V roce 1996 byl internet ještě opravdu v plenkách a existence webové agentury byla tehdy naprosté sci-fi. I tak se ji dal postavit ale slušný základ, i když o tom její vlastníci neměli v té době vůbec tušení. Příkladem je hronovská firma Forrest Gump, které tehdy začínala jako klasická garážovka devadesátých let. Z Hronova se zprvu snažila prosadit s nabídkou multimediálních cédéček. Firmy je tehdy využívaly jako své vizitky, které se daly spustit na počítači.

Zpočátku o prezentace na CD nikdo příliš nejevil zájem. Možná je to nyní překvapivé, ale před dvaceti lety se zas tolik nepředpokládalo, že se digitální technologie přemění ze zábavy pro pár geeků na univerzitě v masovou záležitost.

Změna přišla s plošným využitím osobních počítačů, kdy se "cédéčka" začala prodávat ve velkém. Jakmile se v roce 1998 stal internet komerčně dostupným, pomalu došlo k přerodu elektronické prezentace ve webové stránky. A tak mohla vzniknout vznikla výhradně česká internetová agentura FG Forrest.

Webová prezentace jako nutný základ

Jenže boom internetu automaticky neznamenal zájem klientů. Nabízet někomu webové stránky na míru byl před příchodem milénia tvrdý oříšek. Firmy nevěřily nebo spíše nevnímaly fakt, že se z internetu jednou vyvine hlavní komunikační kanál. Weby tehdy fungovaly prakticky jako letáky na internetu a tištěné noviny obsahovaly mnohem novější informace, než se daly najít online. Weby sloužily výhradně jako online prezentace firmy. Prohlédnout, pročíst, ale objednávku zavolat nebo poslat mailem zvlášť. A zaplatit na dobírku nebo převodem poté, kdy poštou dorazila faktura.

"Přehledná webová prezentace je i dnes nutný základ pro další funkce, které už bereme jako samozřejmost," potvrzuje Radovan Jelen, ředitel firmy.

Zajímavostí také je, že ve druhé polovině devadesátých let se měřila kvalita nabídky na zpracování webové prezentace velikostí serveru, kterým agentura disponovala. "Forresti" na začátku koupili server od IBM s obrovskou kapacitou, který neměli šanci vytěžit. Klienti však na takové investice slyšeli. Druhým kritériem pro výběr nové agentury byla pěkná grafika. V té době se weby prodávaly v balíčcích podle rozsahu, a to v cenových variantách maximálně do několika desítek tisíc korun.

Přehledná webová prezentace je i dnes nutný základ pro další funkce, které už bereme jako samozřejmost

"Zatímco dříve hrálo významnou roli, zda je web zajímavý, nyní zadavatelé kladou důraz na rozumnou návratnost investice," říká Jelen s tím, že pro uživatele je nyní nejdůležitější to, aby se mu s webem pracovalo dobře na všech zařízeních - tedy počítači, telefonu nebo třeba tabletu.

První velcí klienti

Na přelomu tisíciletí se prvními velkými klienty agentur staly banky. Mnoho z nich totiž tehdy nově spouštěly internetové bankovnictví a potřebovaly i nové moderní webové prezentace. V FG Forrest tak vznikly zbrusu nové korporátní i produktové prezentace pro GE Capital Bank, Živnostenskou banku a Komerční banku.

Další velkou skupinou zákazníků tvořili telekomunikační operátoři. FG Forrest více než 10 let postupně pracoval pro Vodafone a T-Mobile. Za tu dobu vzniklo mnoho digitálních kampaní, ale i specializované weby jako T-Music, jehož hlavním cílem byl prodej obsahu pro mobilní telefony (melodie, tapety na display).

Se zkušenostmi s velkými klienty šly ruku v ruce další výzvy. Výsledkem byl například moderní intranet pro skupinu ČEZ, který postupnou modernizací dospěl v multifunkční platformu pro vnitropodnikovou komunikaci nejen v České republice, ale i v zahraničí.

Mezi typické projekty FG Forrest posledních deseti let patří co do rozsahu informací, funkcí, návštěvnosti i počtu transakcí, rozsáhlé weby a e-shopy. Od počátku své existence si FG Forrest zakládá na dlouhodobé spolupráci se svými klienty, ročně získává (z tendrů nebo na základě referencí) maximálně 5 klientů. Mezi ty aktuálně největší patří například Komerční banka a McDonald´s (obě už 13 let), Kancelář Prezidenta republiky (už 12 let) či ČEZ (8 let). Pro své klienty firma zajišťuje nonstop technickou podporu a správu serverů s běžnou garancí dostupnosti 99,9 procenta.

Příklady klientů FG Forrest

Runczech.com

- webový portál běžecké ligy, registrováno více než 100 tis. běžců z celého světa, registrace na závod a platba online

Prague.eu

- oficiální turistický portál Pražské informační služby na podporu cestovního ruchu

Fraus.cz

- web, e-shop a vzdělávací portál největšího učebnicového nakladatelství

Sparta.cz

- oficiální web fotbalového klubu AC Sparta, více než 300 000 návštěvníků měsíčně

Frekvence1.cz

"Oproti světovým hráčům na poli digitálních médií jsme poměrně úzce specializovaní. Klientovi poskytujeme pouze to, co potřebuje, aby úspěšně rozvíjel svůj byznys. Náš systém přizpůsobujeme zákazníkovi, zatímco velké firmy ohýbají zákazníka, aby jim zapadl do už existujících řešení. Výsledkem je, že 90 % našich tržeb tvoří stávající klienti a každý rok přibíráme jen takové projekty, na které kapacitně stačíme tak, abychom mohli dlouhodobě garantovat kvalitu," vysvětluje Jelen.

Roční obrat FG Forrest se jen za služby pohybuje kolem 70 milionů korun. Obrat celé skupiny FG včetně dceřiných společností je přes 100 milonu korun ve službách.

V posledních letech se FG Forrest soustředí na vývoj vlastních aplikací a začal také s podporou nadějných start-upů.

FG po roce 2010

V posledních letech se FG Forrest soustředí na vývoj vlastních aplikací a začal také s podporou nadějných start-upů. Vyvíjí vlastní redakční systém Edee CMS, který umožňuje klientům správu svých webů a e-shopů. Kromě realizace webových projektů firma investovala například do zajímavých webových projektů, jako je Clever Monitor (nástroj na přímý marketing s umělou inteligencí schopný sám zdokonalovat klientovy kampaně).

O úspěchu firmy, kteráFG Forrest získal řadu ocenění, například v roce 2016 Cenu za dlouhodobý přínos v oblasti internetových řešení od sdružení CZECH TOP 100. Pravidelně získává ocenění za weby realizované pro své klienty od WEBTOP100, může se ale chlubit rovněž Internet Effectiveness Awards a dalšími více než 40 oceněními.