Americká ekonomika se za několik posledních let obdivuhodně vzpamatovala. Jasným důkazem oživení jsou i prodeje mužského spodního prádla – tedy tzv. index spodního prádla.

Podle statistik tržby za slipy či boxerky od roku 2009 vzrostly o více než miliardu dolarů.

1,1 mld. USD

O tolik vzrostly v USA tržby za spodní prádlo od roku 2009 do roku 2015.

Dávají tak za pravdu oblíbené teorii bývalého šéfa americké centrální banky Fed Alana Greenspana. Tato teorie indexu mužského spodního prádla je vlastně jednoduchá.

V těžkém ekonomickém období muži více spoří. To se projevuje i na jejich spodním prádle, resp. jeho nákupech. Muži při ekonomické krizi nakupují spodní prádlo méně, cena prádla klesá a výrobcům klesají tržby. Zjednodušeně řečeno na základě výše prodejů boxerek a spol. lze vysledovat začátek ekonomického oživení.

V těžkém ekonomickém období muži více spoří. To se projevuje i na nákupech jejich spodního prádla.

Obdobný trend je například patrný i u celosvětových tržeb jednoho z největších výrobců spodního prádla firmy Hanes. (viz grafy)

Nadal zabodoval

Luxusnější značky jako třeba Calvin Klein nebo Tommy Hilfiger doplatily na posílení dolaru vůči euru a jenu, což srazilo tržby utržené od zahraničních turistů v USA. Obě značky bojují s nadbytkem zásob, což je vede k obřím slevovým akcím. Někteří výrobci ale čelí problémům navzdory rostoucímu trendu v prodejích.

Nicméně jak upozorňuje server Quartz, má to i svoji světlou stránku. Tržby za nezlevněné spodní prádlo značky Tommy Hilfiger se v Evropě během druhé půle roku 2015 zdvojnásobily.

Luxusnější značky jako třeba Calvin Klein nebo Tommy Hilfiger doplatily na posílení dolaru.

Příčina? Hlavní podíl (kromě ekonomického oživení) podle šéfa firmy Emanuela Chirica měla reklamní kampaň s tenistou Rafaelem Nadalem podpořená virálem. Videoklip získal přes 500 milionů impresí v 40 zemích.

VIDEO: Reklamní spot s Rafaelem Nadalem na spodní prádlo Tommy Hilfiger.

Zdroj: Youtube

I když prodeje mohou růst, index neodráží změny v trendech preferovaného druhu spodního prádla. Tento faktor na zahrnutí do indexu teprve čeká, až s ním přijde nějaký geniální ekonom.

Ženské prádlo naopak

Zcela opačně pak naznačuje ekonomické dění ženské indexy. Ženy na rozdíl od mužů mají naopak v průběhu ekonomické krize tendenci nakupovat nové spodní prádlo, rtěnky nebo třeba boty s vysokými podpatky.

Například podle indexu ženského spodního prádla od prosince 2007 ceny vzrostly o 32,5 procenta. Bezpečně tak překonaly celkový index spotřebitelských cen i ceny dámského oblečení, a to i přesto, že ceny zdrojů – bavlny – totiž ve stejném období klesly.

Z indexu rtěnek či indexu vysokých podpatků je také patrné, že jsou ženy ochotny utrácet více za kosmetiku či obuv. Trend nástupu „vysokých jehel" navíc nebyl podle ekonoma Trevora Davise patrný při poslední ekonomické krizi v roce 2008 a 2009, ale dokonce již ve 30. letech minulého století při Velké hospodářské krizi.