Hrůzné obrázky kolující po internetu. Terorista honí letištní halou své oběti v Istanbulu, než odpálí výbušninu na svém těle. Taxikář, který nese zakrvácené díte v náručí. To je zase obrázek z Bruselu.

S přibývajícími útoky v Evropě posledních týdnů si stále více lidí klade otázku, jaká opatření by byla dostatečná, aby se útoky alespoň eliminovaly? Budeme si muset v Evropě zvyknout na všudypřítomné policisty se samopaly a navýšení rozpočtů na bezpečnost? Jako příklad se často uvádí Izrael. Ten je obklopen arabskými státy a samozřejmě proti izraelskému státu dlouhodobě vystupují Palestinci.

Změna po 11. září

Bezpečnostní kontroly v letectví se výrazně zpřísnily na celém světě po 11. září 2001, kdy se civilní letadla stala hromadným vraždícím nástrojem.
Útok v samotném letadle je obtížnější provést, a proto se teroristé zaměřili přímo na budovy letišť, kde se nachází mnoho lidí najednou. Mají se posilovat bezpečnostní opatření i před budovami letišť?

Přílišný aktivismus

„Bylo by příliš aktivistické nyní na každém letišti zavádět vysoký stupeň ochrany. Už jen proto, že se tím stejně nepodaří útokům zabránit, jak ukazuje i šílený útok na Atatürkovo letiště v Istanbulu," míní komentář týdeníku Die Zeit.

Tam už byly kontroly před vstupem do letištní haly zavedeny. Přitom vrah zahájil palbu už před první hlídkou a zabíjel nevinné oběti. Chaosu využil další atentátník, který pronikl přímo do letištní budovy a začal vraždit i tam.

Útok se jen přesune

Podle komentáře německého týdeníku kontroly jen přemístí cíl útoku o pár desítek metrů jinam. V Bruselu se po zavedení kontrol před vstupem na letiště tvoří dlouhé fronty na ulici a právě tam mohou teroristé rozpoutat další kolo krvavé lázně.

„Cíl teroristů, rozsévat strach a hrůzu ve svobodné společnosti, by byl splněn stejně vně jako uvnitř letiště. Kdekoliv je již přichystaná něčí kamera v mobilním telefonu, aby začala natáčet," dodal komentátor Claus Hecking.

Před bezpečnostními kontrolami se vždy budou hromadit lidé, ať už se jedná o vstup do metra, na nádraží, nebo kamkoliv jinam. Nebo v tržnicích, což je oblíbený cíl sebevražedných atentátníků například v Bagdádu.

Cíl teroristů, rozsévat strach a hrůzu ve svobodné společnosti, by byl splněn stejně vně jako uvnitř letiště.

Chránit všechny nejde

„Všechny ochránit je prostě nemožné," míní Hecking. A ptá se, zda chceme žít ve společnosti, ve které budeme na každém kroku rentgenováni?
Jako příklad nejbezpečnějšího letiště světa uvádí letiště Ben Guriona v Tel Avivu. To považují bezpečnostní experti za nejlépe střežené letiště světa. První kontroly jsou rozmístěny už několik kilometrů před letištěm. V okolí jsou nasazeny stovky vojáků, policistů, tajných agentů. A na letiště také nebyl dosud proveden ani jeden teroristický útok.

Jako příklad nejbezpečnějšího letiště světa uvádí letiště Ben Guriona v Tel Avivu.

Evropa pak podle německého týdeníku nemůže podobný stupeň ochrany kopírovat už jen kvůli tomu, že letiště nebyla navrhována na maximální možnou ochranu. Mají spoustu terminálů, tunelů, rohů. Například jedno z největších letišť v Evropě, ve Frankfurtu nad Mohanem, vznikalo „organicky" přes 80 let. V bezprostředním okolí letiště vede železnice a dálnice. Denně kolem terminálů projede 300 tisíc aut.

Jedno z největších letišť v Evropě, ve Frankfurtu nad Mohanem, vznikalo „organicky" přes 80 let. V bezprostředním okolí letiště vede železnice a dálnice. Denně kolem terminálů projede 300 tisíc aut.

Chceme žít ve vězení?

Jak se lépe do budoucna chránit? Zlepšit koordinaci policejní a zpravodajské práce mezi zeměmi Evropy, nasadit více policistů se samopaly a také psů, kteří jsou cvičeni na hledání výbušnin.

„Hodně věcí se může zlepšit. Ale riziko útoků bude přetrvávat. Na letištích i jinde. Alternativou by bylo naši svobodnou zemi, která je založena na mobilitě, změnit na vězení s maximální ostrahou," napsal německý Die Zeit. Otázkou je, zda si to bude většina Evropanů přát.