Revoluce v dopravě

Počet soukromých vrtulníků překonává rekordy

30. říjen 2015 četba na 3 minuty

Foto: redakce

V Česku neustále přibývá soukromých helikoptér. Během posledního roku rostl počet privátních vrtulníků rychleji než kdykoliv předtím a překonal již hranici 150 kusů. Je tak zhruba trojnásobný oproti tomu, kolik strojů má k dispozici česká armáda.

„Aktuální číslo z října je 151 vrtulníků," říká Vítězslav Hezký, mluvčí Úřadu pro civilní letectví. Loni jich ve stejném období týdeník Dotyk napočítal „jen" 127 a před pěti lety, v roce 2010, jich v Česku dle dostupných informací bylo pouze 106. I to dokládá, že růst je dlouhodobý a nabývá na tempu. Odborníci oblibu helikoptér přičítají dvěma faktorům: přibývá bohatých lidí – podnikatelů a manažerů, kteří mají létání v helikoptéře jako svého koníčka. A také těch, kteří je kvůli úspoře času využívají ke každodennímu byznysu. Významnou část strojů používají i záchranáři, stejně jako firmy provozující aerotaxi.

Od Valenty po Vítka

Týdeník Dotyk už loni oslovil několik byznysmenů, kteří helikoptéru považují za nejefektivnější dopravní prostředek při cestování na obchodní schůzky napříč republikou. „Vyhnu se kolonám, ušetřím spoustu času a cítím se i bezpečněji. Myslím, že na všechny cesty, které byste v autě ujeli za déle než hodinu, se vrtulník vyplatí," vysvětlil například Pavel Vingrálek, majitel Gumáren Zubří, proč cestuje v helikoptéře nejen po celé České republice, ale třeba i za obchodními partnery z oblasti automobilového průmyslu v Německu.

Podobné důvody k pořízení helikoptéry uvedl třeba také majitel fotbalové Viktorie Plzeň Tomáš Paclík či podnikatel v oblasti hazardu a nynější senátor Ivo Valenta. I ti v nich létají, ovšem na rozdíl od Vingrálka je neřídí, mají k tomu pilota. Vrtulníky občas využívají i majitelé skupin PPF či J&T. V rejstříku vedeném při Úřadu pro civilní letectví lze nalézt i stroj AW-119 Koala patřící developerské skupině CPI miliardáře Radovana Vítka. Pořizovací cena tohoto víceúčelového užitkového vrtulníku vyráběného společností AugustaWestland je 1,85 milionu dolarů (asi 45 milionů korun). 

Jako vášnivý pilot vrtulníku je znám třeba šéf Adastra Group Jan Červinka či Ivo Lukačovič, majoritní akcionář internetového portálu Seznam.cz. Ten je majitelem patrně nejdražší „podnikatelské" helikoptéry v Česku. Cena nového stroje, ve kterém létá – EC 135P2 –, se pohybuje kolem 4 až 5 milionů eur. V dnešním kurzu téměř 140 milionů korun.

Helikoptéry znojemských hokejistů

Jak zjistil týdeník Dotyk, vrtulníky na cestách po Česku i do zahraničí hojně využívají i mnozí regionální podnikatelé. Například Václav Jelínek, majitel největší severočeské sítě autosalonů a autobazarů či Tereziných lázní v Dubí u Teplic. Dva vrtulníky značky Robinson jsou v rejstříku při Úřadu pro civilní letectví stále napsány na firmu HC Znojemští Orli, ačkoliv tento někdejší prvoligový hokejový klub dnes fakticky už neexistuje (nyní působí pod novým názvem a firmou, jako Orli Znojmo, má i jiného majitele). Původní firma patří znojemskému podnikateli Jaroslavu Vlasákovi, o němž je známo, že ve vrtulníku létal.

„Náš hokejový klub Orli Znojmo žádné vrtulníky nevyužívá ani nevlastní. Pravděpodobně patřily původnímu majiteli, který svou činnost v hokeji ukončil v roce 2009. Ale to je pouze můj odhad," vylučuje mluvčí nynějšího klubu Orli Znojmo Lukáš Peroutka, že by hokejisté z města okurek, hrající nyní mezinárodní ligu EBEL, cestovali na zápasy v helikoptérách.