"Chtěla jsem, aby se ženy ani ve vysoké společnosti nestyděly dát si pivo místo šampaňského," říká pětadvacetiletá majitelka firmy Aurosa Martina Šmírová. Pivo pro ženy, které vyvolalo bouři nevole v Londýně, pro ni vaří ve Valašském pivovaru v Kozlovicích její otec.
"Zájem médií nás těší, protože i to je reklama. Chápu, že je nejvíc přitahuje negativní reakce, ale máme také řadu pozitivních ohlasů a plno online objednávek," říká mladá majitelka a také iniciátorka nové pivní značky k negativním ohlasům na britských sociálních sítích.
Londýn patří spolu s Paříží mezi první zahraniční trhy, kde se nové pivo určené na export zkouší prosadit. Zatímco v Paříži se to podle Šmírové daří, v Londýně se britské milovnice piva ozvaly, proč jim někdo vnucuje jako "jejich pití" pivo v třetinkové narůžovělé lahvi, jako kdyby nebyly schopné nebo nemohly pít pivo jako muži. Podle autorky nápadu jde ale o nedorozumění.
Pivo není růžové a neútočí na gender
"V dnešním světě vzniká určitá kontroverze týkající se genderu a toho, že bychom si měli být všichni rovni. Nic proti tomu nemám, jsem otevřená ke všemu, ale říkám si, že když jsme ženy, neměly bychom na naši ženskost zapomínat. To není nic, zač bychom se měly stydět, měly bychom za ní být rády. A pivo je skutečně i podle statistik bráno jako výrazně mužský nápoj. Proto jsem vytvořila ženské pivo. Chtěla jsem tak ukázat, že i žena si ho může dát a vypadat dobře," popisuje svůj pohled na věc Martina Šmírová a zdůrazňuje: "Naše pivo není růžové a neútočí na gender."
Zatímco muž si podle ní může dát i při slavnostní příležitosti, na recepci nebo na party pivo a působí přirozeně, u ženy v koktejlových šatech a na vysokých podpatcích se daleko častěji předpokládá, že bude pít šampaňské nebo právě nějaký koktejl. To je také většinou nápoj, který jí nabídnou. Svou třetinkovou a designově propracovanou lahví piva chtěla tedy mladá podnikatelka vytvořit produkt, který by mohl i šampaňskému konkurovat, žena jej mohla při slavnostních příležitostech pít a necítit přitom na sobě podezíravé pohledy.
"Značka se proto odvíjí od umění a prodává se v designové lahvi, která se dá po vypití piva použít i jako dekorace nebo váza. Lahev je vlastně unikátní designový produkt, proto je pivo také dražší," říká Šmírová (jedna třetinková láhev s polotmavou jedenáctkou Aurosa stojí 10 euro, tedy kolem 260 korun, pozn. aut.). Lahve majitelka nakupuje v Itálii, logo produktu navrhla její kamarádka, grafická designérka Melanie Giesinger, zbývající grafiku si vytváří sama. U další pivní edice Aurosa Gold, kterou chystá na září, by už tomu mělo být ale jinak.
"První verze Aurosy byla pro ženy, protože mi přišlo, že tu chybí pivo, které by si mohly dát bez rozpaků ve vyšší společnosti. Aurosa Gold by měla být luxusní edicí a ponese se v uměleckém duchu. Mělo by to být opravdu pivo, které z hlediska vnímání bude konkurovat šampaňskému nebo dražším vínům. Zatím v této oblasti není žádná nabídka ani pořádný výběr. Když přijdete do lepší resturace, nabídnou vám tam i stovku vín, ale pivo mají jen jedno nebo dvě," říká mladá podnikatelka.
Cesta do světa
Firma Aurosa vznikla před rokem, s jejím rozjezdem pomohl Martině Šmírové její otec Pavel Šmíra, majitel ostravské firmy Šmíra-Print a současně pivní inovátor, který začátkem nového tisíciletí zrekonstruoval v Kozlovicích na Frýdecko-Místecku bývalá hospodářská stavení a přebudoval je na nový pivovar. Ten zahájil provoz v prosinci 2008 a zákazníkům nabídl vlastní pivní značky, konkrétně světlý ležák Valašský vojvoda a tmavý Kozlovický fojt, ale také speciální sváteční pivo Kozlovjan. Na vánoce 2012 pivovar uvařil speciál Valašský vojvoda 15°. Pavel Šmíra rozjel v rámci pivovaru svou vlastní miniprodukci speciálních značek a Aurosa, uvařená pro jeho dceru, se stala jednou z nich.
Firma Aurosa vznikla v listopadu 2015 s cílem zaměřit se především na export a od letošního roku se snaží dobývat evropský trh. Kromě Londýna, kde se pivo představilo minulý týden a hned vyvolalo kontroverzi s britskými milovnicemi piva, je pivo k dostání například v Paříži. "Od března dodáváme Aurosu do pařížské restaurace Mom, kde se velmi dobře uchytila, tam žádný problém s genderem nevznikl. V Evropě máme další kontakty do Skandinávie, do Španělska a do Itálie, kam chceme proniknout, a jednáme i o možné distribuci do Ameriky a do Hongkongu," popisuje mladá manažerka. V Praze se Aurosa prodává v jejím obchodu s designem Aurosa Czech Design Shop, ale její hlavní potenciál by měl být v zahraničí.