"ČPTV poprvééé" se jmenuje video, jehož prostřednictvím Česká pošta oznámila koncem minulého týdne vznik vlastního kanálu na YouTube. Podle oficiální tiskové zprávy České pošty získají divácí v jednotlivých dílech pořadu "zábavnou a neotřelou formou informace o novinkách připravovaných Českou poštou. Dozví se rady, jak si usnadnit využívání produktů a služeb, nebo se podívají do zákulisí poštovního provozu. Nebudou chybět ani soutěže o atraktivní ceny".

V úvodním videu vystupuje kromě moderátora ve žluté paruce také generální ředitel České pošty Martin Elkán. Ten v rádoby humorně vedeném rozhovoru objasňuje, že Česká pošta vnímá vlastní Youtube kanál jako cestu k moderní komunikaci a že chce, aby lidé vnímali Českou poštu jinak. Mezi videi, která by se měla na tomto kanálu objevovat, budou podle jeho slov různé tipy a rady, jak Českou poštu nejlépe využít.

Zdroj: Youtube

Novému kanálu pak generální ředitel České pošty popřál, aby se divákům líbil. Tohle přání asi úplně nevyšlo podle jeho představ.

"Řekl bych vám vtip o České poště, ale nevím, jestli vám dojde," stojí zatím v nejpozitivněji hodnocené reakci, která se pod videem objevila. Ani další komentáře si nebraly servítky, ať už šlo o hodnocení kvality daného videa, nebo České pošty samotné.

"Tak hned zkraje vám doporučuju vyhodit toho, kdo udělal to video. To, že na první pohled používá preset efekty ze Sony Vegas Pro, je v pohodě, ale to, že neví, jak ten program používat dále a nevypne takzvané Chytré prokládání, které při jakémkoliv pohybu způsobuje duchování obrazu, to je opravdu vážné. O kvalitě samotného videa ani nemluvě," stojí v jednom z komentářů.

"Vážený pane řediteli, chcete komunikaci, tak si tedy čtěte. Všichni komentující mají pravdu, zrovna včera jsem poštu definoval kamarádům jako instituci z 19. století. Vždy koukám, kde maj vedle pošty stáje, jak za časů Pony Expressu (ale tam byl důraz na kvalitu produktu). Takže pane řediteli, je jasné, že jako spousta nejvyšších máte marketingový rozpočet, který musíte uvalit, a nová média jsou jasná volba. Bohužel nejtrapnější je když se snaží top manažer dělat ´čurynu´. Takže radši poradce využijte k tomu abyste dělali core business a ne oxymorony jako prodej denního tisku na pobočkách, které chcete mít otevřené pouze třikrát týdně... A to, že u nás už přes rok ´z technických důvodů nedoručujeme balíky´ třeba i ty do ruky, to je fakt výsměch a pokaždé zkřivím obličej, když jedu za modrou dodávkou ´dnes podáte, zítra doručíme´. Takže - core business a kvalita služeb. Youtube fakt nepomůže," uvádí další diskusní příspěvek.

"Poradil bych vám tohle: zvyšte ceny služeb alespoň o 50 procent, zaplaťte dobře své zaměstnance, přestaňte je přetěžovat a hlavně si podržte kvalitní lidi. Zlepšete kvalitu poštovních a doručovacích služeb a přestaňte na pobočkách prodávat nesmysly jako jsou stírací losy, časopisy a Bůh ví, co ještě. Zkrátka, začněte už konečně dělat to, co dělat máte, a přestaňte vymýšlet p*čoviny," píše se v další reakci.

"Marketingová škola Dominika Haška," shrnuje vše lakonicky jiný komentář. Z dvaadevadesáti komentářů pod videem zkrátka nevyznívá pozitivně ani jeden.

Není to v letošním roce poprvé, co nějaká firma zkusila zaujmout internetovou veřejnost aktivitou, která se obrátila úplně proti ní. Z podniků, v nichž má podobně jako v případě České pošty rozhodující majetkový podíl český stát, se to letos povedlo Skupině ČEZ s její nabídkou stáže pro finalistky soutěže Maturantka roku: stáž v jaderné elektrárně Temelín měla získat ta dívka, která získá na facebookových stránkách elektrárny nejvíc lajků pod svou fotku v plavkách. Tato soutěž vyvolala tak silnou nesouhlasnou reakci uživatelů Facebooku, že ji musel ČEZ zrušit - ještě předtím ale o akci napsala řada světových médií, která upozorňovala na zjevný sexismus v akci obsažený.

S bouřlivou negativní odezvou se letos v březnu setkala i facebooková soutěž Mlékárny Kunín o nejlepší básničku, na kterou zaútočili příznivci veganského způsobu života. Největší počet lajků (v řádu tisíců) získal téměř okamžitě po svém vystavení příspěvek internetové uživatelky Moni Urbanové: "Kráva mléko nedává, lidé jí ho berou. To, že tele volá mámu, na to všichni se...u. Až produkce mléka klesne, kráva na jatka se vezme. Takhle funguje mléčný průmysl a vaše básničky jsou nesmysl. Ámen, končím." A stejně jako v případě České pošty i ČEZ negativní komentáře zcela jednoznačně převládly a dominovaly celé diskusi.

V uplynulých dnech čelila záplavě kritických komentářů také česká firma Aurosa, která se rozhodla prodávat v Londýně stejnojmenné pivo, určené ženám (a prodávané v třetinkové růžovobělavé designové lahvi). Britské pivařky značku na Twitteru okamžitě odsoudily, protože se jich dotklo, že se je podle jejich názoru někdo snaží přesvědčit, že by měly pít právě toto pivo, jakoby nemohly pít normální.

Výše zmíněný Dominik Hašek, bývalý hokejový brankář a současný majitel firmy Smarty, se také zapsal do dějin české reklamy nepovedenými facebookovými marketingovými kampaněmi. Zvlášť bizarně a ne právě vkusně mezi nimi vyzněla ta, v níž připomněl památku zesnulé hokejové legendy Augustina Bubníka tím, že na Facebook vystavil fotografii párku s hořčicí umístěného na noviny s Bubníkovým nekrologem.

Zásadním problémem podobných marketingových aktivit bývá to, že se snaží vybudovat se zákazníkem osobní vztah, aniž by vzaly v potaz jeho skutečné preference a skutečný postoj, který k dané firmě či k jejím produktům má. Snahu o "zábavnou komunikaci" pak daleko snáz vezme jako výsměch a podceňování jeho názoru. A jeho reakce tomu odpovídá.