"Společnost Google zneužívala své dominantní postavení na trhu jako vyhledávač tím, že poskytla nelegální výhodu jinému produktu společnosti Google, konkrétně srovnávací službě," uvedla podle agentury AP Evropská komise. Podle komise Google upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání svůj vlastní srovnávač nákupních nabídek zvaný Nákupy, čímž poškozuje konkurenci i spotřebitele.
Google dostal 90 dní na to, aby tyto praktiky zastavil, jinak bude čelit pokutám až do výše pět procent průměrného denního celosvětového obratu. Pokuta ve výši 2,42 miliardy eur (zhruba 64,13 miliardy korun) přitom představuje rekord mezi evropskými sankcemi za zneužívání monopolu.
Internetová firma se hájí tím, že lidé podle jejích dat většinou upřednostňují odkazy směřující přímo na zboží, které si chtějí koupit, ne na webové stránky, kde musejí svůj dotaz znovu zopakovat.
"Nakupujete-li online, zřejmě toužíte najít zboží, které hledáte, co nejsnáze a nejrychleji. A inzerenti zase touží toto zboží propagovat. Proto Google zobrazuje reklamy v Nákupech (Shopping ads), a propojuje tak uživatele s tisíci malých i velkých inzerentů způsobem, z něhož mají prospěch obě strany. Domníváme se, že dnešní rozhodnutí Evropské komise o on-line nakupování podceňuje hodnotu těchto snadných a rychlých propojení," uvedl zástupce Googlu Kent Walker v prohlášení zveřejněném na jeho evropském blogu.
Google podle něj zvažuje odvolání. "Na základě důkazů nesouhlasíme se závěry, které dnes Komise představila. Rozhodnutí komise podrobně přezkoumáme, zvážíme odvolání a těšíme se, až budeme moci prezentovat naše argumenty," dodal Walker.
Zobrazování reklamy včetně obrázků, hodnocení a ceny podle něj slouží evropským obchodníkům v konkurenčním boji s většími společnostmi, jako je Amazon a eBay. "Když se komise ptá, proč se některým srovnávačům nedařilo tak dobře jako ostatním, myslíme si, že by měla zvážit, kolik stránek v mezidobí vyrostlo. Včetně velkých platforem, jako jsou Amazon a eBay," tvrdí Walker.
Amazon je podle Walkera díky svým srovnávacím nástrojům, recenzím, milionům dodavatelů a širokému sortimentu výrobků pro Google nejvýraznějším konkurentem a stal se údajně primární destinací pro většinu vyhledávání týkajícího se zboží.
"S růstem Amazonu přirozeně jiným srovnávacím službám popularita klesá. My soupeříme s Amazonem a dalšími stránkami pro on-line nákupy tím, že zobrazujeme užitečnější informace o produktech," prohlašuje Walker, podle nějž Google jen inovoval své předchozí reklamní formáty, k nimž komise údajně nevznesla žádné námitky.