Jedním z průkopníku online advokacie je Ondřej Preuss. Najdete ho, spolu s několika dalšími kolegy a kolegyněmi, jako službu pojmenovanou Dostupný advokát. Název zdůrazňující možná jen to, že jsou dostupní cenově, ale hlavně, dostupnost online.

Právní služby online přitom není nijak zvláštní koncept, stačí si jen představit, že doposud velmi offline (a ještě navíc cechovně založené) povolání doplní onu potřebnou online dostupnost. Zejména tam, kde jde o řadu triviálních záležitostí, se kterými se lidé potřebují obrátit na někoho právně zkušeného.

Koncept Dostupného advokáta je přitom jednoduchý. Na webu si zjistíte vše potřebné o tom, kdo služby poskytuje, konktétní osoby a jejich kvalifikaci si můžete snadno ověřit. Pokud máte některý z obvyklých často se opakujících problémů, tak se rovnou i dozvíte co přesně se od vás očekává, co pro vás udělá advokát, jak dlouho to bude trvat a kolik za to zaplatíte.

V řadě modelových situací se většina komunikace navíc velmi snadno odehraje takřka výhradně online. Od oslovení, dodání potřebných podkladů, doručení návrhů dokumentů či řešení i případné konzultace. Většinou na tohle vše bude stačit e-mail, bude-li potřeba rychlejší a osobnější kontakt, vždy lze použít telefon, ve složitějších případech osobní schůzku.

Advokáty nikdo nemá rád

Dostupný advokát začal fungovat v roce 2014 poté, co Ondřej Preuss došel k názoru, že "advokáty nikdo nemá rád" a rozhodl se to změnit.

Poskytnout právní služby online za předem jasných, zejména finančních, podmínek. Dali dohromady menší tým, postavili první verzi webu, vybrali si maskota v podobě právního superdžina a zkusili, co to udělá. Co na to vše říiká s odstupem dvou let?

Co je největší brzdou online advokacie?

Zatím stále přístup zákazníka. I když počet lidí používající internet ke spotřebě čehokoli včetně služeb raketově roste, stále mnoho lidí vnímá advokátní služby jako typicky offline záležitost.

V nadsázce někdy říkáme, že to je podobné jako když Tomáš Čupr učí Čechy, aby si objednávali jídlo domů a nestáli fronty u pokladen. Chce to svůj čas, ale ten čas nadejde.

Je pořád právda, že advokáty nikdo nemá rád?

Snad to není tak horké. My se nícméně v Dostupné advokátovi snažíme tuto nepříliš lichotivou image bourat.

Jak se na vaše aktivity dívají vaši off-line kolegové?

Jak kteří. Obecně platí, že naše generace ja na takový způsob poskytování služeb zvyklá, považuje jej za samozřejmost a vidí v tom velkou příležitost do budoucna. Měsíc co měsíc nám přicházejí nabídky na spolupráci od advokátů z celé ČR.

Na druhou stranu ale musím bohužel uvést, že jsou v advokacii i silně konzervativní tendence, které by advokáty nejraději pořád viděli jako exkluzivní uzavřený klub poskytující služby za horentní hodinové sazby. O tom, jak se budou poskytovat právní služby ale nakonec rozhodnou klienti.

Potřebuje vůbec někdo adokáty? Nestačí "si to najít v Google"?

To je skvělá otázka! Myslím, že kdybyste si udělal průzkum, určitě byste se často dozvěděl, že advokát není potřeba, že se vše dá najít na googlu nebo jinde. Tomu velmi často odpovídá rovněž přístup typického českého zákazníka. Za advokátem jde až tehdy, kdy je na světě problém. Mnoho lidí si neuvědomuje, že s radou advokáta se lze problémům celkem levně a bezbolestně vyhnout. Rovněž si málokdo uvědomuje, že u advokáta se platí především za zkušenost a odpovědnost. Pokud převádím dům, chci někoho, kdo to dělal dvacetkrát před tím. Když mám problémy v práci, chci člověka, který takový problém řešil s klientem nesčetněktrát. Tohle vše má svou cenu a klientovi ušetří mnoho probdělých nocí. Google zatím lidskou zkušenost nahradit nedokáže a chyby vzoru zadarmo po nikom neuplatníte. Zda se to v budoucnu změní, to si nejsem jist.

Dva roky od startu, co se od té doby změnilo?

Klienti si zvykají, že naše služba existuje, že jim efektivně vyřeší jejich problém nebo alespoň navede na řešení. Rozvoj je sice o něco pomalejší než jsme čekali, ale dříve nebo později se tento způsob právních služeb stane normou, o tom jsme přesvědčeni.

