Tragická nehoda dvou mladých žen v Obrnicích, které svou divokou jízdu vysílaly živě na internetu, se stane součástí dopravní osvěty. V plánu je sestřih ojedinělého videa, které zachycuje dění v autě před havárií i po ní a které má varovat mladé uchazeče o řidičský průkaz. „Tento problém se dotýká nás všech,“ říká v rozhovoru pro Deník Jan Pechout z regionální pobočky Besipu.

Viděl jste někdy něco podobného a jaká byla vaše první reakce na nehodu u Obrnic?
Podobná videa jsem viděl pouze natočená pro potřeby prevence, zejména z Anglie. Natáčení pro Besip jsem se přímo zúčastnil jako bourající řidič, ale věděl jsem, že vše je nahrané a není to drsná skutečnost. O této dopravní nehodě jsem se dověděl z Facebooku ve čtvrtek večer, bral jsem to jako zbytečnou nehodu dvou mladých slečen. Další podrobnosti a souvislosti jsem získal až v pátek v poledne od televizního štábu, kdy mi bylo sděleno, že řidička zemřela, a štáb mi pouštěl záznam na mobilním telefonu. Teprve pak mi vše došlo. Ač jsem na podobné záležitosti zvyklý, tento případ se mnou hodně zamával.

Čím je video cenné pro odborníky?
Svojí autentičností. Všichni vědí, že to byla opravdu smrt v přímém přenosu, nic nahraného, žádný fake (termín pro falešnou, nepravdivou informaci - pozn. red.). Je jasné, že lehkomyslnost za volant nebo řídítka nepatří.

Jaké chyby či přestupky řidička a její kamarádka udělaly?
Podle mého názoru dívky už sedaly do auta s tím, že si jízdu užijí a budou porušovat zákon. Vyplývá to z jejich rozhovoru i chování a komentování přestupků a pohrdání předpisy. To je bohužel fenomén dnešní doby, že takové chování považují za hrdinství, nikoli za přestupek. Chyb řidičky je více, navazují na sebe a kombinují: překročení maximální povolené rychlosti v obci i mimo, nevěnování se řízení - pouští volant, pije, otáčí se do kamery - a drží mobilní telefon při řízení. Kamarádka se žádného přestupku podle zákona nedopustila.

Může být při podobných divokých jízdách za nehodu odpovědný i spolujezdec, nebo tím hlavním je řidič?
Hlavním viníkem nehody je řidič, bohužel chování spolujezdce k tomu přispělo, protože porušení předpisů schvaluje. Podle mého názoru měla spolujezdkyně řidičku "krotit", nikoli ji ještě svými komentáři k riskantní jízdě navádět. Rozumný a zkušený řidič se podobným hecováním ovlivnit nenechá.

Jaký moment vás na videu nejvíce zaujal či překvapil a proč?
Dívky svým chováním této tragédii nahrávaly už od začátku záznamu a takový konec jízdy se dal předpokládat. Bylo pouze otázkou času, kdy a kde se tak stane a jaké bude mít následky. Divil jsem se jejich naprosté bezstarostnosti, pocitu nezranitelnosti a nesmrtelnosti. Ač byly obě hodně mladé, mohl fungovat pud sebezáchovy. Bohužel se tak nestalo.

Budou si teď řidiči dávat větší pozor a omezí používání mobilů v autě, nebo se nic nezmění, protože zveřejňování drastických videí nepomáhá?
Moc bych si přál, aby si zejména mladí řidiči uvědomili, jak mohou také dopadnout. Tento problém se dotýká nás všech. Bohužel ze zkušenosti vím, že se časem vše vytratí. Možná si to dlouho budou pamatovat jejich blízcí, kamarádi, přátelé. Funguje to, že čím ve větší vzdálenosti se podobný případ stane, tím méně se nás dotýká.

Použijete tuto nehodu alespoň jako odstrašující příklad při osvětě ve školách i jinde?
Ústecký kraj, Krajské ředitelství Policie ČR Ústeckého kraje a Besip přibližně pět let organizují akci pro mladé řidiče s názvem Safety Road, které se ročně zúčastní v Ústeckém kraji téměř dva tisíce středoškoláků. Každým rokem rozebíráme konkrétní dopravní nehodu mladých řidičů, kterou nikdo nepřežil. Rozebíráme příčiny, doplňujeme drsnými fotkami rozbitých aut a obrázky mladých mrtvých. Na to navazuje absolvování "jízdy" na simulátoru nárazu, otočném simulátoru a podobně. Bohužel, každý rok nám mladí řidiči poskytují nová a nová témata. Vím, že nyní je celý záznam z nehody u Obrnic velice citlivá záležitost, ale některé pasáže použijeme, pochopitelně s ohledem na rodinu a pozůstalé.

Může tato tragédie vést k nějaké legislativní změně v dopravě, která by třeba omezila používání multimédií v autech? Co byste navrhoval vy?
Pro řidiče je legislativně používání multimédií stanoveno. Podle zákona 361/00 řidič nesmí za jízdy držet telefonní přístroj ani jiné záznamové zařízení v ruce. Bohužel to řada řidičů nedodržuje a pokud je zastaví policie, vymlouvají se a zapírají. Pokud policista nemá tento přestupek zadokumentován, velice těžko se řidiči skutek dokazuje. Přimlouval bych se za změnu legislativy v tom směru, že tvrzení policisty je víc než výmluva řidiče. V zahraničí to tak funguje. V současné době odvolací orgán přestupek "shodí", protože policie nemá žádný důkaz, že tento přestupek byl spáchán. Používání multimédií ve vozidlech obecně si nedovedu představit, zejména při rozmachu jejich možností, například navigace.

Řada televizních reklam na auta využívá k propagaci značek rychlou jízdu a zdůrazňuje i zábavní prvek. Třeba reklama na benzinku MOL připomíná situaci v Obrnicích. Neměli by se tvůrci takových reklam také více krotit a být zodpovědnější?
Jsem pro, aby při natáčení reklam, ale třeba i při testování vozidel v motoristických pořadech, byla pravidla silničního provozu respektována. Například řidič i celá posádka připoutaná, žádné řezání zatáček přes plnou čáru, dodržování maximální povolené rychlosti jízdy. Klidná a pohodová jízda však na obrazovce nezaujme a taková reklama nepřitáhne divákovu pozornost, a tak v lepší etiku moc nevěřím.

Cestu z Mostu do Bíliny znáte. Je úsek, kde mladé ženy bouraly, nebezpečný?
Nemyslím si, že by tento úsek u Obrnic byl nebezpečný, pokud řidič dodržuje vše, jak má. Možná při rychlejší jízdě za hustého deště, sněhu, náledí či v mlze. Při dopravní nehodě dívek byly ideální podmínky - sucho, nesnížená viditelnost, na silnici žádná větší nerovnost. Při vyšší rychlosti v levém jízdním pruhu může mít někdo pocit, že do této levé zatáčky přes hlukovou stěnu nevidí, že zatáčka vynáší, ale vše je o zkušenostech řidiče. V tomto případě se spojila nepřiměřeně rychlá jízda s nezkušeností řidičky. Nevím, jakou rychlostí vozidlo jelo, ale zkušený řidič by možná takovou situaci s přehledem zvládl. Řidička se lekla a strhla volant, což pravděpodobně vedlo ke smyku a následnému nárazu. Ale pravou příčinu musíme nechat na vyšetřování policie, případně posudku soudních znalců.