Doprava

Za pět minut u Tesca, říká slogan na fotce bilboardu. Je to fake, hájí se firma

11. červenec 2017 četba na 2 minuty
Za pět minut u Tesca, hlásá koláž, která koluje po sociálních sítích

Za pět minut u Tesca, hlásá koláž, která koluje po sociálních sítích

Foto: Repro Facebook

Případ dvou dívek, které se bavily vlastní divokou nevázanou jízdou a její průběh vysílaly "živě" až do tragické nehody, vyvolal velký ohlas v Česku i v zahraničí. Stal se také terčem tvůrce internetových koláží.  

Na sociálních sítích koluje snímek, který vypadá, jakoby zachycoval vizuál dlouhodobé kampaně pojišťovny Kooperativa. Ta standardně využívá různé nápadité slogany zveřejňované na silničních a dálničních mostech. V tomto případě ale slogan zní "Za pět minut u Tesca", což byla jedna z posledních slov dívek, jejichž jízda, živě přenášená na Facebook, skončila minulý týden u Obrnic na Mostecku smrtí řidičky. "Je to fake," hájí se firma.

FOTOGALERIE

Za pět minut u Tesca, hlásá koláž, která koluje po sociálních sítích Originální snímek kampaně, z něhož byla koláž vyrobena

"Cílem našich sloganů je vtipně na nebezpečné situace upozorňovat a ne parazitovat na něčím neštěstí. Všechny slogany prezentujeme na Facebooku, takže je celkem jednoduché si fotku stáhnout a upravit. Na druhé straně si také každý hned může ověřit, jestli jde o naši kampaň, nebo nepovedený padělek," uvedl pro Dotyk.cz mluvčí Kooperativy Milan Káňa, který redakci zaslal i reálnou fotografii kampaně, která se stala předlohou pro koláž. Fotografie zachycuje most nedaleko Frýdlantu, reálný slogan zní: "Čím dražší auto, tím lacinější triky."

Pod koláží, spojující kampaň Kooperativy s aktuální fatální nehodou obou dívek, je podepsán server Rouming.cz, jehož vlastníkem a provozovatelem je programátor Tipsportu Roman Mudra alias Roumen (Rouming je jeho soukromou aktivitou). Mudra je v IT komunitě poměrně známou osobností, a to právě díky kontroverzním kolážím, které zveřejňuje jak na Roumingu, tak na jeho "drsnější odnoži", pojmenované jako Roumenovo maso.

Mluvčí Tipsportu Václav Sochor pro Dotyk.cz uvedl, že Tipsport o daném vizuálu nic neví, ať už za ním stojí kdokoli. Mudra zatím na zprostředkovaný písemný dotaz Dotyku, zda jej vytvořil on, nereagoval.

Video zachycující tragickou nehodu obou dívek má nicméně skutečně posloužit podobnému účelu jako kampaně Kooperativy, tedy stát se součástí dopravní osvěty. Podle Jana Pechouta z regionální pobočky Besipu má jeho sestřih sloužit při akci určené mladým řidičům s názvem Safety Road, které se každoročně účastní v Ústeckém kraji téměř dva tisíce středoškoláků. Na této akci zástupci Besipu obvykle rozebírají konkrétní dopravní nehodu mladých řidičů, kterou někdo nepřežil, včetně ukázek dokumentace.