold.

„Současné vedení a lidé, kteří složitou situaci kolem mýtného systému řešili, zaslouží spíše pochvalu za nápravu věci. I ÚOHS ve svém posledním rozhodnutí několikrát konstatuje, že ministerstvo se do situace, kvůli níž nyní porušilo zákon, dostalo vinou chybně uzavřené smlouvy z roku 2006. Úřad také několikrát uvádí, že se současné vedení ministerstva pokoušelo situaci napravit a dodatkem ke smlouvě ji také napravilo," soudí Neřold.

Současné vedení a lidé, kteří složitou situaci kolem mýtného systému řešili, zaslouží spíše pochvalu za nápravu věci.

Mluvčí hledá ospravedlnění i pro nezákonnosti při výběru poradce. „Samozřejmě i poradenství firmy Deloitte ministerstvo potřebovalo k tomu, aby komplikovanou situaci vyřešilo a zachránilo státu výběr mýta," vidí objektivní důvody ke spornému loňskému kontraktu. Tomu ale předcházelo – jak už bylo řečeno – několikaměsíční tápání a Ťokovo původní tvrzení, že žádného poradce nepotřebuje.

Kopřiva: na začátku i na konci

Pokud by však hlavní viníci měli být hledáni v roce 2006 a ne v současnosti, měl by o tom něco vědět i zmíněný náměstek Jakub Kopřiva, hlavní ministerský činovník kolem mýta v posledních několika měsících.

Kopřiva totiž před deseti lety, v době podpisu původního kontraktu s firmou Kapsch, pracoval v legislativním odboru ministerstva (později byl dvakrát „odejit" a dvakrát se znovu vrátil). V době podpisu smlouvy působil na ministerstvu ještě jako řadový referent, po pár měsících už coby ředitel právního odboru, podřízený tehdejšímu ministru Aleši Řebíčkovi.

V této ředitelské funkci zasedal i v pracovní skupině, která před deseti lety připravovala kontroverzní dodatky ke smlouvám s firmou Kapspch, jak se lze dočíst i ve zprávě parlamentní vyšetřovací komise k mýtu z roku 2008.

Argumentace, že současné vedení ministerstva nemá s původními smlouvami nic společného, tak neobstojí. Kopřiva „byl u toho" i před deseti lety.

Šéf ÚOHS Petr Rafaj měl s Danem Ťokem už dosti ostré výměny názorů. Rafajův poslední 'mýtný flastr' je ale vlastně velmi milosrdný. Však se Ťok ani neodvolal.Šéf ÚOHS Petr Rafaj (na snímku) měl s Danem Ťokem už dosti ostré výměny názorů. Rafajův poslední „mýtný flastr" je ale vlastně velmi milosrdný. Však se Ťok ani neodvolal.
Autor: DENÍK/Vladimír Šťastný

Pokud jde o samotného ministra Dana Ťoka, hnutí ANO již před několika měsíci zvažovalo jeho odvolání. Například šéf poslaneckého klubu Jaroslav Faltýnek chtěl podle informací magazínu Dotyk na jeho místo svého poslaneckého kolegu Jana Volného (spolu teď oba chodí na koaliční schůzky k mýtu). Šéf Andrej Babiš však o Volného příliš nestál, preferoval by spíše experta zvnějšku.

Celá debata o výměně nakonec utichla hlavně kvůli tomu, že je už krátce do nových voleb a akceptovatelnou náhradu by se již těžko podařilo najít. Navíc Babiš nechce připustit, aby ostatní partaje mohly poukazovat na jeho personální nezdar a celkové selhání v resortu dopravy.