Inspirace

V Česku se utkají hráči virtuální reality

10. duben 2017 četba na 3 minuty
Z komerčních firem využívají virtuální realitu často automobilky, u nás například Škoda Auto, ve světě třeba Jaguar

Z komerčních firem využívají virtuální realitu často automobilky, u nás například Škoda Auto, ve světě třeba Jaguar

Foto: Jaguar

V Praze v květnu proběhne mezinárodní konference virtuální a rozšířené reality, jejíž součástí je i celorepublikový turnaj hráčů v této realitě. 

Od 10. do 30. dubna se lze hlásit do prvního celorepublikového festivalu virtuální reality Czech VR League, který má proběhnout 24. a 25. května v Praze na Jatkách 78. Hlavní částí festivalu má být mezinárodní konference, kde chce vystoupit víc než 50 expertů z oblasti virtuální a rozšířené reality, mezi něž patří například vývojáři nebo odborníci z oblasti medicíny, průmyslu, vzdělávání, architektury, herního průmyslu, ale i umění.

Českou republiku bude na konferenci reprezentovat například Pavel Max Vincenc z digitální agentury Havas Digital Prague, 3D expert Jan Buriánek, Jan Hovora z Pocket Virtuality, Daniel Jerman z vývojářského studia Divr Labs, které loni uvedlo na trh první českou hru odehrávající se v prostředí virtuální reality Blue Effect, a řada dalších. 

Hra Blue Effect je první českou hrou z prostředí virtuální reality, vytvořilo ji studio Divr Labs

Právě hry přitom často slouží jako prezentace i pro komerční klienty, protože virtuální realita se hodí například pro 360° videa, pro prezentaci produktů, pro virtuální prohlídky (například bydlení nebo interiéru letadla), pro navrhování prototypů, ale také pro simulace různých situací (třeba řízení auta, nebo i lékařských operací).

Součástí festivalu má být i výstava novinek od mezinárodních značek zaměřených na virtuální realitu, jako jsou Oculus Rift, HTC Vive, SONY Playstation VR, Google, Microsoft a Samsung, a setkat se přímo s výrobci a vývojáři. K dispozici budou nejenom virtuální brýle, ale i simulátory.

Na turnaj se lze kvalifikovat v devíti hernách v pěti městech Česka, přičemž z každé herny postoupí vždy první tři s nejlepšími výsledky do semifinálového kola. To se uskuteční v pražském obchodním domě OD Kotva. Osm nejlepších semifinalistů pak postoupí do velkého finále, které proběhne 25. května v rámci už zmíněného Czech VR Festu

Možnosti a především obchodní potenciál virtuální reality naznačil už loňský globální úspěch hry Pokémon Go. Podle vedoucího analytika společnosti Source Paula Jacksona by se měl globální trh s hardwarem pro virtuální realitu v roce 2017 zdvojnásobit ze zhruba 70 milionů dolarů na 150 milionů a v roce 2018 dosáhnout 220 milionů dolarů.

Jiný odhad, který loni prezentoval Nathan Pettyjon, prezident VR/AR Association, globální komunity lidí zabývajících se virtuální a rozšířenou (augmented) realitou, počítá, že celkové roční příjmy z byznysu jménem virtuální realita budou v roce 2020 činit 30 miliard dolarů, z toho hardware bude představovat osm miliard, dalších osm miliard budou dělat hry, šest miliard 360° videa, pět miliard aplikace a tři miliardy provoz heren a zábavních parků určených pro tuto oblast.