Naren Shaam, zakladatel berlínského startupu Omio, po absolvování na Harvardu chtěl poznat Evropu a vydal se proto na road trip starým kontinentem. Myšlenka sjednocení všech evropských přepravců na jedné stránce byla odvážná ale zdaleka ne nemožná.

Kdy a jak se zrodila myšlenka založit cestovní platformu Omio (dříve GoEuro)?
V létě 2010 jsem během 4 měsíců procestovaI 14 evropských zemí. Byla to úžasná zkušenost ale plánováním dopravy z místa na místo jsem strávil rozhodně víc času než bych si přál. Problém je, že ne všichni železniční a autobusoví dopravci jsou v jednotlivých evropských zemích sdruženi a nabízeni na jedné platformě. Každá země má nejen rozdílný způsob zobrazování informací o odjezdech vlaků a autobusů, ale i způsob rezervace jízdenek. Pokud tedy neznáte jméno konkrétního železničního přepravce v dané zemi, může být cestování napříč Evropou poměrně náročné. Síť pozemní přepravy, ať už autobusové či železniční, je v Evropě fenomenálně rozvinutá. Ale přístup k informacím a jejich distribuce není jednotná. To je problém, který se snažím vyřešit.

Bylo těžké přesvědčit investory, aby váš nápad podpořili?
Přesvědčit investory, aby vložit kapitál do vaší společnosti je vždy obtížné. Nám se to však podařilo. Například v posledním kole financování v říjnu 2016, které bylo mimochodem jedno z největších v Evropě za rok 2016, nám důvěru projevily velmi zkušené investiční firmy Silver Lake Kraftwerk a Kleiner Perkins Caufield & Byers.

Máte nějaké připomínky, pokud jde o cestování v České republice?
Českou republikou cestuji rád. Párkrát jsem jel Pendolinem z Prahy do Ostravy, mám totiž přátele na Moravě. Dopravní infrastruktura ve vaší zemi je velmi dobře rozvinutá. V minulosti bylo na trhu autobusové a železniční dopravy pouze pár velkých hráčů. Dnes díky přibývající konkurenci, jak tuzemské, jako třeba železniční přepravci RegioJet a LeoExpress, tak i vstupu zahraničních společností, v poslední době to byly například německé autobusy Flixbus, však začíná být situace zajímavější.
Z pohledu českého spotřebitele je tedy důležité, aby byl přístup k informacím o dopravě a spojích nekomplikovaný a uživatel mohl porovnat ceny různých dopravců na jedné trase a rezervovat jízdenky snadno a rychle. To se snažíme docílit s naší aplikací

Ve kterých zemích je dnes vaše služba k dispozici a kde bude k dispozici v budoucnu?
Omio je v současnosti dostupné ve 12 zemích Evropy (Velká Británie, Německo, Francie, Španělsko, Lucembursko, Belgii, Holandsku, Švýcarsku, Rakousku, Polsku, Itálii a České republika), a uživatelům nabízíme informace od více než 500 železničních a autobusových dopravců a všech leteckých společností. Tím umožňujeme dopravcům oslovit nové zákazníky v ostatních evropských zemích a po celém světě.

Jak jste přišel na to, že právě Evropa a evropané potřebují multifunkční cestovní platformu?
S rozvojem technologií dochází například ke zkvalitňování a zrychlování železniční dopravy a na mnoha evropských trasách se cestující přepraví rychleji a často i levněji díky rychlovlakům po železnici. Pokud však běžný turista z České republiky nebo jiné země nemá hlubší znalosti o konkrétních dopravcích v ostatních zemích, pravděpodobně toto nezjistí. Nebo pokud chcete strávit dovolenou například v Itálii, navštívit více míst, nespoléhat se na cestovku, a projet místa, která vás zajímají po vlastní ose a ve vlastním tempu, bez znalosti jazyka a lokálních autobusových přepravců to půjde těžko. A právě těmto spotřebitelům nabízíme jednoduchý a transparentní produkt pokrývající celý kontinent.

V oblasti poskytování služeb souvisejících s cestováním funguje poměrně silná konkurence. Nemáte z ní strach?
Jsme největší platforma věnovaná sjednocené pozemní a letecké dopravě v Evropě. V tuto chvíli nevím o nikom na trhu, kdo by nabízel v plném rozsahu vlaky, autobusy a lety ve 12 evropských zemích, včetně šesti největších trhů. Evropský trh je v tom smyslu pestrý a nabízí hodně prostoru pro další růst. Jen pro představu, velikost evropského trhu v našem segmentu je 150 miliard euro. Věříme, že schopnost vyhledat nejlepší nabídky cestování vlakem, busem či letecky jediným nástrojem, na jedné platformě, je naší hlavní předností a tím, co činí Omio jedinečné.

Jaké jsou vaše plány pro nadcházející roky? Jak vidíte další vývoj společnosti?
Určitě se mnou budete souhlasit, že co se týká pokrytí Evropy, je před námi ještě spousta práce. Naším cílem je propojit jakákoli dvě místa na mapě pomocí jednoho kliknutí. Po třech letech existence se nám podařilo integrovat více než 5 milionů tras ve 12 zemích pomocí 500 různých partnerů a prodat jízdenky a letenky milionům našich zákazníků z více než 100 zemí. Investice, kterou jsme na podzim 2017 získali, nám pomůže urychlit a prohloubit náš vývoj na trzích, na kterých již operujeme, například na tom českém, a také rozšířit naši působnost do nových zemí. A přesně na to se chci v nejbližší době zaměřit.

Startup Omio se rozhodl změnit název z "GoEuro" proto, že plánuje expandovat také na ostatní kontinenty a nesoustředit se jenom na dopravu v Evropě.