Druhý nejhodnotnější startup na světě s valuací 46 miliard dolarů se pomalu, ale jistě, dostal do povědomí Evropanů zejména díky svým chytrým telefonům. Čínský Apple, jak se Xiaomi často přezdívá kvůli tomu, že kopíruje design produktů firmy z kalifornského Cupertina, se ale nehodlá spokojit jen se segmentem mobilních zařízení.

Investice do startupů

Naopak, v posledních letech investoval celkově do téměř šesti desítek startupů, z kterých může v budoucnu těžit. „Doposud jsme v rámci ekosystému Xiaomi investovali do 56 startupů, které vyvíjejí širokou škálu různých produktů. Většina z nich ještě nebyla zveřejněna, ale každý z nich tvoří lifestylovou kategorii, chytré domácnosti a zařízení, která už nyní prodáváme," řekl v rozhovoru pro americkou televizi CNBC šéf globálních operací Xiaomi Hugo Barra.

Růst obra

Xiaomi už nyní kromě smartphonů, tabletů nebo wifi routerů prodává i zařízení pro čištění vody nebo sluchátka, která ale nevyrábí. Všechny tyto věci dělají k němu přidružené startupy. Například v případě vodních čističek jde o mladou firmu Yunmi Technology, Xiaomi ale investovalo i třeba do výrobce domácích spotřebičů Midea. Ten podle Hugo Barry využívá čipy čínského gigantu.

Tyto investice jen podtrhují, že čínská firma je na cestě stát se elektronickým obrem, upozorňuje CNBC. „Opravdu hodně našich investic vkládáme do připojení všech věcí ve vašem životě," dodal Barra. Klíčový pro Xiaomi bude software a navazující služby, na kterých musí zapracovat, aby ze svého hardwaru dokázal vytěžit miliardy dolarů nejen jeho prodejem. Takhle to má právě Apple, který nenabízí jen „železo", ale právě celý ekosystém služeb, v kterých našel „poklad." Najde ho i Xiaomi?

Klíčové patenty

Čínský startup v tomto roce expandoval na nové trhy, jako je Brazílie nebo Indie. Domácí poptávka totiž chřadne a růst je potřeba podpořit jinými zeměmi. To největší sousto má ale Xiaomi stále před sebou. Jde o západní trhy, zejména Spojené státy, kde zatím otevřel jen online obchod s příslušenstvím. Analytici ale upozorňují, že firma v rámci zahraniční expanze musí dbát na patenty. V tom šéf globálních operací nevidí zásadní problém. „Doposud jsme si nechali zaregistrovat přes 6000 patentů. Letos až 40 procent z registrovaných patentů je zapsáno mimo Čínu, takže se na to připravujeme," řekl Barra.

Příležitost nabízí Toshiba

Xiaomi by mohlo využít i současných problémů Toshiby, tradičního japonského výrobce elektroniky pro domácnosti. Firma, jíž otřásá účetní skandál, by měla jako pokutu zaplatit v přepočtu 1,5 miliardy korun. Její výši minulý týden určila japonská komise pro cenné papíry. Reakce vedení na sebe nenechala dlouho čekat. Toshiba, která v Japonsku jako první v roce 1952 přinesla barevný televizor, dle zpráv z managementu zcela ukončí výrobu právě televizorů, stáhne se i ze segmentu bílého zboží (pračky, lednice, myčky apod.) a prodá některé zahraniční továrny, které vyrábějí počítače. Japonský konglomerát tak znatelně zeštíhlí a de facto přestane nabízet produkty koncovým spotřebitelům. Místo toho se bude soustředit na segment B2B (business to business), zejména na jadernou energetiku, tedy výstavbu atomových elektráren. A to je šance nejen pro Xiaomi.