Britská veřejnoprávní televize BBC řeší co dál s pořadem Top Gear, který byl dosud nejsledovanějším pořadem v historii televize. Samotný ředitel BBC Tony Hall prohlásil, že nemá smysl předstírat, že nahradit kontroverzního, ale diváky milovaného Jeremyho Clarksona bude lehké.

Díra za 50 milionů

Podle odhadů sledovalo pořad Top Gear po celém světě 350 milionů lidí. Pro BBC bude obtížné Clarksona, který pořad dodával jako externí autor, nahradit tak, aby popularita pořadu neutrpěla. Nekonvenční přístup moderátorů v čele s Clarksonem dokázal totiž výrazně zaujmout i ženy. Třetina pravidelných televizních diváků v Británii byla ženského pohlaví.

Navíc jeho „nucený odchod" následují i jeho kolegové James May a Richard Hammond, kteří s britskou stanicí neprodloužili smlouvy, které jim skončily k poslednímu březnu. Více než ztráta popularity pořadu může BBC mrzet finanční díra 50 milionů liber ročně, kterou bude muset nějak zacelit. Tolik ročně generoval podle britského deníku The Guardian pořad o automobilech. Při této příležitosti je zajímavé se podívat na příjmy z televizní zábavy. Jak vypadají nejúspěšnější televizní pořady? Ve Spojených státech se komerční úspěšnost televizních pořadů měří podle ceny reklamního času. Přepočítává se na cenu půlminutové reklamy.

Americký fotbal a zombie

V roce 2014 podle magazínu AdAge zvítězil sportovní pořad stanice NBC o americkém fotbalu Sunday Night Football. Třicetisekundová reklama stála v průměru 627 300 USD a její cena se meziročně zvýšila o 6 procent. Z komediálních seriálů si nejlépe vedla i v Česku populární Teorie velkého třesku (The Big Bang Theory), jejíž cena reklamy za půl minuty vložené do tohoto pořadu je poloviční vůči zmíněnému Sunday Night Football.

Z hraných seriálů je pak nejdražší Živí mrtví (The Walking Dead) s cenou reklamy 400 tisíc dolarů za stejný půlminutový spot. Největším skokanem loňského roku byl seriál Ospalá díra (Sleepy Hollow) s meziročním nárůstem ceny reklamy o 47 % na 202 500 USD. Obecně nejdražší reklamou vysílanou na televizních kanálech je půlminutový spot během finále amerického fotbalu Super Bowl. Stojí zhruba 4 miliony dolarů.

Homer, Bart a spol. na ústupu

Po mnoha letech z první desítky nejdražší reklamy u TV pořadů vypadly kreslené postavičky Simpsonovi (The Simpsons). V roce 2013 byla „rodinka ze Springfieldu" na 9. místě a o rok dříve ještě na 5. místě. V té době i 24. série „kasírovala" za půlminutový reklamní čas 286 tisíc dolarů. „Největší překvapením je, kolik stojí reklama u Simpsonů. Ale i proto lze pochopit, proč už se vysílají 24. sezonu, a je možné, že se budou vysílat dalších 24 roků, když vydělávají tuny peněz," uvedl tehdy server uproxx.com. V loňském roce, kdy začala běžet už 26. řada, byla průměrná cena reklamy u nového dílu Simpsonových 189 933 USD.

Nejdražší přátelé

Pokud se vyžíváte v číslech, dá se na televizní seriály podívat také optikou, kolik stála jejich výroba. Na první místo by se dostaly poslední díly americké řady Přátelé (Friends). Jeden díl poslední řady z roku 2004 přišel americkou produkci na deset milionů dolarů. Přitom na finální díl o šesti kamarádech žijících v New Yorku se podívalo 50 milionů Američanů, uvedl server therichest.com.

O milion levnější byl díl historického seriálu Řím (Rome), jehož natáčení v antických kulisách stálo 9 milionů USD. Pomyslný bronz pak podle nákladnosti patří současnému (od dubna se bude vysílat 5. řada) fantasy trháku Hra o trůny (Game of Thrones). Pilotní díl první řady seriálu stál skoro 10 milionů USD, další díly už byly levnější a celá první série přišla na zhruba 60 milionů USD. Server therichest.com pak uvádí průměrné náklady 6 milionů dolarů na jeden díl. Přičemž průměrně se jedné série zúčastní 275 hereckých postav a (alespoň v první sérii) přišlo průměrně v jednom díle o život 14 postav ze seriálu.