Číňané se chtějí bavit. Zatím měli na výběr místní verzi zábavních parků – Wanda City. Nyní otevírá konkurence od Disneyho, jehož zábavní parky fungují v Americe, Japonsku a Evropě. Firma s logem myšáka Mikiho už otevřela jedno centrum v Hongkongu, ale daleko významnější je, že otevírá třikrát větší podnik ve vnitrozemské části nejlidnatější země světa a tedy i potenciálně největšího trhu. Střední třída Řiše středu se odhaduje na půl miliardy lidí.

Největší krok mimo USA

Disney vlastní v resortu 43procentní podíl, zbytek investiční skupina Shanghai Shendi Group, jež je vlastněna místní samosprávou. Generální ředitel Disney Bob Iger televizi CNBC řekl, že se jedná o největší krok pro společnost mimo území Spojených států.

Disney vlastní v resortu podíl ve výši 43 procent, zbytek investiční skupina Shanghai Shendi Group, která je vlastněna místní samosprávou.

Park otevírá pro veřejnost 16. června. Celá investice u přístavního města má hodnotu 5,5 miliardy dolarů. Jeho hlavní konkurent Dalian Wanda Group, kterou vlastní miliardář Wang Ťien-lin, přitom na konci května otevřel svůj park v městě Nan-čchang „jen" 600 km od Šanghaje. Chce přilákat 10 milionů návštěvníků ročně, obrazně řečeno každého obyvatele České republiky. V plánu má pak otevřít celkem 15 takových „měst zábavy" do čtyř let.

6 parků
Tolik zábavních míst má Disney včetně otevírané pobočky v Šanghaji. Na trhu působí od roku 1955, na Floridě otevřel v roce 1971.

1 park
Wanda City má první park v Nan-čchangu. Do čtyř let má otevřít dalších 14 po celé Číně a další tři v zahraničí.

Tygr versus smečka vlků

Ťien-linovi nechybí sebevědomí, americká konkurence mu vrásky na čele nepřidělává. Centrum zábavy v barvách hvězd a pruhů v Šanghaji je podle něj jen „tygrem" samotářem, on sám však disponuje celou „smečkou vlků". Podle miliardáře, který ve Spojených státech vlastní řetězec s kinosály, největší světový hráč v segmentu zábavních parků Disney špatně odhadl čínský trh. Poslední slovo ale bude mít – jako vždy – zákazník.

2009
V tomto roce dostala firma Walt Disney Parks and Resorts Worldwide povolení od čínské vlády postavit zábavní park v Šanghaji.

Zkušenosti hrají pro myšáka

Jak se liší oba hráči na čínském trhu? Především velikostí a zkušenostmi. Disney provozuje zábavní parky přes šedesát let. První otevřel v roce 1955 v Anaheimu v Kalifornii, druhý a největší v roce 1971 nedaleko Orlanda na Floridě. Floridský park v roce 2012 navštívilo 52 milionů lidí, což je absolutně nejvíc ze všech podobných podniků na světě. Součástí centra jsou čtyři tematické parky s 24 hotely, dvěma vodními světy a čtyřmi golfovými hřišti.

134 milionů
Tolik návštěvníků prošlo bránami všech zábavních parků Disney v roce 2014 dohromady. Zdroj: aecom.com

Větší a dražší

Co se týká posledních investic, Disney investoval do parku v Šanghaji 5,5 miliardy dolarů, Wanda Group 3,2 miliardy dolarů. Wang Ťien-lin se v květnu v čínské státní televizi podivoval, jak mohl americký konkurent utratit tolik peněz.
Přitom šanghajský resort je svou rozlohou téměř dvojnásobný. Rozprostírá se na 963 akrech (3,8 km čtverečních), Wanda má 494 akrů (2 km čtvereční). Oba investoři dostali výraznou podporu od místní samosprávy, území bylo vyčištěno pro výstavbu a byla dobudována příslušná infrastruktura, včetně metra a dálnice. Oba parky disponují asi 50 restauracemi.

Disney provozuje zábavní parky přes šedesát let. První otevřel v roce 1955 v Anaheimu v Kalifornii.

Kolik přijde lidí?

Zásadní pro další rozvoj tohoto byznysu v Číně bude návštěvnost. Analytici předpovídají pro šanghajského „micky mouse" 15 až 30 milionů lidí ročně, samotný provozovatel odmítl zveřejnit vlastní odhad. A jak bylo zmíněno, Wanda City očekává 10 milionů lidí ročně.

Zajímavé je srovnání v počtu zaměstnanců. Wanda, i když je rozlohou menší, nabrala pro provoz 20 tisíc zaměstnanců, Disney polovinu, 10 tisíc.

Analytik společnosti Jefferies John Janedis odhadl, že by návštěvnost parku v Šanghaji mohla být od druhého roku provozu okolo 18 milionů návštěvníků, což by mohlo znamenat tržby v objemu 880 milionů dolarů.

Přitom až 330 milionu lidí žije ve vzdálenosti do tří hodin jízdy vlakem nebi autem od Šanghaje, podotkla televize CNBC.

Analytici předpovídají pro šanghajského „micky mouse" 15 až 30 milionů lidí ročně, samotný provozovatel odmítl zveřejnit vlastní odhad.

Hlavní tahák

Čím hodlá Disney nalákat návštěvníky v kosmopolitní Šanghaji? Na největší pohádkový hrad, který byl společností postaven, se všemi princeznami z produkce amerického filmového a zábavního giganta. Pro větší návštěvníky bude mít – mimo jiné - i simulátory motocyklů Tron.

Wang Ťien-lin chce získat návštěvníky čínskými motivy. Exteriér parku se podobá obrovským porcelánovým šálkům s tradičními modro-bílými vzory jihozápadní provincie Ťiang-si. Má disponovat nejrychlejší a nejdelší horskou dráhou v Číně.

Je dobré připomenout, že filmové studio Disney v roce 2012 koupilo Lucasfilm a s tím se pojí také práva na postavy z filmů Star Wars a Indiana Jones. Právě postavy a motivy z těchto filmů by se měly stát i součástí tematických parků Disneye.

To nejdůležitější na konec. Cena lístků. V hollywoodské verzi zábavy bude stát lístek pro dospělého 370 juanů (56 dolarů), čínské povyražení 600 kilometrů západně vyjde na polovinu. Dospělého na 198 juanů (30 dolarů).

Žebříček nejnavštěvovanějších zábavních parků na světě

1. Walt Disney World Resort – Lake Buena Vista, Florida, USA
2. Disneyland Resort – Anaheim, Kalifornie, USA
3. Tokyo Disney Resort – Tokyo, Japonsko
4. Disneyland Paris – Marne-la-Vallée, Francie
5. Universal Studios Japan – Osaka, Japonsko
6. Universal Orlando Resort – Orlando, USA
7. Ocean Park Hong Kong – Hongkong, Čína
8. Everland – Yongin, Jižní Korea
9. Hong Kong Disneyland - Hongkong, Čína
10. Lotte World – Soul, Jižní Korea

Zdroj: uscitytraveler.com