Podle japonské firmy půjde část investice na masovou výrobu nových automobilů, které se následně stanou součástí flotily Uberu. Obě společnosti se vynaloženými prostředky snaží držet krok s konkurencí na trhu samořízených vozidel.

Hodnota Uberu díky investici vzrostla i přes prohlubující se ztráty na zhruba 72 miliard dolarů, tedy více než 1,5 bilionu korun. To je o 15 procent více než při první investici přibližně před třemi měsíci. Podle BBC se tak cena společnosti vyšplhala zpět na hodnotu z února letošního roku.

Podle společného tiskového prohlášení obou společností nasadí autonomní technologii do nových vozů Toyota vyrobených speciálně pro tento účel. Vycházet budou z modelu Sienna Minivan a pilotní testy by měly začít v roce 2021.

Vývoj zpomalila nehoda

„Tato dohoda a investice pro nás představuje důležitý milník v rozšíření aktivit společnosti. Chceme najít cestu k bezpečnému rozvoji přepravních služeb.“ uvedl pro BBC víceprezident společnosti Toyota Shigeki Tomoyama.

Toyota a Uber v současné době nedokáží konkurovat úrovni vývoje autonomních vozidel, jako je napříhlad technologie Waymo společnosti Alphabet, pod kterou spadá například softwérový gigant Google.

Příčinou úpadku ve vývoji byl mimo jiné i incident, při němž samořízené SUV společnosti Uber ve městě Tempe v Arizoně způsobilo nehodu, při které zemřel člověk. Od té doby přepravní společnost stáhla autonomní vozidla z provozu a ukončila veškeré aktivity v Arizoně.

Toyota přinese odborný pohled

„Problémové pokusy Uberu o samořízené vozy potřebují podporu zvenčí. Právě tu může v rámci dohody Toyota nabídnout, navíc i pro ni je to obrovská příležitost,“ myslí si odborník na technologie z BBC Dave Lee.

„Uber podle dostupných informací investoval do vývoje okolo jednoho až dvou milionů dolarů (21-42 milionů korun) každý den. Výsledky přitom nebyly dobré - jedna smrtelná nehoda, jeden velice nákladný soudní spor a minimální pokrok ve srovnání s lídrem v této oblasti, společností Waymo,“ popisuje.

Rozdělení nákladů může přinést Uberu větší zájem investorů. Pozitivní vliv mělo ohlášení dohody i na akcie Toyoty. Řada analytiků odhaduje, že po rozšíření přepravních služeb za využití autonomních vozidel dojde k výraznému poklesu vlastněných osobních automobilů. Toyota si tak podle Leeho díky spolupráci s Uberem zajistila možná toho největšího odběratele.

Uber rozšiřuje nabídku

Rozšíření spolupráce s Toyotou není jediným podobným projektem Uberu, který již v minulosti uzavřel dohodu také s automobilkou Daimler. Součástní flotily Uberu by tak v budoucnosti mohly být vozy obou výrobců.

Zástupci přepravní společnosti v pondělí oznámili, že se hodlají více koncentrovat na sektor elektrických koloběžek a kol, a to i za cenu krátkodobého poklesu tržeb. I přesto, že zisky společnosti z přepravních služeb stoupají, výdaje na expanzi do nových oblastí, jako je sdílení jízdních kol či rozvoz potravin, zavinily výrazné ztráty.