Ani letos si vývojáři aplikací pro iPhony a iPady neodpočinou. Apple totiž pro ně připravil celou řadu novinek, které budou muset na prázdninové dovolené prostudovat. Pokud tedy na dovolenou budou mít vůbec čas.

Na každoroční vývojářské seanci „jablíčkářů" WWDC totiž Tim Cook a jeho tým představili jak nový operační systém jak pro mobilní zařízení, tak pro počítače Mac. Zatímco ten mobilní se jmenuje celkem obyčejně iOS 9, ten počítačový si budou moci nainstalovat na podzim všichni majitelé Macbooků s názvem El Capitan.

Klíčová novinka

Velké akce Applu jsou pověstné tím, že na nich šéf firmy vždycky představí nějakou novinku, která by pak měla diktovat trendy na celé scéně. A ani červnové WWDC minulý týden nebylo výjimkou. Návštěvníci v sále, ale i fanoušci přilepení na živý stream, vyslechli během dvouhodinové prezentace plno informací. Teď už všichni vědí, že se z AppStore stáhlo už 100 miliard aplikací a vývojářům za ně přeposlal Apple 30 miliard dolarů. Samozřejmě poté, co si „odloupl" svou provizi. Zásadní ale mělo být to, co se objeví po větě „...and one more thing". Po té se totiž před pár lety zjevil na pozadí za Stevem Jobsem iPhone nebo iPad. Cook si zatím užil jen představení chytrých hodinek Apple Watch.

Za hodně peněz hodně muziky

Letos vsadil Tim Cook na hudbu, respektive na Apple Music. Apple totiž v hudbě trochu zaspal. Jeho iTunes, které poprvé spatřily světlo světa v roce 2001, zařídily v podstatě digitální revoluci v hudebním světě. Dva roky po svém startu umožnily nákup jednotlivých songů a postupně se staly největším prodejcem hudby na světě. Hudební přehrávač iPod propojený s iTunes odstartoval druhou hvězdnou epochu Steva Jobse v Applu (a minimálně ve Spojených státech se stal synonymem pro mp3 přehrávač).

Nakupování písniček po jedné a rovnou do přehrávače propagovali i hvězdní U2. Všechno šlapalo. Pak se ale něco stalo. Najednou se tahounem nové digitální generace staly projekty jako švédský startup Spotify nebo francouzský Deezer. On-line rádia v iTunes najednou nestačila, přišel streaming a stahování hudby už přestalo být sexy. A už loni (ve 3. čtvrtletí) vydělalo Spotify v Evropě víc než iTunes.

Proměna z Beats na Apple Music

Apple si už pod vedením Tima Cooka loni koupil za tři miliardy dolarů výrobce designových sluchátek Beats, a to včetně jejich rozjíždějící se stejnojmenné streamovací služby. Ta se teď proměnila v Apple Music a celosvětové internetové rádio Beats 1, které budou plnit muzikanti i profesionálové z jiných rádií. A kvůli Apple Music musel udělat Apple ještě jeden zásadní zásah do svého obchodního modelu.

Aby si Cook pojistil rozšíření placené služby, změní také dosavadní strategii a zruší tradiční uzavřenost Applu. Apple Music tak bude ještě letos dostupné i pro majitele telefonů a tabletů s Androidem nebo s Windows. Apple nabídne od konce června Apple Music ve stovce zemí, dá se tak předpokládat, že se dočkají i Češi. Pokud se nic nestane s kurzem dolaru, měla by se měsíční cena pohybovat kolem 250 korun.

V USA je nastavena základní cena na 9,99 dolarů měsíčně, resp. 14,99 USD – rodinné předplatné pro maximálně 6 osob. Konkurence ze Švédska už ale trh učí na šest eur, tedy skoro o stokorunu méně. A další ze „streamařů" Deezer se navíc dohodl s T-Mobilem, kde je k dispozici za 125 korun.

Nejen stream

Apple Music ale není jen klasická streamovací aplikace. Půjde o celý komplex aplikací, které umožní nejen posluchačům bližší kontakt s interprety, ale i muzikantům nové možnosti, jak propagovat svou hudbu. K tomu spouští novou sociální síť Connect pro umělce a jejich fanoušky. Podobně jako jiné hudební služby – Spotify, Tidal a další bude i Apple Music nabízet různorodé playlisty. Ať už třeba se zaměřením na novinky a nové interprety, nebo různě tříděná alba.

Dokáže ale zastat i roli hudebního moderátora pro přehrávání hudby na pozadí nějaké akce nebo třeba při párty. Apple chce také svým fanouškům nabídnout hudební stanice, pro něž budou skladby ručně vybírat sami umělci. A ti budou vybírat skladby i do žánrově zaměřených stanic v rámci služby Apple Music Radio. Jestli tím ale osloví uživatele, ukážou až prázdniny.

Zaspal nejen Apple

Že Apple trochu zaspal a teď narychlo dohání zameškaných pár let, kdy se věnoval spíš rozvoji ekosystému kolem svých nových zařízení, dokazují i informace, které prosakují od velkých vydavatelství. Apple má totiž tlačit na labely, aby donutily Spotify (a nejen jej) k tomu, aby přestal nabízet streaming zadarmo, respektive jen za reklamu po přehrání několika písniček. Apple Music je zpoplatněna necelými deseti dolary měsíčně, což byla pro některá vydavatelství hraniční suma „přes niž nejel vlak".

Kdo se ale mezi oběma stranami motá jako cirkusový medvěd, jsou hudební studia. Ta totiž na rozdíl od vydavatelů knih nezachytila nástup digitální distribuce a proslula úpěnlivým lpěním na ochraně autorských práv, která nakonec brzdila rozjezd celého byznysu. Muselo zkrachovat hodně ambiciózních služeb, a to třeba i v Česku, kde kvůli komplikacím s labely skončil projekt iLegálně. Musel se globálně proslavit Kim Dotcom, jehož úložišti Megaupload dokonce nazpívaly celebrity reklamní song.

Cesta ven

Streaming se na jedné straně ukazuje jako cesta ze začarovaného kruhu hudebního průmyslu. Ale jako každý historický milník má své trable. Spotify ale naráží u nezávislých umělců, kteří nejsou spokojeni s penězi, které dostávají za přehrávání svých písniček. Kvůli výplatní politice už své písničky ze serveru stáhl třeba Thom York z Radiohead. Šanci vytušili i samotní umělci ze světa pop music, kteří se shromáždili kolem serveru Tidal. Zatím ale výsledky serveru s nekomprimovanou hudbou ve vysoké kvalitě žádné převratné výsledky nemá. A je také třeba myslet na to, že to, co se děje nyní na poli trhu s hudbou, bude dost možná brzy následovat na poli filmovém a televizním.