Nezaměstnanost v České republice v roce 2016

Nezaměstnanost v Česku v loňském roce takřka neustále klesala a v posledním čtvrtletí se dokonce dle Českého statistického úřadu (ČSÚ) zastavila na 3,6 %, čímž se jednalo o nejnižší nezaměstnanost v historii. Poněkud jiná data pak udává Úřad práce, který využívá odlišnou metodiku výpočtu. Podle něj tedy byla nezaměstnanost nejnižší v listopadu (4,9 %) a v prosinci vlivem sezónních faktorů stoupla na 5,2 %. V roce 2016 pak průměrně činila 5,5 %, což bylo nejméně od roku 2008.

Ačkoli jsou tedy tato data poněkud rozdílná, trend, který ukazují, je poměrně jasný. Nezaměstnanost v České republice je nejnižší minimálně za několik posledních let. Růst zaměstnanosti se pak také samozřejmě projevuje na rostoucím nedostatku nových pracovníků, a tím pádem i ve větším tlaku na růst mezd. Navíc bude dle odhadů pro rok 2017 nezaměstnanost klesat i nadále. Už nyní je přitom v Česku v rámci zemí Evropské unie nejnižší, když druhé místo v této statistice obsazuje Německo.

E-shopy zaznamenaly v předvánočním období rekordní tržby

Snižující se nezaměstnanost má pochopitelně přímou souvislost s kupní silou obyvatel České republiky. Jak ukazují čísla, po celý loňský rok rostly tržby tuzemských internetových obchodů a zásilkových služeb. Tento trend pak vyvrcholil v předvánočním období, kdy se denní obrat e-shopů blížil jedné miliardě korun. K tomu pomohly i různé akce, a to především tzv. Černý pátek. Lidé však mohli využít i další slev, takže i díky slevovým kuponům na Alza.cz tento internetový obchod poprvé v historii dosáhl během jednoho týdne miliardového obratu!

Na rekordní zisky e-shopů pak také působí skutečnost, že lidé stále více nakupují on-line, neboť si i starší ročníky stále více zvykají na tuto formu nakupování. Navíc se lidé neobávají objednávat takový sortiment jako např. oblečení či obuv. Velkým lákadlem jsou pak samozřejmě i nižší ceny, které bývají ještě podpořeny právě akcemi, mezi něž patří i výše zmíněný Černý pátek. Nakupující mají zároveň k dispozici i různé weby jako např. Kuponer.cz, které jednotlivé slevy shromažďují, takže nárůst nákupů on-line je zcela pochopitelný.

Nutno však dodat, že s rostoucím využíváním internetových obchodů jsou spojena i určitá negativa. Právě v loňském předvánočním období se značně zvýšil počet zpožděných zásilek, a to až o 14 dní. Jednotlivé e-shopy tak musely čelit více stížnostem než v minulosti. Na vině jsou ovšem především některé dopravní společnosti, jež nedokázaly zareagovat na rostoucí on-line trh a nedisponují dostatkem řidičů. Mnohé internetové obchody se proto dle svého vyjádření již také rozhodly změnit přepravní službu.

Bude počet českých internetových obchodů nadále stoupat?

Pravděpodobně nemusíme zdůrazňovat, že počet e-shopů je v České republice opravdu vysoký, neboť jich u nás aktuálně působí kolem 37 tisíc. To se mimochodem kupříkladu rovná Velké Británii. Na druhou stranu tempo, kterým přibývají nové internetové obchody, postupně klesá a toto číslo je i vzhledem k zanikajícím e-shopům poměrně stabilní. Navíc zhruba tři čtvrtiny celkového obratu v rámci on-line trhu vytváří tisíc největších obchodů. I když tedy bude mít snižující se nezaměstnanost a vzrůstající kupní síla Čechů na prodeje velký vliv, na počet e-shopů to bude mít zřejmě vliv minimální. Spíše budou nadále posilovat největší hráči na trhu.