Americký operátor Verizon v pondělí oznámil, že za 4,83 miliardy dolarů kupuje hlavní pilíře tamního giganta na poli internetového vyhledávání - společnosti Yahoo!. Ta byla pro vůbec první generaci uživatelů internetu vstupní branou do celosvětové sítě, její pozice ale v posledních mnoha letech oslabuje díky nástupu sociálních sítí v čele s Facebookem a také šikovnosti Googlu, který se dokázal lépe vypořádat s prodejem reklamy.

Verizon se obchodem dostane k járovému byznysu Yahoo!, tedy k on-line vyhledávači, elektronické poště či on-line komunikační platformě. Naproti tomu duševní vlastnictví firmy nebo její hodnotné podíly v Alibaba Group Holding či Yahoo! Japan by měly být prodány samostatně.

Naděje jménem Mayerová

Yahoo! přitom měla spasit naděje v podobě mladé manažerky MarissyMayerové. Ta před necelými čtyřmi lety strhla v Silicon Valley doslova poprask, když tato ambiciózní počítačová expertka se zkušenostmi z Googlu stanula v létě 2012 v čele problémové firmy s hodnotou několika desítek miliard dolarů.

Rozruch způsobila tím, že byla krásná a mladá. A také žena. Tyto tři atributy rozhodně nepatří k základním charakteristikám dravých CEO v kalifornské technologické líhni.

Firma, která v devadesátých letech udávala trendy v online vyhledávání, tak trochu zaspala dobu.

Měla za cíl jediné – přeměnit americký vyhledávač Yahoo! a nasměrovat ho k vyšším příjmům, které mu začínali osekávat giganti právě jako Google nebo Facebook.

Strategie Mayerové, jak obrátit Yahoo! na opět svěží a dravou společnost, se skládala ze čtyř pilířů – mobilní služby, foto, video a samozřejmě nesměly chybět ani sociální sítě.

Výsledek? Firma vykázala za celý loňský rok celkové tržby bezmála pěti miliard dolarů, provozní zisk pak činil 952 milionů dolarů, což je meziroční pokles o 30 procent a Yahoo! tak vykázalo ztrátu přesahující čtyři miliardy dolarů, hlavně díky nepovedeným investicím.

Kvůli tomu šéfka sáhla k radikálnímu kroku, který spočívá v propuštění 15 procent zaměstnanců a také uzavření pěti poboček (Dubaj, Mexiko City, Buenos Aires, Madrid a Milán).

„Naše vize Yahoo! se nemění," stála si Mayerová sveřepě za svým po zveřejnění výsledků za loňský rok letos v únoru.

Daleko za Googlem

Za současné problémy Yahoo! mohou dva faktory. Jedním z nich je inzerce. „Životně důležitou krev – příjmy z online reklamy – jí vysávají Google a Facebook," uvedl na jaře server USAToday.com.

Yahoo! i pro letošek počítá s propadem příjmů o 12 procent meziročně.

Firma, která v devadesátých letech udávala trendy v online vyhledávání, tak trochu zaspala dobu. Její konkurent Google se dokázal lépe vyznat v potřebách uživatelů internetu, a i když se mu třeba sázka na sociální sítě také nevyplatila (zmiňme podle mnohých v podstatě mrtvý Google+), dokázal si jejich pozornost udržet nejen dalšími službami (jako jsou mapy, e-mail, cloudové úložiště apod.), ale také hardwarem (co na tom, že Google Glass nepřinesly kýžený komerční úspěch, mluvilo a mluví se o nich stále).

A ruku na srdce, když se řekne Yahoo!, kdo si vzpomene na jen jediný produkt (snad tedy kromě vyhledávače), za kterým tato kalifornská firma stojí?

Zatracené Tumblr

Na jednu službu byste si ale mohli přeci jen vzpomenout. Jde o blogovací sociální síť Tumblr, která je vlastně druhým faktorem současných problémů.

Za tu Yahoo! utratilo v roce 2012 více než tři miliardy dolarů. Jediné, co s ní udělalo, že síti změnilo logo, přilákalo na ni několik známých osobností a novinářů, ale nikdy ji nedokázalo proměnit ve vydělávající stroj.

