Češi čím dál častěji využívají pro plánování svých dovolených mobilní telefon, vyplývá z přehledu vyhledávání technologického gigantu Google, který byl pomyslným odrazovým můstkem pro konferenci Think Travel konanou v chorvatském Dubrovníku, kde byl Dotyk BYZNYS přítomen.
Jde vcelku o logický vývoj, i když meziroční růst ve vyhledávání přes mobil byl v tuzemsku opravdu vysoký – pohyboval se na úrovni 84 procent.
„Levnější a levnější zařízení způsobují, že na internetu je čím dál více lidí," řekl na konferenci jeden z řečníků, obchodní ředitel Google pro Polsko a CEE region Artur Waliszewski. A jak říká jeho kolega Nikola Jellačič: „Smartphone je naším ovladačem."
A trend je navíc takový, že čím dál více se o cestování rozhodujeme dle aktuálních podnětů. V tom tkví i budoucnost cestovního ruchu, v kterém budou informační technologie hrát nezastupitelnou roli, shodli se účastníci konference.
Ne Chorvatsko, ale Itálie
Z přehledu vyplývá, že Češi na internetu (ať už přes počítač, či mobilní zařízení) z větší části vyhledávají zahraniční destinace. I když podíl „e-hledačů" není zatím nijak velký (57 procent vyhledávání míří na zahraniční destinace).
Pro mnohé ale může být překvapující, že Češi nejvíce vyhledávají informace o destinacích v Itálii, Německu nebo Spojených státech. Když se podíváme k našim sousedům na Slovensko, zájem Slováků míří nejvíce do Chorvatska, druhou zemí, kam nejraději cestují, je pak Česko (viz koláčové grafy).
Česko je v hledáčku
Ze statistik také vyplývá, že je v rámci CEE regionu nejžádanější destinací ze strany zahraničních turistů právě Česko. Alespoň vyhledávání informací o českých městech, památkách či ubytování plyne z 67 procent ze zahraničí. Na Slovensku je to 45 procent a Polsko je na tom s 26 procenty zcela nejhůře.
V oblasti turismu tak máme oproti sousedům náskok, Česko si totiž může z útrat cizinců-turistů vzít největší podíl, bohužel je tu ale jeden problém.
Česko = Praha
Největším problémem turistického ruchu v Česku je v současnosti to, že turisté se zdržují v podstatě jen v Praze. Regionální a místní turistika si tak nedokáže z příjmů cestovního ruchu ukrojit tolik, jako naše metropole.
Česko je v rámci CEE regionu nejžádanější destinací ze strany zahraničních turistů
„Pro zahraniční turisty, kteří jsou zvyklí jezdit dvě hodiny do práce, není problém si vyjet do Českého Krumlova. Ale přespat se vrací do Prahy," uvedla už v únorovém rozhovoru pro Dotyk BYZNYS generální ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.
Otázkou pak zůstává, jak turisty nalákat, aby se v regionech zdrželi. Příčinou může být podle světového odborníka na cestovní ruch Douga Lanskeho, který také vystoupil v Dubrovníku, že většina turistů ani neví, proč do dané destinace či na dané místo vůbec jezdí. „Často nevíme, proč někam jezdíme. Běžné je udělat si pouze fotku a jít dál," trefně poznamenal Lansky.
Často nevíme, proč někam jezdíme. Běžné je jen si udělat fotku a jít dál.
Ten také uvedl, že nechápe, proč dnes turisticky oblíbená místa získávají stále větší marketingovou podporu. „Oblíbená místa jsou přeplněná a k tomu jsou ještě marketingově podporovaná, abyste je navštěvovali. To je zvrácené. Kam ty lidi chtějí nacpat?" řečnicky se zeptal.
Expert na cestovní ruch také dodal, že marketing je v případě exponovaných míst zbytečný. Jako příklad uvedl, že pokud by došlo například k „vypnutí" webových stránek New Yorku nebo Niagarských vodopádů, žádný exodus návštěvníků by se v těchto místech jistě nekonal.
Šance tkví v onlinu
Vlády, municipality, ale i samotní soukromníci by měli dbát hlavně na propagaci méně známých regionálních míst, která v sobě skrývají nevyužitý turistický potenciál. A šance pro regionální turistiku se nyní objevuje právě díky online aplikacím.
„Každý regionální byznys už není díky internetu jen lokální, jelikož má najednou přístup k celému světu," uvedla na konferenci Think Travel Maria Foutnaová, marketingová manažerka Googlu pro Řecko, Bulharsko a adriatický region (bývalá Jugoslávie).
Jak známo, zejména mladí lidé touží poznávat něco jiného mimo mantinely zájezdů na klíč od cestovních agentur.
Neplánujte si dovolenou dlouho dopředu, prostě jeďte.
To vyplývá i ze statistik, které hovoří o tom, že největší nárůsty v online vyhledávání o cestování jsou mezi Čechy patrné v pronájmech apartmánů, bungalovů či celých domů. Tedy na místech, kde nemají zajištěnou pravidelnou stravu a servis jako v hotelu, ale vše si zařizují tzv. na vlastní pěst.
Více se také zajímají o jednotlivé vlakové, autobusové či letecké spoje a v poslední době je lákají i možnosti relaxace a aktivit v dané destinaci.
Pokud by jezdili jen se zájezdy od cestovních agentur, takovéto starosti by jistě neměli.
Neplánujte, jeďte
Problémem ale je, jak na internetu oslovit publikum. V dnešní všudypřítomnosti sociálních sítí už nestačí mít jen webovou prezentaci, s uživateli se podle odborníků musí pracovat.
„Jenom dvě procenta firem má strategii, jak správně načasovat komunikaci se svými zákazníky," uvedl Nikola Jellalič, který vidí budoucnost cestování v okamžitých podnětech, které přináší mobilní zařízení.
Jenom 2 % firem má strategii, jak správně načasovat komunikaci se svými zákazníky.
Jednoduše řečeno – žádnou cestu neplánujete, pak se podíváte na mobil, kde vás na sociální síti zaujme některý z příspěvků, a vy získáte neodolatelnou chuť se na dané místo podívat. Pomocí mobilu byste to měli zvládnout. A to je ta velká změna, kterou do cestování přináší internet a mobilní zařízení.
Rady zasvěcených v poslední době často zní podobně, jako ta od kreativního ředitele Patricka Collistera.
„Neplánujte si dovolenou dlouho dopředu, prostě jeďte," uzavřel své vystoupení na konferenci Think Travel. Trend je podle něj daný, teď se ho jen chytit.