Zařízení Mojio o velikosti o něco větší krabičky od sirek propojí vaše auto a mobil v dokonalou symbiózu. Mobil vám díky tomu oznámí, kdy jít na technickou, že moc šlapete na plyn nebo že vám vůz odtahují. Chytrá auta byla jedním z hlavních témat letošního světového kongresu mobilních technologií Mobile World Congress v Barceloně. Svoji českou stopu prostřednictvím Mojia tam v této oblasti zanechal právě i tuzemský T-Mobile v rámci strategie mateřské skupiny Deutsche Telekom v oblasti internetu věcí.

Zařízení je velmi jednoduché, jde o krabičku – port, který se připojuje k diagnostice vozu (tzv. konektor pro On-board-diagnostics – OBD). Jeho hardwarovou část dodává operátorovi kanadská společnost Mojio, kterou si skupina Deutsche Telekom zvolila jako partnera. „Platforma Mojio je hardwarové řešení, které funguje v mnohých OBD zařízeních certifikovaných pro Mojio. To umožňuje poskytování služeb Connected Cars pro většinu značek aut prodávaných v Evropě," říká šéf kanadské firmy Kenny Hawk.

Diagnostický port

Aby Mojio mohlo začít data svému uživateli posílat, musí být vybaveno OBD konektorem. Nicméně všechny vozy vyrobené minimálně od roku 2001 již tento port obsahují. Zařízení Mojio bude zároveň vybaveno SIM kartou, takže zjištěná data pošle na zabezpečené cloudové úložiště.

„Odtud se uživatel prostřednictvím aplikací dozví třeba údaje o spotřebě, stylu jízdy, nebo i o tom, že auto se dalo nenadále do pohybu," říká Otakar Mráz, který má na starosti v českém T-Mobile inovace. Chytré zařízení dá svému uživateli také třeba údaje o stavu provozních kapalin, chybová hlášení v případě poruch nebo ho pošle včas na technickou kontrolu. „Nebude problém vést knihu jízd, takže by mohl pomoci i firmám s velkou vozovou flotilou," naznačuje možnosti Mráz.

Módní posílání dat

Podle jeho slov bylo Česko vybráno jako pilotní země projektu pro celou Evropu. „V Americe již podobná zařízení fungují zhruba dva roky, ale v Evropě jsme jedni z prvních," dodává. Nicméně Mojio není jediné, podobnou cestou chtějí jít i sami výrobci aut, což někteří z nich předváděli i v Barceloně. Ford zde odhalil inteligentní smart systém Sync 3 ve svém Kuga. Krabičku podobnou Mojiu ukázal i Samsung, který ale chce cílit v první řadě na americký trh. A bezdrátové propojení smartphonu a auta MirrorLink představila na MWC i Škoda Auto. Ta mimochodem již pár let nabízí uživatelům systém SmartGate, který posílal uživateli do chytrého telefonu data o vozidle.

Každé auto je jiné

Mojio je díky OBD portu unifikované pro všechny vozy, nicméně co značka a typ vozu, to jiná data. „Bohužel neplatí, že auta od jedné značky komunikují stejně, liší se to i v modelových řadách. Takže například Renault Clio vám dá jiná data než Renault Mégane," popisuje náročnost vývoje Mráz. Tento rok se proto chtějí zaměřit především na nejpoužívanější auta v Česku – škodovky a volkswageny.

Zároveň chce operátor použít otevřené prostředí (tzv. API, pozn. red.) pro vývojáře, kteří by mohli vyvíjet aplikace pro zpracování dat, která o sobě auta prozradí. Aplikace mohou vozidlo navigovat, pomoci najít volné i neplacené parkoviště, řeší i základní zabezpečení – upozorní uživatele, pokud je zaparkovaný vůz poškozen.