Nakonec zejména kvůli ní muselo Yahoo! na konci minulého roku odepsat 4,46 miliardy dolarů, což firmu za celý loňský rok poslalo do celkové ztráty.

Nespokojení investoři

Není proto divu, že investorům postupně docházela trpělivost. „Zloba" se dá pochopit. Hodnota akcií v posledním roce ztratila více než 30 procent.

Nenávratně pryč jsou tak doby, kdy jedna akcie Yahoo! stála až 150 dolarů (ale nutno podotknout, že při nástupu Mayerové do funkce už byla jejich hodnota poloviční). Navíc příjmy z inzerce stabilně klesají.

Není proto divu, že investorům postupně docházela trpělivost

Jeden z nejaktivnějších akcionářů, fond StarBoard Value, proto už v lednu zaslal představenstvu firmy dopis, v němž psal, že management neuspěl ve snaze přeměnit firmu a fond v něj ztratil veškerou důvěru. Šéf fondu Jeffrey Smith také už v březnu uvedl, že už jej kontaktovalo několik potenciálních kupců. Dnes je jasné, že vyhrál americký operátor. I když další prodeje částí Yahoo! ještě mohou přijít.

Záporná hodnota

„Realitou je, že tato firma udělá nejlépe, když bude prodána a přemění se na neveřejnou," uvedl tehdy pro americkou televizi CNBC analytik technologických firem z BGC Partners Colin Gillis. Podle něj má hlavní byznys Yahoo!, tedy vyhledávací služby a s nimi spojené příjmy z reklamy, hodnotu 6 až 8 miliard dolarů.

A Huffington Post šel ještě dále. Podle něj k nejhodnotnějším aktivům Yahoo! patří podíl v Alibabě (32,6 miliardy dolarů) a v divizi Yahoo Japan (8,7 miliardy dolarů). Ty ale nejsou předmětem ohlášené transakce Verizonu.

Další jednotky miliard dolarů má Yahoo! na účtu a zhruba miliardu dluží.

Ve výsledku všechna aktiva Yahoo! měla na konci loňského roku hodnotu 46,7 miliardy dolarů. V té době měla firma tržní kapitalizaci něco kolem 33 miliard dolarů (nyní je na 27 miliardách). „V překladu" to znamená, že firma nemá v současné době pro investory na burze ani takovou hodnotu, jakou mají její aktiva.

Zřejmě tedy opravdu vhodný čas na nákup, pokud věříte, že Yahoo! se z mapy technologických obrů jen tak nevytratí.

Třeba jako šéf AOL Tim Armstrong. Podle něj je Yahoo! i Twitter přes záplavu negativních titulků stále v silné pozici. „Tyto firmy jsou velmi, velmi kreativní a velmi, velmi dynamické," uvedl pro CNBC. Mohou tak brzy opět překvapit.

Šance pro Verizon

I přes mnohé "chmurné" analýzy ale má akvizice Yahoo! pro operátora Verizon smysl. "Verizon čelí saturaci na trhu a omezenými vyhlídkami růstu ve svém tradičním byznysu," upozorňuje server Quartz.com. "Nákup Yahoo!, který následuje po loňské akvizici firmy AOL, je tak dalším důkazem, že v online obsahu a reklamě hlavní cestu, jak zvýšit růst," dodává.

"Yahoo! nám dodalo váhu a to je pro nás zásadní. Jdeme od milionů uživatelů k miliardám. Chceme být konkurenční a je to prostor, který musíme mít, takže jsme potěšeni, kde dnes jsme," uvedla hned po oznámení akvizice prezidentka Verizonu pro produktovou inovaci Marni Waldenová. Potvrdila tak, že se Verizon mění z pouhého operátora spíše na mediální skupinu.

I přes mnohé "chmurné" analýzy ale má akvizice Yahoo! pro operátora Verizon smysl.

Uvidíme, co nyní bude s ambiciózní šéfkou Mayerovou, jejíž dny jsou v Yahoo! zřejmě sečteny. Skomírat ale rozhodně nebude. Transakce ji má zajistit zlatý padák v podobě tří ročních platů a také akcie firmy, což dohromady tvoří více než 37 milionů dolarů, v přepočtu téměř miliardu korun. V podstatě by tak do konce života už nemusela nic dělat, což ale u tak dravé manažerky rozhodně neočekáváme.