Budoucnost médií

Volba generálního ředitele ČT: postoupili zejména televizní muži

13. duben 2017 četba na 4 minuty
Petr Dvořák.

Petr Dvořák.

Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Do závěrečného kola volby generálního ředitele České televize postoupili stávající ředitel Petr Dvořák, exšéf televize Prima Martin Konrád, bývalý šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák a někdejší bruselský zpravodaj ČT a generální komisař českého Expa 2015 Jiří František Potužník. Jediným finalistou z netelevizního oboru je ekonom Petr Vinklář.

Rada České televize zvolila na základě posouzení předložených projektů pětici finalistů, kteří se utkají o křeslo generálního ředitele veřejnoprávní televize. Hlasování dopadlo podle předběžného očekávání. Největším favoritem zůstává stávající šéf Petr Dvořák, který dostal od rady maximum možných 15 hlasů.

Dvořákovými nejsilnějšími konkurenty se pak stali dva manažeři, vykazující ze všech kandidátů největší zkušenost s řízením v oblasti televizní tvorby: bývalý generální ředitel televize Prima Martin Konrád a někdejší šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák. Oba obdrželi shodně po 11 hlasech. Ekonom Petr Vinklář dostal devět hlasů a Jiří František Potužník, který na tento post kandidoval už v letech 2009 a 2011, osm. Rada rozhodovala podle stejného klíče jako při předchozí volbě. Každý z radních označil jména pěti kandidátů, jež doporučuje do finále, a postoupili kandidáti s osmi a více hlasy.

Konečná volba nového ředitele se uskuteční 26. dubna, kdy každý z pětice kandidátů podle vylosovaného pořadí představí radě v desetiminutovém limitu svůj projekt, načež bude v neomezeném čase zodpovídat její dotazy. Termín nové volby měl být původně až na podzim, ale byl zkrácen jednak kvůli podzimním parlamentním volbám, které by mohly volbu zdramatizovat, jednak proto, že třem radním ze současné patnáctičlenné rady končí začátkem letních prázdnin mandát. Současnému řediteli končí funkční období 30. září.

Finalisté volby generálního ředitele ČT

Petr Dvořák (věk 52 let, generální ředitel ČT) – Veřejnoprávní televizi vede od roku 2011, od roku 2003 do roku 2010 řídil televizi Nova. Česká televize během jeho působení rozšířila své portfolio o dva nové kanály, a sice dětský kanál Déčko a "umělecky zaměřený" ČT art. Bylo také otevřeno nové studio v Brně. Ve svém projektu se pravděpodobně opře o kontinuitu a bude chtít navázat na své dosavadní vedení.

Martin Konrád (věk 46 let, bývalý ředitel televize Prima) – Televizi Prima vedl jako generální ředitel FTV Prima od února 2013 do března 2014, předtím zde působil jako obchodní ředitel. Byl také ředitelem deníku Metro (od roku 1996 do roku 1998) a deset let řídil obchody rozhlasové skupiny Regie Radio Music (1998 až 2008). Pro Dotyk.cz uvedl, že by v ČT rád snížil zejména provozní náklady a zajistil, aby polovina rozpočtu veřejnoprávní televize směřovala do programové tvorby a mezd.

Karel Novák (věk 46 let, dramaturg ČT, někdejší šéfredaktor zpravodajství) – V České televizi působí od začátku 90. let, zpravodajství vedl od roku 2002 a později v letech 2010 až 2011. V současnosti působí mimo jiné jako vedoucí dramaturg pořadu 168 hodin. Patří ke kritikům současné podoby zpravodajství ČT, zejména konceptu zpravodajského kanálu ČT24. Na zpravodajství se zaměřil i ve svém konceptu.

Petr Vinklář (věk 29 let, ekonom) – Jediný "netelevizní" kandidát, v médiích dosud nepůsobil. Začínal jako finanční konzultant, byl auditorem ve společnosti KPMG, manažerem ve společnosti vyrábějící a dovážející zvířecí krmiva Hill's a v mediální a reklamní agentuře Rebel & Glory. Pro server Digizone uvedl, že prioritou v ekonomické oblasti je pro něj nastolení diskuse o restrukturalizaci financování České televize, konkrétně o revizi koncepce koncesionářských poplatků a jejich následné doplnění o alternativní zdroje příjmů, třeba o systém předplatného přes internet. 

Jiří František Potužník (věk 46 let, generální komisař české účasti na výstavě Expo 2015, někdejší zpravodaj ČT v Bruselu) – Působil jako zpravodaj České televize v Bruselu (2002 až 2007), později byl mluvčím premiéra Mirka Topolánka pro předsednictví České republiky v Evropské unii. Byl ředitelem marketingu a komunikace české účasti na Expo 2010 v Šanghaji a generálním komisařem českého pavilonu v Miláně, vyhrál i výběrové řízení pro Expo 2020 v Dubaji. Podle Digizone by chtěl posílit marketing České televize na domácím spotřebitelském a přinejmenším evropském výrobním trhu a investovat do nových technologií.