Revoluce v dopravě

ÚOHS řeší další stížnosti na mýtného poradce

11. prosinec 2015 četba na 6 minut

Foto: redakce

Brněnský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nadále zkoumá, zda ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem (nestraník za hnutí ANO) nepřekročilo zákon, když zakázku na poradce pro elektronický mýtný systém na začátku října zadalo bez soutěže firmě Deloitte. Na průběh zadávacího řízení si původně stěžovala jen firma Cross Zlín, ta však 12. listopadu vzala svůj návrh zpět a ÚOHS musel správní řízení zastavit.

Jak ale zjistil týdeník Dotyk, v mezidobí obdržel antimonopolní úřad další dvě stížnosti. Jeden podnět podle dobře informovaných zdrojů podala slovenská firma Tempest (společně s KPMG), druhý PwC (a s ní brněnská advokátní kancelář MT Legal). Všichni stěžovatelé patří do okruhu firem, jež dříve marně usilovaly o obdobnou zakázku na tzv. projektového manažera elektronického mýtného systému. Tuto soutěž však ministerstvo dopravy zrušilo. Přímým zadáním firmě Deloitte se teď konkurenční firmy cítí poškozeny.

Také řízení z moci úřední

Informaci o dalších dvou firemních podnětech potvrdil týdeníku Dotyk i šéf ÚOHS Petr Rafaj. Oba prý obsahovaly návrh na zákaz plnění ze smlouvy. „Vaše informace můžeme potvrdit. Ale vzhledem k tomu, že jeden z návrhů nesplňoval všechny zákonem stanovené náležitosti, nezbylo úřadu, než toto správní řízení zastavit. Na základě druhého návrhu bylo nicméně správní řízení zahájeno, přičemž lhůta pro vydání rozhodnutí v této věci začala běžet 8. prosince," uvedl pro týdeník Dotyk Rafaj.

Z neoficiálních informací vyplývá, že zastaveno bylo řízení zahájené na návrh firmy Tempest, a to údajně kvůli nesložení požadované kauce. Správní řízení, které stále probíhá, se má týkat podnětu PwC. Vedle toho ale kvůli sporné zakázce zadané firmě Deloitte v rámci takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění (s poukazem na údajnou časovou tíseň) probíhá ještě jedno správní řízení. Zahájil je 20. listopadu sám ÚOHS „z úřední povinnosti". Ve výsledku tak v těchto dnech paralelně probíhají ve stejné kauze dvě správní řízení. Rozdíl je v tom, že v řízení navrhovaném cizím subjektem může úřad zadavateli zakázky uložit finanční sankci i zákaz plnění smlouvy, v řízení zahájeném z moci úřední jej může potrestat pouze sankcí.

Ťok se rafe s Rafajem

Jak brněnští úředníci nakonec rozhodnou, se do konce roku téměř jistě nedozvíme. Stále ale hrozí, že ÚOHS ministerstvu dopravy plnění kontraktu s firmou Deloitte, jehož mezní hodnota byla vyčíslena na 52 milionů korun, zakáže. Z hlediska firmy Deloitte jde stejně spíše o danajský dar. Pro ministerstvo by to ale znamenalo, že přijde o poslední naději, jak s pomocí zkušeného poradce najít nového provozovatele českého mýtného systému, který by měl nahradit rakouskou firmu Kapsch. Desetiletý kontrakt jí vyprší na konci příštího roku. Všechny předchozí pokusy skončily krachem.

Však to také mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a šéfem ÚOHS Rafejem začalo povážlivě jiskřit. Ťok naznačil, že mu do jeho soutěží Rafaj „hází vidle" z čistě osobních důvodů. „Možná se panu Rafajovi nelíbí, že jsem ho nepodpořil ve vládě. Možná jsem mu příliš sympatický. Možná po něm někdo chce, aby se po mně vozil. S některými jeho rozhodnutími opravdu zásadně nesouhlasím," uvedl ministr pro deník MF Dnes, který patří šéfovi ANO Andreji Babišovi.

Rafaj ale osobní důvody striktně odmítá, poukazuje naopak na permanentní porušování pravidel pro veřejné zakázky ze strany ministerstva dopravy. Objevují se dokonce názory, že se předseda ÚOHS zdráhá kontrakt s firmou Deloitte zneplatňovat, jelikož by tak dal Ťokovi do rukou vhodnou munici, jak ministerské selhání „hodit na jiné".

Falešné harmonogramy a sliby

Vícero odborníků dochází k závěru, že nyní už v celé kauze jde výhradně o to, kdo ponese vinu za to, že od roku 2017 nebude mít Česká republika právní podklad, na jehož základě bude moci mýto na dálnicích vybírat. Hrozí obrovské finanční ztráty – denně až 30 milionů korun – a ucpání dálnic zahraničními kamiony. Váhavá je v celé věci i celá vláda (možná ze stejných důvodů jako Rafaj), která ministru Ťokovi nedávno schválila harmonogram prací, přičemž je nemožné, aby byl dodržen. 

Ministr dopravy na začátku listopadu v České televizi před celým národem slíbil, že do konce roku bude vypsána soutěž na nového provozovatele, který má po firmě Kapsch mýtný systém provozovat další tři roky. „Je to připravené a bude to, já to chci garantovat," prohlásil. Už dávno je ale jisté, že žádná soutěž vypsána nebude, pokud ano, tak až za několik měsíců.

Lze spíše odhadnout, že hned začátkem roku 2016 veškeré iluze o řádné soutěži na nového provozovatele skončí. Některé informace naznačují, že ministerstvo se patrně pokusí využít té pasáže zákona o zadávání veřejných zakázek, která umožňuje zadat zakázku vybrané firmě (Kapsch) bez soutěže, a to kvůli technickým důvodům. Je otázkou, zda by ministr takový postup politicky ustál. Ministr ztrácí podporu dokonce i ve „svém" hnutí ANO, kdy například 1. místopředseda Jaroslav Faltýnek se na jeho adresu vyjadřuje v zákulisí velmi kriticky (na místě ministra by údajně radši viděl poslance Jana Volného). Jediné, co asi Ťoka fakticky drží nad vodou, je neochota Babišova hnutí veřejně připustit další personální nezdar.