Mají Češi dobré právní znalosti, povědomi?

Upřímně to s právním povědomím není tak špatné, jak by si někdo mohl myslet. Problém je ale často v neochotě vyslyšet názor druhé strany nebo si alespoň představit situaci v jaké druhá strana je. To pak často vede k eskalaci konfliktu, který není nevyhnutelný. Náš business je založený na tom, že radíme, jak konfliktům přecházet a nehnat do často zbytečného a dlouhého sporu. Zatím se nám takový přístup osvědčil.

Jaké to je k advokacii přibrat internetový marketing?

Mimořádně zajímavé, ale velice težké zároveň. Pořád nejsme na "průměrných" konverzních číslech eshopu, který prodává hmotné věci. Když lidem nabídnete hmotnou věc, která se jim líbí, vědí, že za ni musí zaplatit. U služeb, tím méně rad odborníka, je ale o mnoho náročnější lidi přesvědčit, že služba má svou hodnotu a že se klientovi vyplatí, aby si ji koupil a ne jen vygooglil. Proto často čelíme různým prosbám o to, abychom "jenom" poradili nebo "jenom" posoudili, jak to s právní pozicí takového člověka vůbec je.

Jste spíše advokátní kancelář nebo e-shop?

Jsme advokátní kancelář, která je e-shopem na právní služby. Dokážeme však zajistit i velice sofistikované právní služby.
Je rozhodující dostupnost cenově nebo online?

Myslím, že obojí spolu souvisí. Objednat si službu z pohodlí domova a nemuset nikam chodit, vědět, že radu zítra máte, je obrovský benefit. Férová cena to jen umocňuje.

Udělali byste dnes něco jinak, pokud byste znovu začínali?

Určitě. Neměli jsme žádné zkušenosti z ecommerce. A tak jsme eshop stavěji jako právníci. To nám bohužel sebralo spoustu času i energie a rozvoj projektu podstatně zpomalilo. Dnes už víme, co udělat jinak a co nedělat vůbec. Stálo nás to ale dost potu i slz...

Vyzkoušeno v praxi

S Dostupným advokátem a hlavně Ondřejem Preussem jsem se setkal před několika měsíci, zajímalo mne jak fungují a jak to s "online advokacií" v Česku je pro účely konzultačního projektu.

Ve srovnání s klasickou advokacií to byl podstatný rozdíl, tam většina aktivit začíná a končí u posílání e-mailů, ale něco jako cloud, dobře zpracovaný web a pokročilější využití internetového marketingu tam nebývá běžné.

O pár měsíců později se naskytla příležitost ozkoušet jak v praxi něco takového funguje. Běžná modelová situace ukončení smluvního vztahu, kde potřebujete vše mít podložené pohledem advokáta, nějakými těmi paragrafy a jistotou, že smlouva o ukončení bude napsána správně, bude platná a jasná. Něco za co nechcete nejen utratit obvyklé vysoké sumy "za úkony", ale také tím nechcete trávit příliš času.

Celé to šlo rychle, Dostupný advokát osloven elektronicky, poté opět elektronicky popsán detailněji problém, o dva dny později domluvena schůzka s předáním písemnosti a ústním vyjasněním celého problému, která by možná nebyla zcela nutná, ale jistota je jistota.

Následně o den později už přidělený advokát zajišťuje sepsání dopisu druhé straně, její oslovení a následná komunikaci s advokátem protistrany. Ten byl dost zjevně nepříliš internetový a také místy nedostupný, celé se to nakonec protáhlo na skoro 4 týdny, kde skoro tři týdny představovala snaha dohnat advokáta protistrany.

Vše nakonec skončilo podpisem potřebných dokumentů, které jediné nakonec bylo potřeba mít na papíře a ještě s nimi zajít na ověření podpisů. Paradoxně hodina čekání na České Poště a sledování množství vytištěných polepek a zápisů do ověřovací knihy ukázaly na to, že i tady by bylo více než vhodné zavést něco podstatně jednoduššího a elektronického.

Ve výsledku to nakonec obnášelo jednu osobní schůzku, jednu návštěvu České pošty pro ověření podpisů, dva dokumenty nasdílené v cloudu a během pár hodin opřipomínkované, dokončené a připravené. Vedle toho všeho je ze i pozdější výhoda dohledatelnosti všecho v elektronické podobě, jak ve vlastním cloudu, tak v e-mailu.

Rubriku sponzoruje projekt: