Potravinářský průmysl

Lidl sklízí posměšky, vtipy i hněv. Omluva nepomohla, lidé chtějí protestovat

5. září 2017 četba na 4 minuty
Kristus by to měl v Lidlu těžké

Kristus by to měl v Lidlu těžké

Foto: Repro Facebook

/GALERIE/ Německý obchodní řetězec Lidl sklízí hněv i posměšky za svou propagaci takzvaného "řeckého týdne v Lidlu", při níž použil letáky s vyobrazením kostelů na ostrově Santorini, z jejichž kupolí umazal kříže. Kromě záplavy vtipů bude v Česku čelit i "křižáckému tažení".

Nepovedená propagace Lidlu vyvolala veřejnou kritiku nejen v Česku. Konkrétně v Belgii se řetězec ospravedlňoval pobouřeným spotřebitelům tím, že mazáním křížů z fotografií křesťanských kostelů (přičemž na jiných svých letácích naopak zdůraznil motiv islámské mešity) prý "respektuje rozmanitost".

FOTOGALERIE

Nové logo Lidlu v podání satirické stránky TMBK Kristus by to měl v Lidlu těžké Omluva řetězce opravdu nezabrala

Ohlas, jaký jeho leták vyvolal v České republice, je ale přece jen mimořádný. A přestože se zde Lidl zkusil spotřebitelům rovněž omluvit, nesouhlasné reakce ještě nekončí a česká internetová komunita připravuje další protestní akce. Také se ale dobře baví.

Internetové vtipy, jimiž česká veřejnost aktivitu Lidlu okamžitě okomentovala, se opírají především o absurdnost celé kauzy, kterou dotahují do ještě absurdnějších závěrů. Lidlu v jejich pojetí tak už nevadí jen kříže na kostelních věžích, ale i kříže na národních vlajkách, kříž, který si nese Ježíš Kristus, nebo dokonce herec Pavel Kříž, jehož tvář už se nesmí objevit na přebalech dévédéček, aspoň tehdy ne, budou-li prodávána v Lidlu.

Kromě internetového humoru probíhá nebo se připravuje i několik recesistických akcí, jimiž by lidé vyjádřili svou nelibost přímo. Už v pondělí se v Olomouci objevili v některých prodejnách prodejně vtipálci v taláru a s křížem v ruce, kteří "křížkovali zboží". Na Facebooku také vznikla komunita chystající "Křižácké tažení po prodejnách Lidl". To by se mělo uskutečnit 22. září. Akci pořádá Tomáš "TMBK" Břínek, člen recesistického satirického sdružení Stay zmrd. Sám Břínek je také autorem několika satirických koláží, jež si z "korektnosti" Lidlu utahují.

Vedle vtipů a satiry však akce Lidlu zaznamenala i vážně míněné protesty od církevních nebo politických autorit (ve druhém případě mohlo hrát svou roli to, že se blíží parlamentní volby a daná kauza je pro politiky dobrou příležitostí ke zviditelnění. Český kardinál Dominik Duka napsal v souvislosti s Lidlem oficiální otevřený dopis řeckému velvyslanci v Česku, v němž mu vyjádřil svou podporu a akci Lidlu označil za "bezprecedentní a nekulturní akt" a za "barbarský čin".

"Zatím jde ´jen´ o falšování fotografií, ale jsou zde obavy, že zakrátko může odejít k odstraňování skutečných křížů i z kostelů. Naše evropská civilizace je tvořena několika kořeny, řecká demokracie a filozofie je jedním z těch nejdůležitějších. Jejich neznalost, ignorování a potlačování jejich vnějšího výrazu svědčí o prioritách, které mají někteří obchodníci. Prosím proto, abyste přijal těchto pár řádků jako výraz podpory vaší krásné zemi a také jako výraz odporu před falšováním dějin a útokem na kulturní dědictví celého lidstva," napsal Duka.

Lidl vydal prohlášení, v níž se za vzniklou situaci omluvil. Podle něj nebylo cílem u zobrazení památky kohokoli urazit. Výrobky nabízené v rámci takzvaného Řeckého týdne se podle řetězce prodávají na řadě trhů současně, proto design obalů navrhl údajně jeho mezinárodní tým. "Do budoucna se z této zkušenosti při přebírání designu z jiných zemí rozhodně poučíme," slibuje Lidl na svých facebookových stránkách. Soudě podle reakcí internetových uživatelů ale svou omluvou nikoho příliš nepřesvědčil.